betäcka med hingst som e född tvilling??

misen

Trådstartare
ja som rubriken lyder... Vågar man betäcka med en hingst som e född tvilling??

Har hört nån stanns att hingstarna inte lämnar vidare tvilling föl bara för dom e tvillingar själva utan de e bara stoet som de beror på om de blir tvillingar eller ej om man säger så.. E de så?

Tacksam för hjälp...
 
Sv: betäcka med hingst som e född tvilling??

Alltså du kan ju inte vara säker på med någon hingst att den inte var det ena av tvillingembryon från början. De allra flesta tvillingembryon resorberas (den ena eller båda) av stoet om de inte sprutas bort. Det är vädligt få som föds som tvillingar.
Men individen är ju densamma genetiskt oavsett om tvillingen resorberas, kastas eller föds levande samtidigt. Så med det resonemangen skulle man inte heller betäcka med hingstar som haft ett tvillingembryo som resorberats tidigt?

Nej det hade jag inte brytt mig ett dugg om. Stoet ultraljudas ju dessutom och om det blir tvíllingar eller ej beror ju på hur många ägg hon släpper, det är inget hingsten kan påverka.
 
Sv: betäcka med hingst som e född tvilling??

Oki så du anser inte att de e större risk än men vilken annan hingst som hällst då?
 
Sv: betäcka med hingst som e född tvilling??

Är det överhuvudtaget en risk bara för att hingst eller sto är tvilling?

Men som sagt, man kan ju eg. inte veta om vare sig sto eller hingst "varit" tvilling eftersom den övervägande majoriteten av tvillingar resorberas eller kläms bort i embryo-stadiet.
Så nej, jag skulle inte fundera på det.

Vilken hingst är det, som är född tvilling?
 
Sv: betäcka med hingst som e född tvilling??

Oki så du anser inte att de e större risk än men vilken annan hingst som hällst då?

Nej för vilken annan hingst som helst kan också vara tvilling från början. Dessutom, det handlar om hur många ägg stona släpper, inte hur många spermier hingsten släpper.
 
Sv: betäcka med hingst som e född tvilling??

Okej detta handlar om en islandshingst men ville bara veta.. tack så mkt för hjälpen..
 
Sv: betäcka med hingst som e född tvilling??

Det finns nog andra saker man ska ta hänsyn till om man betäcker med typ grannens hingst eller godkänd hingst när det gäller nedärvning ...
 
Sv: betäcka med hingst som e född tvilling??

På människor är endast kvinnokroppen som "kan göra" tvillingar, även om mannen har tvillingar genetiskt i familjen är det bara kvinnan som kan bära och föra det vidare (dvs "förmågan" att släppa mer än ett ägg, enäggstvillingar är inte genetiskt).
Borde rimligtvis vara detsamma för hästar?
 
Sv: betäcka med hingst som e född tvilling??

På människor är endast kvinnokroppen som "kan göra" tvillingar, även om mannen har tvillingar genetiskt i familjen är det bara kvinnan som kan bära och föra det vidare (dvs "förmågan" att släppa mer än ett ägg, enäggstvillingar är inte genetiskt).
Borde rimligtvis vara detsamma för hästar?

Det är ju det som är grejen. Allt beror på hur många ägg stoet släpper.
Det handlar aldrig om enäggstvillingar på häst, ett sto skulle aldrig kunna bära fram enäggstvillingar. Tvillingar på häst är alltid tvåäggstvillingar och det krävs alltså att stoet dubbelovulerar.
 

Liknande trådar

Avel Har ett sto som betäcktes (fribetäckning) förra sommaren. Vi åkte från hingsten 1:e juli. Sen dess ingen brunst. Magen har växt men...
Svar
15
· Visningar
2 724
Senast: Karro-Lina
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 324
Senast: Hazel
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 105
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 738

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp