Betäcka igen i vår...?

Mitrolle

Trådstartare
Har funderat på att betäcka stoet igen i vår, det blev ju bra i år så, och nu har vi varit med om ett föl så nästa bör ju gå bra det med. Frågan är nu bara vilken hingst jag ska använda... I år blev det Bayron, och det fölet blev jättefint och väldigt trevligt och lätthanterligt.
Jag har inget emot att ta honom igen, men funderar också på att kanske ta en annan. Men det är ju så jättesvårt att bestämma vilken som är "bäst".:smirk:
Stoet är e. Herkules - Brabant - Iliad och är långlinjerad med lite lång rygg och lite lågställd. Vacker hals och vackert huvud. Rejäla, bra ben, ngt. intåad fram. Naturlig resning men lite korta gångarter.
Fölet ser så här långt ut att ha ärvt mammans trevlighet, vackra uttryck och bra hals. Bättre rygg och kors på fölet också (kortare rygg, muskulösare kors).
Har ingen bra bild, men här är stoet : Bild 1
Bild 2
Bild 3
Årets föl, e. Bayron : Bild 1
Bild 2
Någon som har något förslag? Vore kul att höra vad ni tycker! Jag vill förbättra gångarterna och exteriören lite, så hingsten måste ha bra förärvning på dessa områden. Även bra temperament är viktigt. Dressyr eller hopp är inte så självklart vilket jag ska ha, men stoet har ingen direkt hoppkapacitet, mer dressyrförmåga om man säger så.
 
Rubinroth kanske för dressyrinriktning?
Briar om man vill ha en lite mer "allround" häst.
Bourbon lämnar föl som går i topp varje år här och är ju också allround med plus på nedärvning av gångarterna.

Men Bayron är ju också en trevlig hingst!

Ja det är inte lätt! ;)
 
Jag har också tänkt lite på Rubinroth, mest med tanke på gången då. Men i hans exteriöra utlåtande står han som att han har lång rygg, och det har stoet med, och det vill jag ju helst inte dubbla.
Briar har 6:a på skritten, och stoet har kort och lite passartard skritt om hon blir upprörd, så hingsten måste ha minst 8:a...
Bourbon har jag inte tittat så mycket på, han var ju fin faktiskt... Men det är så svårt att veta om de matchar!

Och Bayron, ja honom känns det ju som man "vet" vad det blir även om man abslout inte kan veta det egentligen! :crazy:
 
Nu vet jag inte Cortus extriörsiffor, men har lämnat många fina avkommor som rör sig bra (och även hoppar bra naturligtvis).
 
Jag funderar också på att betäcka till våren.Hade nu i år tur att få ett hingst föl av lavirco 967.
Denna gången funderar ijag på Akribori. men har inte bestämt
mig. lambourghini är vacker också.
Först var det Bugatti Hiltorp han har väl flyttat.
Det är inte lätt. Mitt sto är av maraton 600 tung och lång rygg. Men bra steg. Hoppar mycket bra. Vår fölis fick mycket bra på traven, Men han ser bättre ut nu än vad han gjorde vid premeringen. Då han växte o jämt
 
Jag har hört att Rubinroth inte ska betäcka nästa år? Är det någon som vet mer? Jättesynd i så fall eftersom det verkar vara en toppen hingst.
 
Tack! :bow:
Hon är mycket vacker, och detta nedärver hon också. Men hon har lite halvdåliga gångarter, traven är OK, men skritten och galoppen är kort. Så jag vill gärna föra hennes trevliga utseende och ridbarhet vidare, men förbättra vissa exteriöra saker och så gångarterna. Sedan gör det ju inget om fölet blir en bättre hopphäst. Men jag lägger mest vikt på exteriör och gång, så man "vet" att man får det i allafall. Risken med hopphingstar är ju att de kan ha exteriöra avvikelser och halvdålig skritt och trav, men bra galopp och bra hopp. Man vill ju gärna ha ALLT så bra som möjligt :D
 
Du kan vara lycklig som har ett sto e: Herkules! Enligt mig en av de bästa (och trevligaste) hingstarna någonsin och vilken stam! För övrigt såg hon också trevlig ut. :)

Som "vanligt" rekommenderar jag Rubinroth som har otroliga gångarter! Briar fick visserligen en 6:a på skritten men hans skritt är betydligt bättre nu än när han godkändes, annars skulle han inte vara på den nivån han är i dag, han har ju gett lovande hoppavkommor och är själv e: Magini som är en hopphingst.
Vi har haft en häst e: Chapman-Herkules bland dom bästa vi haft så Chapman vore kanske ett alternativ och jag ska väl tillägga att det var världens snällaste och inte alls istadig som många säger att Chapman-avkommor är! Lycka till!
 
Tackar för komplimangerna å Jillys vägnar! :bow: Och funderar starkt på Rubinrot eller Bayron. Tanken är att fölet ska säljas och om den är e. Rubinrot så borde det ju locka köpare kanske... ;)
Fast det kanske det gör med Bayron också, jag vet inte riktigt hur marknaden är...

Är det någon som vet om det är lätt att sälja (mkt. välhanterade) föl med bra stam, och vilket pris tror ni man kan få ut? Hade tänkt mig minst 40 000! :idea:
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 137
Avel Har ett sto som betäcktes (fribetäckning) förra sommaren. Vi åkte från hingsten 1:e juli. Sen dess ingen brunst. Magen har växt men...
Svar
15
· Visningar
2 726
Senast: Karro-Lina
·
Avel Jag går och funderar lite på vad jag ska välja för hingst till mitt sto till våren. Stoet är import Litauen och hyfsat ok ihopsatt med...
Svar
15
· Visningar
2 122
Avel Hej! Mitt älskade sto har pga skada fått lägga ner sin tävlingskarriär. Hon fick 2019 ett föl e. Action Man Ask och nu är jag så sugen...
Svar
3
· Visningar
1 054
Senast: Fannybadh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp