Betäcka 3-årigt islandssto?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare fettso
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 872
Sv: Betäcka 3-årigt islandssto?

Att det är okej, precis som med andra raser. Inte tidigare än tre år dock.

Men samtidigt anser ju dom flesta att det är alldeles för tidigt att rida in en islänning vid 3 års ålder!?

Jag tycker förstås att det är skillnad på att rida in och på att betäcka. Det är för övrigt inte ovanligt att inridning påbörjas vid tre och ett halvtårsålder.

I vilt tillstånd betäcks stona (har jag fått lära mig) vid 2 års ålder, så fort de blir brunstiga.

De klarar av alldeles utmärkt att ta hand om sitt föl då. Men det är kanske inte att rekomendera när man inte låter sto och föl födas upp i flock. Då saknar de "barnvakter" som kan hjälpa dom.

Jag anser att man måste se varje enskild häst (gäller alla raser) för bedöma om de är mogna för att få föl. De som är det är det väldigt nyttigt att få föl som 4 åring då de växer till sig och mognar mkt då.

Liknande trådar

Avel Är i startgroparna att leta hingst. Men när brukar de hingstar som kommer vara i avel ha kommit ut på Språngrulla ? Som det är nu så...
Svar
0
· Visningar
187
Senast: corzette
·
Avel Halloj! Jag är helt ny till avel och kan väldigt lite. Fick mitt första föl för några dagar sedan och insåg då en sak. Stuteriet jag...
Svar
2
· Visningar
655
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 254
Senast: Piaff
·
Hästvård Hej! Ganska nyligen flyttade det in en valack till hagen där mitt sto går som enligt tidigare ägare har gått med ston innan. Ganska... 2
Svar
32
· Visningar
2 440

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka