Bukefalos 28 år!

Betäckningar 2022

Nyfiken på vad det kostar med seminering eftersom man är så veterinärberoende då? Förstår att riskerna osv är mindre men är nyfiken på hur stor skillnaden är mot nordsvenskarna (som i många fall är pinsamt billiga).
 
Nyfiken på vad det kostar med seminering eftersom man är så veterinärberoende då? Förstår att riskerna osv är mindre men är nyfiken på hur stor skillnaden är mot nordsvenskarna (som i många fall är pinsamt billiga).
Stationsavgift hos min veterinär 5500, då ingår alla UL koller och semineringar så tillkommer evt behandlingar. Förra årets faktura var på 9145kr 😄

Sen tillkommer avgifterna för hingsten samt frakt och packning.
 
Stationsavgift hos min veterinär 5500, då ingår alla UL koller och semineringar så tillkommer evt behandlingar. Förra årets faktura var på 9145kr 😄

Sen tillkommer avgifterna för hingsten samt frakt och packning.
Får se om jag orkar kolla på språngrulla 😄 men passar på att fråga dig, vad kostade hingsten?
 
Får se om jag orkar kolla på språngrulla 😄 men passar på att fråga dig, vad kostade hingsten?
Jag tror SWB ligger mellan kanske 10’- 14’ i språng inklusive 90 dygnsavgift och sen plus moms. så tillkommer samling/packning 500kr + moms och frakt 800kr + moms. Så det kan bli några tusenlappar bara på frakt också.
 
Nyfiken på vad det kostar med seminering eftersom man är så veterinärberoende då? Förstår att riskerna osv är mindre men är nyfiken på hur stor skillnaden är mot nordsvenskarna (som i många fall är pinsamt billiga).
Hemmastationen tar 4000:- i veterinäravgift per säsong, och då ingår lite standardunderslkningar och seminering men inget mer. Att kolla för bakterier, skölja osv. brukar kosta extra.
Därtill kostar hingstar oftast mellan 2500-5000 i språng, och vissa utländska hingsthållare tar uppåt 20 000+ i språngavgift per säson. På de med lägre avgift tillkommer det istället en dräktighetsavgift vid ett antal dygns dräktighet, oftast 45, 70 eller 90 dagar. Denna avgift brukar ligga mellan 6000-25 000:-
Alla kostnader ovan är plus moms. Notera också att detta gäller främst varmblodiga ridhästar. Trav har jag dålig koll på.
 
Hemmastationen tar 4000:- i veterinäravgift per säsong, och då ingår lite standardunderslkningar och seminering men inget mer. Att kolla för bakterier, skölja osv. brukar kosta extra.
Därtill kostar hingstar oftast mellan 2500-5000 i språng, och vissa utländska hingsthållare tar uppåt 20 000+ i språngavgift per säson. På de med lägre avgift tillkommer det istället en dräktighetsavgift vid ett antal dygns dräktighet, oftast 45, 70 eller 90 dagar. Denna avgift brukar ligga mellan 6000-25 000:-
Alla kostnader ovan är plus moms. Notera också att detta gäller främst varmblodiga ridhästar. Trav har jag dålig koll på.
Oj vilka priser om man vill använda populära utländska hingstar. :o En annan liga än vad vi spelar i! Tack för att ni delar med er, det är verkligen intressant att läsa. Suger i mig allt kunskap om avel jag bara kan. :)
 
Oj vilka priser om man vill använda populära utländska hingstar. :o En annan liga än vad vi spelar i! Tack för att ni delar med er, det är verkligen intressant att läsa. Suger i mig allt kunskap om avel jag bara kan. :)
Och dessutom vill Schockemöhle ha betalt innan dom skickar sperman, lite tvärtom från ”alla” andra.
 
Jag har faktiskt inte betalat till Schockemöhle än, trots att vi fått både färskt och frusen sperma skickat... Jag använder dock en agent här i Norge, vet inte om hon har någon deal med dom... Frågade efter betalningsinfo långt innan första betäckningsförsöket, så det står inte på mig i alla fall...

Men vad billiga stationsavgifter ni har i Sverige! Hos oss ligger det på kring 10K per sto/säsong, lite dyrare om man använder frusen sperma än med färsk. Så det föl jag gör till mig själv i år kommer nog på upp emot 50K i tillverkningskostnad med 3 skick från Danmark/Tyskland + hingstavgift + stationsavgifter...


Eta: OM det ens blir föl, vill säga.... Peppar peppar!
 
Jättekonstigt tycker jag.
Samma här. Alltid koll ett dygn efter insemination, oavsett om vi seminerar efter ov. Saker kan ju förändras drastiskt efter att man lagt in sperma i livmodern och man har ju faktiskt flera dagar på sig att fixa och trixa för att få den i toppskick tills dess att ägget dimper ner dit. En del ston reagerar ju så kraftigt med ödem att de t.o.m behöver kortison för att ha en rimlig chans att bli dräktiga.

Vid nåt enstaka fall har vi hoppat över efterkollen men det har varit i de fall där stoet verkligen avskytt att gå in i spiltan, det har krävts lugnande osv. I de fallen får de dock alltid Oxytocin 2 ggr dagen efter inseminationen.
 
Jag har faktiskt inte betalat till Schockemöhle än, trots att vi fått både färskt och frusen sperma skickat... Jag använder dock en agent här i Norge, vet inte om hon har någon deal med dom... Frågade efter betalningsinfo långt innan första betäckningsförsöket, så det står inte på mig i alla fall...

Men vad billiga stationsavgifter ni har i Sverige! Hos oss ligger det på kring 10K per sto/säsong, lite dyrare om man använder frusen sperma än med färsk. Så det föl jag gör till mig själv i år kommer nog på upp emot 50K i tillverkningskostnad med 3 skick från Danmark/Tyskland + hingstavgift + stationsavgifter...


Eta: OM det ens blir föl, vill säga.... Peppar peppar!

Underbart att höra någon säga ”vad billigt det är”😍. Fattar ju att det känns så när det är såpass mycket dyrare hos er.

Jag har inte superbra koll på så mång andra stationer i Sverige men reagerar ofta på att det är så otroligt mycket dyrare med fryst än med färsk transporterad.
Har två säsongers erfarenhet av ridhästavel då vi under några år betäckte ett hundratal halvblodsston här och jag måste säga att jag blev förvånad hur bedrövligt dåligt det fungerade med utlandsskicken.
Jag jobbar alla dagar i veckan hellre med fryst sperma då än denna ständiga oro att man antingen blir nekad en dos (hände ett flertal ggr då man bokat hingsten ”för full” och det inte räckte), lådan fastnar på nån flygplats nånstans eller man får hem en löjligt liten dos med smutsig sperma så man får spendera ett halvt liv på att skölja och pyssla med stoet efteråt.

Nej tack, då är det fasiken rena drömmen att ha frysdosen liggande och slippa allt det där meckandet. Visst, man får gynkolla lite oftare men det är ju värt det när man VET att man kan seminera när det är läge.

Insåg att vi är otroligt bortskämda i travvärlden. Dels med hur logistiken fungerar (otroligt väl) men framförallt med storlek på doser och kvalité på sperma.
 
Jag har faktiskt inte betalat till Schockemöhle än, trots att vi fått både färskt och frusen sperma skickat... Jag använder dock en agent här i Norge, vet inte om hon har någon deal med dom... Frågade efter betalningsinfo långt innan första betäckningsförsöket, så det står inte på mig i alla fall...

Men vad billiga stationsavgifter ni har i Sverige! Hos oss ligger det på kring 10K per sto/säsong, lite dyrare om man använder frusen sperma än med färsk. Så det föl jag gör till mig själv i år kommer nog på upp emot 50K i tillverkningskostnad med 3 skick från Danmark/Tyskland + hingstavgift + stationsavgifter...


Eta: OM det ens blir föl, vill säga.... Peppar peppar!
Dom kanske tycker att norska kunder är bättre att betala för sig än svenska 🙈😅
Lövsta är numera agent i Sverige och det står i deras villkor. Har använt ngn hingst ur schockemöhles program men det irriterar mig att tex behöva betala 20 000:- i förskott. Har inte varit i situationen ännu men tänker att om jag får dålig sperma och stoet inte tar sig. Ska man då trösta sig med att man faktiskt får rabatt året efter🙈🙈
Alla ska ha betalt (självklart) men föredrar när man kan välja 45, 90 dygn eller levande föl.

Oj, 10 k? Ingår det något i detta förutom stationsavgiften eller tillkommer material osv som här också?
Fryst är alltid dyrare i Sverige än färskt. Inte jättemånga är så duktiga på det heller i mitt närområde så det blir att man åker till den som är bra på det och den kan ju ta ganska så höga avgifter för folk kommer ändå.
 
Ah, nej det har jag aldrig varit med om i de fall vi använt frusen sperma, då kollar vi endast efter 16 dygn... Aldrig haft den typen av problem på mina ston hellre, så få hoppas vi slipper undan det nu med.
Är det för att du har velat ta hem ditt sto snabbt som man skippat den kollen på dina ston eller är det en rutin man har? Har du varit på flera stationer som jobbar så eller är du på samma varje år?
Bara nyfiken, alla jobbar ju såklart olika.

Värt att tänka på dock kan ju vara att det kan finnas uppenbara anledningar till att stoet inte blivit dräktigt men dessa vet man inte om, om man inte kollar ca ett dygn efter semineringen.
Det där är ju såklart upp till ansvarig veterinär att avgöra men alla de repro-veterinärer jag jobbat med har varit ganska nyfikna på att se hur stona ser ut efter semin. Använder man sig av svindyr fryssperma (sånt där ni har i ridhästaveln där man köper typ 1 strå för en halv månadslön) så kan det ju vara så illa att man slösar med ett strå för att man inte kollar stoet och i de fall det behövs ”städar upp lite” efter sig.
Kommer hon in tom 16 dagar senare så är ju den uppenbara orsaken till att hon ej blev dräktig inte synlig längre och man kanske då undrar varför och kanske till och med byter hingst, alldeles i onödan då anledningen till utebliven dräktighet är en helt annan.

Bara tankar som kan vara bra att ha med sig☺️
 
Jag har aldrig behövt betala i förväg till PS. Min erfarenhet är att de som måste göra det är de som krånglar med betalning tidigare år.
 
Har inte heller behövt betala i förskott till PS, även om det står så i villkoren. Snarare har fakturan dröjt ganska långt in på hösten.
 
Insåg att vi är otroligt bortskämda i travvärlden. Dels med hur logistiken fungerar (otroligt väl) men framförallt med storlek på doser och kvalité på sperma.
Hur vanligt är det med utlandsskick bland travhästar? Från vilka länder skickas det då?

(Kanske korkade frågor, men kan absolut ingenting om trav😊)
 
Vågar knappt skriva det men att få mitt sto dräktigt, tog sig på andra brunsten och stod hos hingsten i 6 veckor, kostade ca 6400 kr inkl moms. :angel: Då räknar jag in första UL på klinik här. De har också gjort ett UL hos hingsthållaren. Har inte räknat in bränslekostnad för 2 h resa * 2 till och från hingsten dock. Handbetäckning, egen hage på litet gräs + hö. Det tillkommer inga ytterligare kostnader till hingsten utan det som blir är framtida UL och vad stoet behöver framöver.

Jag har dock inte tagit en dyr eller väl använd hingst, hans första avkommor blir 3 i år så lite 'wild card' men har gått mer på vad hans stam har gett. Men priserna är inte särskilt höga, tror den dyraste språngavgiften jag sett legat runt 6000 kr.
 
Är det för att du har velat ta hem ditt sto snabbt som man skippat den kollen på dina ston eller är det en rutin man har? Har du varit på flera stationer som jobbar så eller är du på samma varje år?
Bara nyfiken, alla jobbar ju såklart olika.

Värt att tänka på dock kan ju vara att det kan finnas uppenbara anledningar till att stoet inte blivit dräktigt men dessa vet man inte om, om man inte kollar ca ett dygn efter semineringen.
Det där är ju såklart upp till ansvarig veterinär att avgöra men alla de repro-veterinärer jag jobbat med har varit ganska nyfikna på att se hur stona ser ut efter semin. Använder man sig av svindyr fryssperma (sånt där ni har i ridhästaveln där man köper typ 1 strå för en halv månadslön) så kan det ju vara så illa att man slösar med ett strå för att man inte kollar stoet och i de fall det behövs ”städar upp lite” efter sig.
Kommer hon in tom 16 dagar senare så är ju den uppenbara orsaken till att hon ej blev dräktig inte synlig längre och man kanske då undrar varför och kanske till och med byter hingst, alldeles i onödan då anledningen till utebliven dräktighet är en helt annan.

Bara tankar som kan vara bra att ha med sig☺️

Nej, det är inget som har med mig att göra, jag har flera vänner som seminerat med fryst och inga av våra ston har kollats nästa dag någon gång. Där jag bodde förut hade vi knappt 15 min till stationen så lämnade i princip aldrig stona utan körde dit dom för varje koll, men det har aldrig varit talan om att kolla nästa dag när vi använt fryssperma.

Har bara varit på en station, då det är den enda som funnits här fram tills förra året då det öppnade en ny - kan försöka fråga lite om rutinerna där är annorlunda. (men vill oavsett inte använda dom av andra anledningar)
 

Liknande trådar

Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
322
Senast: Shaggy
·
Avel Här blir det inga föl i år, så får njuta av alla era fölbilder och se fram mot nästa år :) Tänker att det finns fler som jag, som...
17 18 19
Svar
363
· Visningar
38 982
Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 173
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
5 272
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp