Betäcka med min hingst, hur gör man?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Ludwig XII
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 41
  • Visningar Visningar 4 985
L

Ludwig XII

Jag har en hingst som jag vill betäcka med. Han är inte avelsgodkänd och kommer aldrig att bli det heller. Vilka krav brukar ställas på hingsten? Kan man annonsera om honom "bara sådär"?

Vad är det vanligaste, är det fribetäckning eller semin. Kan man ta en ej godkänd hingst till semin och vad kostar det ca. i såfall?

Kan man frysa ner och spara sperma några år??

Tacksam för hjälp!!!
Marie.

Sv: Betäcka med min hingst, hur gör man?

Jag har två hingstar :) En vill jag kastrera och en vill jag betäcka med... :bump::bump:

OM hingsten inte är tillräckligt bra för att kunna bli godkänd, varför ska du då tillverka fler halvdana individer med den? VAD har den att tillföra en hästproduktion?

För att få användas i allmän avel krävs:
  • att hingsten är DNAtestad eller blodtypad
  • att importerade hingstar i Sverige genomgått CEM-test med negativt resultat
  • att betäckningsrapporter och fölredovisningar (språngrulla) redovisas
  • att hingst ej nedärver defekt
Läs mer på Svenska hästavelsförbundets sida

OM hingsten inte är tillräckligt bra för att kunna bli godkänd, varför ska du då tillverka fler halvdana individer med den? VAD har den att tillföra en hästproduktion?

För att få användas i allmän avel krävs:
  • att hingsten är DNAtestad eller blodtypad
  • att importerade hingstar i Sverige genomgått CEM-test med negativt resultat
  • att betäckningsrapporter och fölredovisningar (språngrulla) redovisas
  • att hingst ej nedärver defekt
Läs mer på Svenska hästavelsförbundets sida

Jag trode att man fick avla fritt nu från o med i år. På vilka hingstar som hälst, har jag förståt det fel?

[*]att importerade hingstar i Sverige genomgått CEM-test med negativt resultat

Detta gäller dessutom även hingstar som är importerade som föl,oavsett ålder alltså!

(Detta har många i min rasförening kollat upp ett gäng gånger nu..)

Ja, hos oss kommer och går det hästar eftersom vi har ett träningsstall. Vi köper och säljer lite då och då... Just nu har vi två hingstar, men till hösten kommer nog fler :) Sammanlagt så har jag åtta hästar just nu.

Min hingst kan inte bli godkänd som avelshingst eftersom han inte sprungit in 1.000.000kr (!!!) Det är "kraven" som ställs. Dock är han mycket propotionelig i kroppen om man ser till ridbarhet. Tuvärr så spelar exteriören knappt någon roll i trav-aveln utan det är bara insprugna pengar som räknas. Jag vill dock få fram nordisar lämpade för dressyr/AR och då tror jag han skulle ge bra avkommor :)
Sedan så är han extrem vacker!!!!

Jag undrar bara lite... Vad är det för ras du talar om? Nordsvenskar springer inte på trav längre vad jag vet, det är isåfall en kallblodstravare du menar?
Vad menar du med "AR"? Vad är det för gren?

Du får ursäkta mig men din frågeställning verkar lite okunnigt ställd också.
Eller har jag missuppfattat det hela?:confused:

Senast ändrad av en moderator:

Aha....! Kan det vara Allround du menar? :idea:

Ok, då har jag lärt mig något nytt idag också. Tack.:bow:

Min hingst kan inte bli godkänd som avelshingst eftersom han inte sprungit in 1.000.000kr (!!!) Det är "kraven" som ställs. Dock är han mycket propotionelig i kroppen om man ser till ridbarhet. Tuvärr så spelar exteriören knappt någon roll i trav-aveln utan det är bara insprugna pengar som räknas. Jag vill dock få fram nordisar lämpade för dressyr/AR och då tror jag han skulle ge bra avkommor :)
Sedan så är han extrem vacker!!!!

I helskotta heller att man avlar bara på prestation inom travet! :crazy: Man strävar efter hållbara hästar och då kan man väl ändå inte avla på djur med för stora exteriöra avvikelser, finns de hingstar som har sprungit in mycket men som inte har blivit godkända pga exteriöra avvikelse (t.ex. Viggvar vad jag har förstått). De finns de hingstar som inte har hunnit springa in så mycket pengar (t.ex. pga skada i yngre år) men som blivit godkänd pga deras intressant stam.

Efter diverse tester, bla CEM så får du betäcka egna ston om det är travhäst du pratar om, vilket jag misstänker, du får dock inte betäcka andras ston och sedan regga dem i STC.

Buskavel kallar jag detta, det finns så oerhört många "buskavlade" hästar så varför tillföra ytterligare några?

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
8 113
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 654
Senast: Lavinia
·
Avel hejsan allihopa☺️ Jag är helt ny inom det här med avel och skulle vilja ha lite hjälp . Jag har ett jätte fint sto på 155 cm i mkh hon...
Svar
5
· Visningar
1 779
Senast: Görel
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Kan ni fatta? Jag har hunnit fylla 30. Det är helt galet så fort tiden går. Något annat som också är galet är att jag fortfarande inte... 2 3
Svar
49
· Visningar
12 980
Senast: Saeta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka