Betäcka D-ponny med storhäst

intensity

Trådstartare
Hej!

Jag går i funderingar att betäcka min D-ponny (ca 146 cm) med en storhäst med målet att få ett föl som jag kan behålla själv sen. Fölet får gärna bli runt 155 cm. Ponnyn är en irländsk import men ser väldigt mycket ut som en renrasig connemara.

Är det möjligt? Kan det bli problem för fölmärren vid fölning ifall man betäcker med en storhäst? Ponnyn har inte fått föl förut, ska man istället då ta en ponnyhingst som första föl?

Vill jättegärna ha svar från de som betäckt sina ponnier med storhästar! Vad har ni haft för hingstar och hur hög blev dom?
 
Sv: Betäcka D-ponny med storhäst

Min häst (new forest) har en halvsyster som är efter ett fullblod, de har samma mamma. Mamman är 147 cm, ganska nätt. Pappan 1,67. "Fölet" är idag åtta år och drygt 160 cm, hon finns till just av den anledningen att ägaren ville ha en stor häst. Det har vad jag vet aldrig varit några komplikationer med det, dock fick mamman ett föl med en new forest tre år tidigare, så "den stora" var inte först. Mamman lämnar generellt stora avkommor, min treåring är redan nu drygt 147 cm och hennes pappa är precis på gränsen mellan C och D-ponny. :)
 
Sv: Betäcka D-ponny med storhäst

Det är ju alltid svårt när stoet har okänd stam.

Jag betäckte ett D-ponnysto med okänd stam, jag valde en liten hingst för att helt enkelt se om hon verkade nedärv stort eller smått. Pappan var 134 och mamma 146, fölungen kommer att bli runt 138. Tyvärr så blev det enda fölungen, hade jag fortsatt så hade det blivit en D-ponnypappa nästa gång.

Jag vet ett annat D-ponnysto som är betäckt med 2 olika hbl hingstar och alla barnen blev över 170 cm. De var runt 1 meter när de föddes alltså som en hyffsat normal hbl unge, mamman var hade en rätt djup och rejäl bål så hon bar fölen väl och hade totalt okomplicerade fölningar. Normalt så säger man att fostret anpassar sig till livmoderns storlek.
 
Sv: Betäcka D-ponny med storhäst

I ridponny aveln är det ju vanligt att man använder stora hästar för att korsa. Finns ju hingstar som är rätt etablerade i ponny aveln och som anses förvärva mindre hästar. Ett exempel jag kommer på rakt av är Dirco Hästak.
Tror dock aldrig att det går att garantera vilken höjd din avkomma får, kan lika gärna bli värsta miniavkomman som en större, allt beror ju på nedärvningskombon hingst och sto och vad som ligger bakåt i deras böcker dessutom.
 
Senast ändrad:
Sv: Betäcka D-ponny med storhäst

Jag betäckte mitt kallblodstravarsto på 146cm med fullblodshingst (eighty-eight keys) 167cm om jag inte minns fel?

Fölet är i dag vuxen och ca 165cm. Var stoets första och som det verkar enda föl, hon är 20 år nu och "fölet" 9.
 
Sv: Betäcka D-ponny med storhäst

Jag hade nog valt att betäcka med en ponnyhingst vid första försöket. För att se vad hon lämnar och vilken storlek det är på fölet när den föds.
Bättre att vara försiktig (tycker ju iallafall jag)
 
Sv: Betäcka D-ponny med storhäst

Jag har betäckt min dressyrponny (Svensk Ridponny) med Homburg (167 cm, Hannoveranare) och hoppas på en avkomma runt 155 - 160 cm för att behålla. :)
 
Sv: Betäcka D-ponny med storhäst

Jag har ett gammalt ridponnysto,full stam imp England 146cm hög, hon har haft föl många föl, 5 med halvblodshingstar, avkommorna har varit allt från 145cm! till 168cm. Helsyskon med samma halvblodshingst var 148 och 166cm. Har du tur får du en rejäl häst, har du otur får du en övervuxen ponny. Det är bara att hoppas på det bästa. Använd den hingsten du gillar och hoppas på en avkomma som du vill ha . :)
 

Liknande trådar

L
Gnägg Hej! Jag vill bara fråga vad andra skulle tipsa om men säger INTE att vi ska köpa nån häst eller ponny NU så ingen miss förstår. Utan...
2
Svar
22
· Visningar
2 370
Senast: LiviaFilippa
·
Avel Hej, jag skulle vilja ha tips om hopphingstar att betäcka mitt D-ponny sto med! Meningen är att helst få fram en framtida tävlingshäst...
2
Svar
24
· Visningar
3 459
Avel Har ett sto på två år som jag så gärna skulle vilja ha ett föl efter. Hon mäter i dagsläget 146 cm. Självklart skulle drömscenariot vara...
Svar
19
· Visningar
2 321
Senast: Fenestra
·
Avel Hej! Vi har funderingar på att betäcka vårt ponnysto om 1-2 år. Jag eftersöker nu era tankar och erfarenheter kring att ev betäcka en...
Svar
0
· Visningar
779
Senast: Ciccibella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp