Betäckning av äldre sto

R

Raudka

Jag har ett islandshäststo på 18 år som ska betäckas i sommar. Hon har haft två föl tidigare. Jag pratade med hingstägaren och hon sa att om stoet inte är dräktig när hon åker därifrån får man en gratis ombetäckning nästa år OM stoet genomgår en undersökning och det inte finns några infektioner eller dylikt som gjort att hon inte kunnat bli dräktig.

Jag funderar på om man ska låta undersöka stoet innan hon ska iväg på betäckning?? FÖr om hon har problem så har man väl mer eller mindre slängt pengarna i sjön om man inte undersöker henne innan??

Är det brukligt att låta undersöka stoet innan betäckning??

//Anna
 
Sv: Betäckning av äldre sto

Det är olika. Där jag haft mitt sto, kollade de om hon inte tagit sig första brunsten. Känns bättre att kolla samma år när stoet ändå är hos hingsten tycker jag. Hingsthållaren borde ju ändå ha veterinär ute för att kolla att stona är dräktiga innan de åker hem?
 
Sv: Betäckning av äldre sto

Men om stoet bär på ex. en infektion i livmodern och inte kan bli dräktig så får man väl ingen fri betäckning nästa år... då har man väl mer eller mindre kastat pengarna i sjön!

Det är trots allt 10 år sedan stoet fick sitt förra föl!??

//Anna
 
Sv: Betäckning av äldre sto

Raudka skrev:
Men om stoet bär på ex. en infektion i livmodern och inte kan bli dräktig så får man väl ingen fri betäckning nästa år... då har man väl mer eller mindre kastat pengarna i sjön!

Du har förstås helt rätt!

Om de ställt ett sånt krav så hade jag gjort ett bakterie prov INNAN, för att vara säker på att hon är bevisat frisk när hon åker till hingsten. Man vet ju inte om hon blir smittad av hingsten, som har blivit smittad av andra ston och som därmed smittar ditt sto!!!!!!!!

Låter oseriöst i mina ögon...
Vill de ha dit ett sto som ev. har bakterier, som kan smitta hingsten och andra ston????

Och varför vänta ett år till, då är hon ju 19 år dessutom..

Hitta en annan hingsthållare!
 

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 107
Avel Har ju ingen häst men iom mitt tidigare avelsintresse fick jag frågan om vem jag skulle använda på ett sto. Till saken hör att stoet...
Svar
5
· Visningar
1 132
Avel Jag har ett sto, som haft två föl innan jag köpte henne. Lätta fölningar, friska föl och stoet gillar att vara mamma/dräktig. Jag...
Svar
17
· Visningar
2 216
Senast: tanten
·
Hästhantering Vår valack har gått med vårt sto sedan 1 år tillbaks. (Han är kastrerad som 3 åring) stoet brunstar nu och nu ikväll såg jag att hon...
Svar
9
· Visningar
1 690
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp