Betäckning 2024 - föl 2025

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare cili
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 118
  • Visningar Visningar 15 395

Bukefalos 30 år!

Men oj, det är ju över 2 veckor sen du skrev inlägget 😅 Kan mycket väl vara vädret. Hoppas det kommer lite värme så du slipper vaka till samma dygn som förra gången 😁
Fölet kom i helgen, en pigg liten tjej! Så himla glad :D

Ni som är erfarna, stoet blödde lite strax efter fölningen och har nu haft lite bruna flytningar. Hon har ingen förhöjd temp och allmäntillståndet är mycket gott för övrigt. Är det något att oroa sig över eller normalt?

5 dagar efter att fölet kommit märker jag att mamma inte vill äta sin mat som hon brukar hon vill inte heller att fölis ska dia henne utan är sur och tvär. Tar en temp och hon har 40,5 i feber. Ringer ut veterinären. Medan jag väntar tvättar jag vulvan och luktar om det luktar illa det gör det inte. Efter mer än 2 timmar kommer vet.. Hon har lite puls i hovarna mer i fram och en liten värme. Juvret är helt ok och mjölken ser bra ut så ingen juver inflammation phu vi sköljer henne trots att efterbörden såg bra ut när hon fölat. Såg helt normalt ut. Tog blodprover som jag skulle få svar på under natten för att se om jag skulle ut och ge hippotrim, vi kom fram till att hon skulle ha det. Hon fick även antiinflammatoriska smärtlindring innan han åkte och som hon fått alla dagsr sen skickades även prov in på fästingsmitta, jag har inte hittat någon fästing på henne men det betyder inte att hon inte haft en. Det visade sig att hon hade anaplasma tror jag det hetta av fästing.så nu fortsätter vi med antiinflammatoriska smärtlindring i 10 dagar och ser vad som händer. Fölet mår jättebra och får dia ordentligt och mammas temp är normal hurra

20250624_4.webp

Skitig men glad liten häst. Och nära på helt omöjlig att fota, för hon ska sitta i knät konstant när man är i hagen. Nu hoppas jag att andra stoet visar sig vara dräktig vid morgondagens koll, så jag kan hämta hem dom så fölen får busa ihop resten av sommaren

Visa bifogad fil 170061
Skitig men glad liten häst. Och nära på helt omöjlig att fota, för hon ska sitta i knät konstant när man är i hagen. Nu hoppas jag att andra stoet visar sig vara dräktig vid morgondagens koll, så jag kan hämta hem dom så fölen får busa ihop resten av sommaren
Ååh, jag rusade hit till den här tråden efter ha sett ditt inlägg i fototråden - jag har velat se foton av dina små föl sen jag läst att de har kommit! :love1:
Så söta! Har de fått några namn ännu? 🥰

Så vacker!! Har hon typ blå ögon?
Japp dom är blå just nu, men kommer med största sannolikhet bli bruna med tiden. Hennes mamma hade också blå när hon föddes ☺️

Ååh, jag rusade hit till den här tråden efter ha sett ditt inlägg i fototråden - jag har velat se foton av dina små föl sen jag läst att de har kommit! :love1:
Så söta! Har de fått några namn ännu? 🥰
Men åh! Du får stalka på instagram ;)
Japp dom har fått namn. Fuxvalacken heter Venture (Ture) och stoet heter Courageous (Cocos), med mitt uppfödarprefix före. Inom vår ras registrerar man sitt önskade prefix och får då ensamrätt till att använda det :up:, jag har tre bokstäver som symboliserar mitt efternamn utan Ä eftersom folk från rasens moderland inte kan uttala det 😅

Japp dom är blå just nu, men kommer med största sannolikhet bli bruna med tiden. Hennes mamma hade också blå när hon föddes ☺️

Men åh! Du får stalka på instagram ;)
Japp dom har fått namn. Fuxvalacken heter Venture (Ture) och stoet heter Courageous (Cocos), med mitt uppfödarprefix före. Inom vår ras registrerar man sitt önskade prefix och får då ensamrätt till att använda det :up:, jag har tre bokstäver som symboliserar mitt efternamn utan Ä eftersom folk från rasens moderland inte kan uttala det 😅
Cocos blev ju jättegulligt med den färg hon har nu :love:
Behöver mera föl foton, vad heter du på Instagram? :angel:

1752055484325.webp

Lilla fröken börjar tappa mer och mer päls i ansiktet, så nu är hon mer skabbräv än panda. Om en månad ska dom iväg på utställning där stoet ska visas för chans på exteriördiplom (den möjligheten finns endast för fyraåringar), och då visas såklart även Cocos. Tar även med mitt andra sto (mormor till Cocos) med föl för stambokföring eftersom det inte blivit av tidigare, hon kommer gå rakt in på AB p.g.a. egna meriter.

Hur stora är era föl?
Mitt stoföl mättes till 113 cm idag, vid 4,5 mån ålder. Känns som en miniatyrhäst 😅 (mamman är ca 145 och pappan 152 om jag minns rätt).
Hingstfölet är betydligt större, även han av samma ras och 2-3 veckor äldre.

Hur stora är era föl?
Mitt stoföl mättes till 113 cm idag, vid 4,5 mån ålder. Känns som en miniatyrhäst 😅 (mamman är ca 145 och pappan 152 om jag minns rätt).
Hingstfölet är betydligt större, även han av samma ras och 2-3 veckor äldre.
Min är runt 130 cm, är 4 månader och beräknas bli 170 cm :)

Ni som säljer föl, var annonserar ni?
Köparen till min fux hoppade av precis innan han skulle hämtas (pga egen sjukdom, inget fel på hästen). Så nu måste jag hitta en ny köpare någonstans. Förra fick syn på honom på instagram, och där läggs det ju regelbundet upp nytt material på honom, men jag skulle behöva fler sätt att nå ut till dom som söker häst.

Ni som säljer föl, var annonserar ni?
Köparen till min fux hoppade av precis innan han skulle hämtas (pga egen sjukdom, inget fel på hästen). Så nu måste jag hitta en ny köpare någonstans. Förra fick syn på honom på instagram, och där läggs det ju regelbundet upp nytt material på honom, men jag skulle behöva fler sätt att nå ut till dom som söker häst.
Hästnet?

Liknande trådar

• Betäckning 2025 - föl 2026
  • Betäckningar 2023 och föl 2024
  • betäckning för hand eller inte
  • N
    Många frågor om att betäcka och allt som hör därtill...

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Lämplig kattras?
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka