Betäckningar 2022

Apropå detta med försäkring av foster. Har sett att bolagen försäkrar från 40 dagar. Men kollar man alltså dräktigheten både på 30 och 40 dagar? Hur funkar detta? Man ska ju ha ett nytt dräktighetsintyg tänker jag...
Jag kollar mellan 14-17, 30, 45 och 90 i snitt. Intyget måste vara över 40 dagars dräktighet 🙂
 
Apropå detta med försäkring av foster. Har sett att bolagen försäkrar från 40 dagar. Men kollar man alltså dräktigheten både på 30 och 40 dagar? Hur funkar detta? Man ska ju ha ett nytt dräktighetsintyg tänker jag...
Tänk bara på att intyget får vara högst fem dagar gammalt på något bolag, tre dagar på ett annat bolag och så finns det ett bolag som bara godkänner ett intyg från samma dag. Så kontakta ditt bolag direkt när du har gjort dräktighetskollen. Det är från tidigast 40 dagar man kan försäkra fostret.
 
Idag har min Gloria och hennes lille son åkt till Flyinge för betäckning. Det är dag 26 och det var tydligen perfekt för hon hade ett ägg på 4,8 cm så sperman är beställd och bekräftad. Det utvalde är Caribis Z e Caritano Z (Carthago) u Canasta Z ue Canabis Z (Contender). Caribis Z har gått 1.60 med Christian Ahlman liksom både mor och mormor. Zangersheide har ett mycket bra erbjudande på flera av sina hingstar "Betäck 2022 och betala 2023 vid levande föl". Så nu får man hålla tummarna och vara nervös igen!
 
Mitt sto var inte dräktigt på 17-dagars koll i går, trist och frustrerande iom hon tog sig direkt förra året. Men kommer försöka en sista gång den här veckan, hon brunstar för fullt igen redan och ska åka in igen på onsdag.

Nu har vi åtminstonde frusen sperma på plats som backup i fall vi inte får färskt skick. Evt om vi bara ska köra på den frusna direkt, jag vet inte - den kanske är bättre kvalitè än den färska iom hingsten är så hårdt bookat för tiden? Men skicket såg bra ut senast, sa veterinären... så jag vet inte..
 
Apropå detta med försäkring av foster. Har sett att bolagen försäkrar från 40 dagar. Men kollar man alltså dräktigheten både på 30 och 40 dagar? Hur funkar detta? Man ska ju ha ett nytt dräktighetsintyg tänker jag...
Japp både 30 och efter 40 om du vill försäkra det 👍🏻 Du kan ju låta bli och vänta till 90 dygnskollen om du ska betala hingsten då, men är den tom då på 90 dygn så är det som det är. Är den tom på 40 hinner du kanske seminera en gång till iallafall.
Dräktigheten är väl som mest känslig mellan dygn 32-40.
 
@_Taggis_ jag har ibland skippat 30-dygns kollen och endast kollad på 40-45 någonting för att få försäkringsintyg. Särskilt om det är för sent på sesongen (enligt mig) för att betäcka om. Dvs. kommer nog göra det så i år om hon tar sig nu på sista försöket.
Ja så gjorde jag också förra året av samma anledning. Var redan mitten av augusti när hon väl var dräktig så kollade på 16 och 44 dygn bara och försäkrade.
 
Stort och fint ägg i dag, så veterinären tyckte vi skiter i att försöka beställa färsk sperma som ska hinna fram i tid, och använder den frusna som redan finns på plats. Skönt tycker jag, hon har ju tagit sig på fryst de två sista gångerna, och jag funderar på om dessa ägglossningssprutar har kluddat till så hon inte tagit sig hittils i år...

Men - kommer ju få åka in och ut några vändor nu då, glömde givetvis fråga om hon kunde stå kvar på stationen då jag var så stressad i morse pga försov mig. Så tillbaka i kväll, och DÅ ska jag fråga om jag kan lämna henne över natten åtminstonde. Puh.
 
Här tog det sig inte på första försöket men väl på andra. :love: Det andra försöket blev bara ett språng, hon tycks ha mycket kort brunst. Men inbodd på platsen och bekantad med processen tog det sig tydligen. Idag är det dygn 21 (man räknar väl från datumet hon betäcktes) och hon ska komma hem på söndag. Så spännande!

Ser att ni diskuterar när man ska ultraljuda nästa gång. Jag tror inte vi har så smidiga möjligheter till det, ska kolla om distriktarna kan komma ut annars får vi åka några mil till en klinik. Så jag gör det helst inte allt för ofta. Räcker det då att kolla efter 40 dygn för försäkringens skull? Kollar man endast på 30 dygn för att hinna betäcka om ifall hon resorberat? Här finns ingen levande föl avgift. När bör man då ultraljuda nästa gång igen?
 
Här tog det sig inte på första försöket men väl på andra. :love: Det andra försöket blev bara ett språng, hon tycks ha mycket kort brunst. Men inbodd på platsen och bekantad med processen tog det sig tydligen. Idag är det dygn 21 (man räknar väl från datumet hon betäcktes) och hon ska komma hem på söndag. Så spännande!

Ser att ni diskuterar när man ska ultraljuda nästa gång. Jag tror inte vi har så smidiga möjligheter till det, ska kolla om distriktarna kan komma ut annars får vi åka några mil till en klinik. Så jag gör det helst inte allt för ofta. Räcker det då att kolla efter 40 dygn för försäkringens skull? Kollar man endast på 30 dygn för att hinna betäcka om ifall hon resorberat? Här finns ingen levande föl avgift. När bör man då ultraljuda nästa gång igen?
Vi har kört 16 elr 18 och 30 som första kontroller för att se att det tar sig 😋
 
Min var inte dräktig, men väl redo för semin igen. Så imorrn blir det tredje försöket... Dock såg det bättre ut på UL än de föregående gångerna så det Borde väl ta sig nu då kan jag hoppas :o
Håller tummarna!
Jag höll på att bli knäckt förra året när allt bara krånglade 🥺
 
Min var inte dräktig, men väl redo för semin igen. Så imorrn blir det tredje försöket... Dock såg det bättre ut på UL än de föregående gångerna så det Borde väl ta sig nu då kan jag hoppas :o

Håller tummarna! Hinner du kolla henne innan du åker iväg över midsommar då? Eller krockar det precis...?
 
Håller tummarna! Hinner du kolla henne innan du åker iväg över midsommar då? Eller krockar det precis...?

Jag får se, men om man räknar från imorgon så lär jag ju hinna kolla henne 22a. Problemet är ju om hon inte är dräktig då och ska köras dit och hem under hela helgen. Bara denna vecka är det ju 3-4 vändor dit och hem....
 
Min seminerades i morse med den frusna sperman, så nu får vi hoppas att tredje gången gillt! Hon var inte särskilt imponerad över att behöva åka till stationen 5 ggr på 3 dygn (och då lämnade jag över natten två ggr, för att minimera körningen för mig), så nu kan jag knappt fånga henne i hagen, haha... men det går nog snabbt över.

I nästa vecka är det nog iväg med sto nummer två, då tror jag att jag kommer lämna henne och fölis kvar på stationen fån jag ser att hon brunstat några dagar och tills hon är seminerad, pga jättebökigt att åka iväg med fölisen 2-3 ggr/dag... Hon som ska hyra magen ville kanske komma och vara med, men vi får se...
 
Jag blir helt matt av att läsa om er som använder semin. 😅 Är det vanligt att man får åka en massa vändor till stationen? Eller brukar man lämna dem där om man har långt att åka?
 
Jag blir helt matt av att läsa om er som använder semin. 😅 Är det vanligt att man får åka en massa vändor till stationen? Eller brukar man lämna dem där om man har långt att åka?
Jag har alltid lämnat, skulle aldrig orka hålla på och köra fram och tillbaka.

Den stora fördelen med semin är ju att man slipper ta stoet till hingsten, man kan välja utifrån andra aspekter än avstånd. Det sker också skador på både sto och hingst vid naturlig betäckning.
 
Jag blir helt matt av att läsa om er som använder semin. 😅 Är det vanligt att man får åka en massa vändor till stationen? Eller brukar man lämna dem där om man har långt att åka?
Iår blev den jag åker med dräktig direkt! Så vi åkte måndag, tisdag, onsdag första veckan. Sen nu dräktig på 17 dygns koll. Himla smidigt! 😃 om allt fortsätter se bra ut blir de koll igen runt 30, 40 och 90 dygn.

Förra året ville min Haflinger inte bli dräktig, vi krånglade en massa med envis vätska i livmodern och jag tappade räkningen på hur många vändor vi åkte under knappt tre månader. Veterinären hade räknat i journalen och de var över 20 vändor. 🥱 men hon blev dräktig tillslut! Så jag hade kunnat åka 20 vändor till 😍
 

Liknande trådar

Avel Här blir det inga föl i år, så får njuta av alla era fölbilder och se fram mot nästa år :) Tänker att det finns fler som jag, som...
12 13 14
Svar
274
· Visningar
32 889
Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 122
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
4 972
Senast: zassoo
·
  • Artikel
Dagbok Tänkte att det kunde vara bra för mig att ha en liten dagbokstråd här, där jag kan skriva av mig och även dela med mig av hästiga tankar...
Svar
6
· Visningar
826

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp