Betäckningar 2022

Stationsavgift för där jag var förra året var 2000+ moms (eller om det var 2500 + moms). Sen betalade jag 500 kr + moms i bokning och 6000 + moms levande föl. Det var mina utgifter vad jag minns.
 
Hur vanligt är det med utlandsskick bland travhästar? Från vilka länder skickas det då?

(Kanske korkade frågor, men kan absolut ingenting om trav😊)
Är väl främst Italien som skickar till Sverige. Däremot skickar vi från vår station till hela Europa utan att det krånglar speciellt ofta.

Som redan nämnts inte jättevanligt. Var nog vanligare förr men vi är agenter åt en italiensk hingst och har fått många skick därifrån i år.
 
Värt att tänka på dock kan ju vara att det kan finnas uppenbara anledningar till att stoet inte blivit dräktigt men dessa vet man inte om, om man inte kollar ca ett dygn efter semineringen.
Det där är ju såklart upp till ansvarig veterinär att avgöra men alla de repro-veterinärer jag jobbat med har varit ganska nyfikna på att se hur stona ser ut efter semin. Använder man sig av svindyr fryssperma (sånt där ni har i ridhästaveln där man köper typ 1 strå för en halv månadslön) så kan det ju vara så illa att man slösar med ett strå för att man inte kollar stoet och i de fall det behövs ”städar upp lite” efter sig.
Kommer hon in tom 16 dagar senare så är ju den uppenbara orsaken till att hon ej blev dräktig inte synlig längre och man kanske då undrar varför och kanske till och med byter hingst, alldeles i onödan då anledningen till utebliven dräktighet är en helt annan.

Bara tankar som kan vara bra att ha med sig☺️

Lite uppföljningsfråga på detta då:

Nu i år så har vi ju seminerat äldsta stoet 2 ggr med färskt, där hon kollats 1 dygn efteråt och vad jag vet har det sett bra ut då (evt så har vet endast kollat om hon ovulerat och inte hur livmodern ser ut, vad vet jag...)

Men är det vanligare att de reagerar med vätska etc. vid inseminering med fryssperma? Eller är det lite "random" hurvida de reagerar eller inte?

Detta sto brukar oftast ha bra fertilitiet, den enda gången hon inte blivit dräktig direkt är när vi försökte med fryst från en äldre fbl hingst som inte såg ut att ha så bra motilitet. Men har blivit dräktig på första försöket 3 ggr med färskt och 3 ggr med fryst innan.

Nu är hon dock 20 år och har massor med cyster i livmodern, samt var nog i lite knappt hull efter vintern, så jag inser att jag inte kan förvänta mig samma successrata som vi haft förut... Men vill ju gärna göra allting för att få ett sista föl på min fina donna. :heart
 
Lite uppföljningsfråga på detta då:

Nu i år så har vi ju seminerat äldsta stoet 2 ggr med färskt, där hon kollats 1 dygn efteråt och vad jag vet har det sett bra ut då (evt så har vet endast kollat om hon ovulerat och inte hur livmodern ser ut, vad vet jag...)

Men är det vanligare att de reagerar med vätska etc. vid inseminering med fryssperma? Eller är det lite "random" hurvida de reagerar eller inte?

Detta sto brukar oftast ha bra fertilitiet, den enda gången hon inte blivit dräktig direkt är när vi försökte med fryst från en äldre fbl hingst som inte såg ut att ha så bra motilitet. Men har blivit dräktig på första försöket 3 ggr med färskt och 3 ggr med fryst innan.

Nu är hon dock 20 år och har massor med cyster i livmodern, samt var nog i lite knappt hull efter vintern, så jag inser att jag inte kan förvänta mig samma successrata som vi haft förut... Men vill ju gärna göra allting för att få ett sista föl på min fina donna. :heart
Jag skulle inte säga att det är vanligare att de reagerar med vätska vid användning av fryst, snarare tvärtom eftersom mängden man lägger in är betydligt mindre. Vi pratar ju om ett par ml lite i jämförelse med ibland kanske 40 ml totalt vid färsk transporterad.
Däremot är det (kan jag tycka) precis lika viktigt att kolla hur de ser ut efter seminering med fryst, kanske mest för att man lagt ner så mycket jobb innan (oftast) på att vänta in ägglossning osv. Det blir för mig lite konstigt att inte då vara väldigt noga med att se till att livmodern ser perfekt ut efteråt, annars är ju allt jobb innan kanske lite bortkastat.

Alla ston samlar på sig vätska under brunst, en del har dock lite svårare att göra sig av med den och rena sig. Det problemet skulle jag säga dels beror på anatomi men kanske ffa på ålder. I takt med att stoet blir äldre så har hon ofta svårare att rena sig själv. Sämre kvalité på slemhinnan osv spelar säkert in också.

Den vätska som kommer av att de reagerar på sperman (är inte alltid vätska utan kan precis lila gärna vara att hon står med massa ödem igen efter semineringen) är nog väldigt individuellt. En del ston är otroligt känsliga och reagerar våldsamt på minsta åtgärd. Sen beror det också på vad för spädningsvätska som används.
Ibland kan det ju handla om rena allergiska reaktioner och då kan spädningen vara boven.

Rent generellt så tycker jag att ju äldre stoet bli, ju mer pyssel krävs för att hon ska ta sig. Det är ju väldigt naturligt egentligen eftersom det sas blir sämre kvalitet på både ägg, livmoderslemhinna etc. Är du väldigt mån (är man ju alltid såklart) om att få henne dräktig så tycker jag definitivt att man skall följa upp efter ovulation. Våra äldre ston får väldigt ofta oxytocin efter ovulation. Ibland behöver de sköljas men det kan ofta räcka med att de får hjälp att rena sig av lite livmodersammandragande.

Upplevde de åren vi använde färsk transporterad från Tyskland/Holland att det var ganska vanligt med reaktioner efteråt. Alltså, man lägger in sperma, det skapar en inflammation som ger en frisättning av Prostaglandin som i sin tur ger ett ödem (ofta högt ödem i jämförelse med det man ser under brunsten). Det är inte en optimal miljö för ett befruktat ägg att komma ner i utan då får man ta till alla hjälpmedel man kan för att ”städa upp” de första dagarna efter ovulation. Reagerar de med ödem så är Dexa (kortison) otroligt effektivt för att lugna ner inflammation och få ner ödemet.

Jag kan inte tänka mig att din veterinär inte ser över livmodern när hon kollar om ditt sto ovulerat. Brunsten involverar så mycket mer än bara äggen. Man vill ju se att det ödem som alla (eller man önskar hos alla) ston får under en bra brunst har gått ner och att där är tomt på vätska osv.

Har det tidigare gått som på räls så kan det absolut vara så att hon nu på ålderns höst behöver lite mer fix och trix för att bli dräktig. Men det finns mängder med saker man kan ge och göra för att hjälpa äldre ston att bli dräktiga.

Hoppas det hjälper lite. Ber om ursäkt redan nu för stavfel, skriver på telefonen och mina fingrar är för stora😂.
 
Jaha, det gick så lätt att seminera och det såg så bra ut..... Idag på dag 10 har hon en rejäl flytning så den eventuella dräktigheten försvann väl där 😢
Och idag blev jag ännu gladare.... Det visade sig att labbet hade slarvat bort baktprovet så först idag hittade de det och mailade till stationen som skickade vidare till mig. Det visade sig att hon hade e-coli och klebsiella. Hon är sköljd en gång med gentaject efter seminering men klebsiella är resistent mot genta. Det verkar som att stationen har bara behandlat henne med genta för att det tar det mesta och inte efterfrågat resultatet och resistensbestämningen på baktprovet. Jag tror ju att hon har varit dräktig men infekterad så dräktigheten försvann i fredags med den här flytningen. Har inte varit med om en sådan flytning när ett sto inte har blivit dräktig. Så jäkla trist!
 
Jag har aldrig behövt betala i förväg till PS. Min erfarenhet är att de som måste göra det är de som krånglar med betalning tidigare år.
Det tror jag inte skulle vara anledningen. Jag har säkert 20 pers i min krets som både har varit ps trogna i många år och skött sina betalningar samt första gångsväljare på ps hingstar som behövt göra det i år. Dessutom har bara en liten andel fått sin beställda sperma i år.
 
Hej! Nu hoppar jag in här, ny på både bukefalos och avel 🙈
Mitt sto, också Maiden, lämnade jag hos hingst för naturlig betäckning (men för hand) 1/6. Då det blev regnoväder dröjde hennes brunst något..
Hon betäcktes 8/6 9/6 10/6. Innan det sa hon nej till hingsten och även efter det.
På morgonen 9/6 tyckte hingstägaren att mitt sto kändes lite loj, inte sjuk men trött typ. Sen blev det något bättre och under helgen lite "piggare".
Hälsade på henne 7/6 och då var hon "som vanligt", förutom att hon var i början av brunsten och hon då blir lite förändrad i humöret (hon blir gosig, vilket hon inte annars direkt är)
Igår kväll var jag och hälsade på mitt sto och tyckte hon kändes lite loj, hon är annars ett sto med mycket humör, rätt stressad och vill ha koll på allt. Hon åt lite långsamt, var lite trött på ögonen m.m.
Hingatägaren sa även att hon på morgonen (13/6) märkte (vilket även jag såg sen) att det hade börjat komma lite gulaktig flytning ur slidöppningen på henne och att hon torkat och tvättat rent någon gång under dagen också. Annars var hon fortfarande ljust rosa i öppningen och man kunde inte se något med ögat som såg konstigt ut.
Hon verkar dock fortfarande brunsta lite då hon lyfter på svansen och blinkar, men pissar inte direkt något.. Hon har annars rätt korta brunster, ca 4 dagar.
Hingstägaren ska idag el imorn ringa veterinär för att boka ultraljud om ca 2veckor. Ingen av de andra (2till) hästarna har något liknande.

Vad kan detta bero på? Finns ju bara spekulationer såklart, det förstår jag! Men vill höra vad ni tror (med god ton!).
Har inga bilder.
 
Det tror jag inte skulle vara anledningen. Jag har säkert 20 pers i min krets som både har varit ps trogna i många år och skött sina betalningar samt första gångsväljare på ps hingstar som behövt göra det i år. Dessutom har bara en liten andel fått sin beställda sperma i år.
Tror det problemet egentligen funnit innan, men att tidigare agent i Sverige varit betydligt duktigare på att lösa dessa situationer.
 
Det tror jag inte skulle vara anledningen. Jag har säkert 20 pers i min krets som både har varit ps trogna i många år och skött sina betalningar samt första gångsväljare på ps hingstar som behövt göra det i år. Dessutom har bara en liten andel fått sin beställda sperma i år.
Ok. Konstigt. Så har det inte varit här (i år, heller).
 
Med icke betalande kunder eller beställningen på sperman som inte kommer?
Beställningarna som inte kommer. Vi har haft krångel med det tidigare, men tror vi haft det än värre om inte den svenska kontakten fixat och donat.

Mina fakturor från PS har kommit först på hösten trots det som står i villkoren. I år vet jag dock inte.
 
Hej! Nu hoppar jag in här, ny på både bukefalos och avel 🙈
Mitt sto, också Maiden, lämnade jag hos hingst för naturlig betäckning (men för hand) 1/6. Då det blev regnoväder dröjde hennes brunst något..
Hon betäcktes 8/6 9/6 10/6. Innan det sa hon nej till hingsten och även efter det.
På morgonen 9/6 tyckte hingstägaren att mitt sto kändes lite loj, inte sjuk men trött typ. Sen blev det något bättre och under helgen lite "piggare".
Hälsade på henne 7/6 och då var hon "som vanligt", förutom att hon var i början av brunsten och hon då blir lite förändrad i humöret (hon blir gosig, vilket hon inte annars direkt är)
Igår kväll var jag och hälsade på mitt sto och tyckte hon kändes lite loj, hon är annars ett sto med mycket humör, rätt stressad och vill ha koll på allt. Hon åt lite långsamt, var lite trött på ögonen m.m.
Hingatägaren sa även att hon på morgonen (13/6) märkte (vilket även jag såg sen) att det hade börjat komma lite gulaktig flytning ur slidöppningen på henne och att hon torkat och tvättat rent någon gång under dagen också. Annars var hon fortfarande ljust rosa i öppningen och man kunde inte se något med ögat som såg konstigt ut.
Hon verkar dock fortfarande brunsta lite då hon lyfter på svansen och blinkar, men pissar inte direkt något.. Hon har annars rätt korta brunster, ca 4 dagar.
Hingstägaren ska idag el imorn ringa veterinär för att boka ultraljud om ca 2veckor. Ingen av de andra (2till) hästarna har något liknande.

Vad kan detta bero på? Finns ju bara spekulationer såklart, det förstår jag! Men vill höra vad ni tror (med god ton!).
Har inga bilder.

Jag är inte jättekunnig kring betäckningar, men tycker rent spontant att flytningar inte är konstigt som reaktion på naturlig betäckning. Att hon har ändrat beteende kan vara för att hon är på ny plats och inte landat än.

Men jag blir förvånad över att hon betäckts varje dag? Kutym vid handbetäckning är att de betäcks varannan dag, går hon på fribetäckning?
 
Beställningarna som inte kommer. Vi har haft krångel med det tidigare, men tror vi haft det än värre om inte den svenska kontakten fixat och donat.

Mina fakturor från PS har kommit först på hösten trots det som står i villkoren. I år vet jag dock inte.
Aha, inte varit med om det själv innan men vet dom sa då att man är prio om man kommer till flyinge. Trist för alla som får föl ”sent” och aldrig kan få sina förstahandsval på färskt. Inte alla ston som tar sig på fryst eller stoägare som vill hålla på med fryst..
 
Jag är inte jättekunnig kring betäckningar, men tycker rent spontant att flytningar inte är konstigt som reaktion på naturlig betäckning. Att hon har ändrat beteende kan vara för att hon är på ny plats och inte landat än.

Men jag blir förvånad över att hon betäckts varje dag? Kutym vid handbetäckning är att de betäcks varannan dag, går hon på fribetäckning?
Okej tack! Nej som jag förstått kan ju flytningar bero på väldigt många saker och behöver inte alltid vara något allvarligt heller.

Ja beteendet är jag inte jätteorolig över egentligen. Hon verkar dessutom trivas väldigt bra där och känns till ro liksom. Men fick en liten känsla av att hon verkar tro jag övergett henne, gjorde lite ont i mammahjärtat...😅

Nej inte fribetäckning. Stona går i egen hage och hingsten egen, sen håller antingen ägaren i hingsten och har stoet löst (i hage) eller så är både hingst och sto lösa (beroende på stoet). När hingsten betäckt skiljs de sen igen.
Vet inte hur hon gjort med de andra stona men då min vart lite speciell så testade hon och om hon ville bli betäckt var det ok liksom. Och nu blev det ju bara 3 gånger ändå, då hon sen sa nej.
 
Ja väldigt konstigt! Har ni fått vad ni beställt varje gång alltså? Är det även från det populära hopphingstarna då?
Ja men man måste beställa tidigt. Dock har jag avrått alla från Conthargos i år så honom har jag inte haft några ston till alls :D.
 
Ja men man måste beställa tidigt. Dock har jag avrått alla från Conthargos i år så honom har jag inte haft några ston till alls :D.
Konstigt ändå. En jag känner fick föl i mars och betäckte på första brunsten efter fölbrunsten men fick inte vad h*n beställde. En gång erbjöds h*n fryst men stoet tar sig aldrig på fryst så h*var tvungen att byta.
Har han dålig sperma eller varför har du avrått från honom?
 

Liknande trådar

Avel Här blir det inga föl i år, så får njuta av alla era fölbilder och se fram mot nästa år :) Tänker att det finns fler som jag, som...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
32 628
Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 112
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
4 965
Senast: zassoo
·
  • Artikel
Dagbok Tänkte att det kunde vara bra för mig att ha en liten dagbokstråd här, där jag kan skriva av mig och även dela med mig av hästiga tankar...
Svar
6
· Visningar
826

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp