Betäckningar 2012

Poison-heart

Trådstartare
Är så nyfiken på alla bukefalister där ute som planerar betäcka/seminera sina ston denna säsong. Har ni lämnat iväg stoet än? När planerar ni göra det? Har det varit lätt att hitta brunst? Vilken hingst ska ni använda? :bump:

Själv åkte jag iväg med min prinsessa i söndags och seminerades för första gången i tisdags och ska även få en till seminering idag då ägget fortfarande satt kvar.
 
Sv: Vi som hoppas på föl 2013!

Jag byter namn till betäckningar 2012 så blir det lättare för folk att hitta tråden.

Görel - moderator
 
Sv: Betäckningar 2012

*kl*
Min lilla dam som brunstat som en klocka året runt de 12 åren jag haft henne tyckte det var dags att inte visa någon brunst alls den här våren;) Men igår satte hon igång igen, så nu hoppas jag att det håller i sig och att vi kan åka på nästa brunst.
Jag har valt Floricello till henne och hon kommer att få stå kvar på seminstationen över brunsten för vi har så långt att åka.
Hon är inte betäckt tidigare så vi får väl se om det går eller inte:)
 
Sv: Betäckningar 2012

Vilken av dem ska du betäcka?

Min 18 åriga dam kollade vi livmodern på i tisdags. Den såg pigg och kry ut så på nästa brunst om ca 2 veckor ska hon behandlas och brunsten efter det behandlar vi.

Jag skickar dock inte iväg henne på station utan det sköts med hjälp av hemmaveterinären. Hon hade 100% i resultat på förra årets betäckningar så känner mig i säkra händer :)
 
Sv: Betäckningar 2012

Jag funderar på om jag ska betäcka om mitt sto iår eller inte, hon är 20 år fyllda, hon hade det lite jobbigt med fölningen,då fölet var rätt så stort och hon hade lite dåliga värkar, vi fick hjälpa till att dra ut honom.

Tycker ni att man ska våga inseminera igen?
 
Sv: Betäckningar 2012

Jag ska betäcka Zamona :) låter ju som vi kommer få bebisar ungefär samtidigt då ju! Va roligt!
 
Sv: Betäckningar 2012

vad roligt! Vilken hingst?

Nougat, jag hade nog rådfrågat veterinär.
Det kan ju vara en engångshändelse pga stort föl eller så är hon helt enkelt för gammal.
 
Sv: Betäckningar 2012

Okej, ja det kan vara klurigt ibland att hitta brunst tycker jag ;) Vissa ston råder det ju igen tvekan om men mitt sto som är 4 i år har hittills kört stilen att skvätta och blinka för varje söt valack hon ser :rofl: Så när vet. undersökte henne i måndags och sa att hon var i högbrunst var jag lite förvånad :p Men det var ju skönt :D
 
Sv: Betäckningar 2012

Det blir Hampton (His Highness - Rotspon - Calypso II) som blir den lycklige! :)

Blev övertalad att prova gångart på henne, gillar att Hampton kombinerar Caprimond, Donnerhall, Rubenstien som lixom är legender inom dressyraveln, och så kryddat med Calypso II, fadern till hoppavelslegenden Contender!

Hampton själv hoppar dessutom trevligt, och eftersom Z oxå gör det hoppas jag på en dressyrhäst som jag kan hoppa lite med om jag känner för det :)

Delpoäng från Hamptons 70-dagarstestet:
Typ: 9
Temperament: 9
Skritt: 8.5
Trav: 9.0
Galopp: 9,0
Ridbarhet: 9.0
Hoppning: 8.5
Terränghoppning: 8,5
 
Sv: Betäckningar 2012

Kul! Vem tar in honom?

Det blir Floricello för oss, med sån gummigalopp tror jag vi får godkänt på hoppningen på treårs :D
 
Sv: Betäckningar 2012

Jag ska betäcka mitt sto... Har inte sett någon brunst på henne än i år, hon kastade tyvärr sitt föl för precis en månad sedan idag :(

Jag TROR jag kommer försöka med Floricello i år igen, det var honom hon var dräktig med denna gången också. Men kommer nog åka till en närmre seminstation i år, iom kastningen räknar jag med att det kan bli svårare att få dräktigt i år.

Såg att flera andra tänkt ta Floricello också, kul! Synd bara att jag inte kommer kunna visa massa bilder på fölis som skulle ha kommit om en dryg månad :cry: men vi får kanske samtidigt nästa år ist! :)

Lite OT men...

Har ni sett den nya filmen på honom som lades ut i förrgår? :love:

http://www.youtube.com/watch?v=jOnxZ4Xv1iA
 
Sv: Betäckningar 2012

Eftersom jag håller på med haflinger främst så är jag tyvärr inte jätteinsatt i halvblodsvärlden :angel: Hingsten som mitt sto är seminerad med är en tyrolerstammad hingst som står i Tyskland. Riktigt bra gångarter och långbent :) Får man visa bilder eller räknas det som reklam?
 
Sv: Betäckningar 2012

Nej fy vad ledsamt det är när stona kastar :cry: Önskar dig lycka till med ett nytt försök!
 
Sv: Betäckningar 2012

Jag ska bara betäcka mina shetlandston iår.
ett sto ska till Capone-Fire o två ska betäckas med Hönsetorps Bristol
 
Sv: Betäckningar 2012

Sålänge du inte äger hingsten eller har annat ekonomiskt intresse är det ok att lägga bild och film! Eller iaf länkar, är nog inte helt ok copyrightmässigt att lägga ut bilder om du inte tagit dem själv.
 
Sv: Betäckningar 2012

Har du tagit bilderna själv får du lägga ut dem. Däremot är det inte okej att sno andras bilder eller att länka till hemsidor.

Görel - moderator
 
Sv: Betäckningar 2012

Okej, ja det kan vara klurigt ibland att hitta brunst tycker jag ;) Vissa ston råder det ju igen tvekan om men mitt sto som är 4 i år har hittills kört stilen att skvätta och blinka för varje söt valack hon ser :rofl: Så när vet. undersökte henne i måndags och sa att hon var i högbrunst var jag lite förvånad :p Men det var ju skönt :D


Min har vi sett brunster på hela åren runt, så det har aldrig varit svårt att veta när de ska dyka upp. Men ungefär samtidigt som jag bestämde mig för att vi skulle betäcka i år, då slutade hon brunsta:p
Men hon är väldigt väldigt tydlig, slänger sig i väggarna, blir snäll vilket är ovanligt för att vara henne, det märks en del i ridningen och sen skvätter hon en massa så hela bakbenen är kladdiga... Så det går inte att missa
 
Sv: Betäckningar 2012

Jag ska betäcka mitt sto... Har inte sett någon brunst på henne än i år, hon kastade tyvärr sitt föl för precis en månad sedan idag :(

Jag TROR jag kommer försöka med Floricello i år igen, det var honom hon var dräktig med denna gången också. Men kommer nog åka till en närmre seminstation i år, iom kastningen räknar jag med att det kan bli svårare att få dräktigt i år.

Såg att flera andra tänkt ta Floricello också, kul! Synd bara att jag inte kommer kunna visa massa bilder på fölis som skulle ha kommit om en dryg månad :cry: men vi får kanske samtidigt nästa år ist! :)

Lite OT men...

Har ni sett den nya filmen på honom som lades ut i förrgår? :love:

http://www.youtube.com/watch?v=jOnxZ4Xv1iA


:love::love::love:

Det verkar bli lite floricellobebisar nästa vår!:) Roligt att kunna jämföra hur de blir med olika ston bakom.
 

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 114
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 456
Senast: Hedinn
·
Avel Har ju ingen häst men iom mitt tidigare avelsintresse fick jag frågan om vem jag skulle använda på ett sto. Till saken hör att stoet...
Svar
5
· Visningar
1 141
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 145

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp