Bukefalos 28 år!

Betala eller inte som medryttare

Sv: Betala eller inte som medryttare

Ja fast allvarligt, här går ändå gränsen för vad jag anser ok. Som medryttare att man betalar, men då betalar man för det som anges nämligen ridning. Jag skulle aldrig kräva av en medryttare att betala om hästen stod sjuk, men jag skulle bli väldigt glad om de ändå ville ta sig en en dag eller två. Det visar på intresse ändå tycker jag.

Jag håller med dig helt :)
Tycker man om hästen och ägaren så är det väl klart man kommer och hjälper till även om hästen är halt, men att behöva betala samma pris som för då hästen är i ridbart skick är inte acceptabelt tycker jag.
Men ändå finns det folk som på allvar tycker att man ska det - "hästar kostar ju pengar även om de är halta" :crazy:
 
Sv: Betala eller inte som medryttare

Det är sant, de kostar kanske to m mer när de är sjuka. Men knappast något som medryttaren ska få vara med och betala.

Däremot om jag hade en halvfodervärd på hästen, det hade varit skillnad. Då får man påta sig alla glädjen och besvär i motsvarande omfattning.
 
Sv: Betala eller inte som medryttare

Jag får lust att ringa upp gubben och säga; MEN KÖP EGEN HÄST DÅ FÖR HUNDAN!

Varför i hela friden skulle jag betala någon för att de får rida min häst:confused: Om vederbörande inte är utbildad, oerhört skicklig och kommer dit för att rida till/utbilda min häst förstås.

Tycker han är HELT snett ute men denna fråga har ju stötts o blötts här förut i det oändliga så det lär vi inte lösa i detta århundrade:angel:
 
Sv: Betala eller inte som medryttare

Jag har själv varit medryttare (i stockholm) och betalat upp emot 1000kr/månad, för 2-3dgr/vecka (JAG betalade, inte mina föräldrar.) och tyckte att det var helt okej då. För jag fick rida och umgås med de underbaraste djuren i världen. I detta pris ingick oftast någon lektion för ägaren varje månad..men mest skötte jag och mina kompisar oss själva och hästarna "våra" dagar.

Jag har även haft turen att inte behöva betala något alls och få rida 5-6 dgr/vecka, dock vart det lååångt till det stallet och bussarna gick jättedålig. Men det var värt det även då. Trevliga, pigga hästar, litet stall, massa skogsvägar och två bästisar, det kan knappast bli bättre ;)

Sen här, i västerås, har jag fått betala 600kr för 3-6dgr/vecka och tro det eller ej, men det är värt det! Har även varit medhjälpare till en unghäst, gratis (ägaren hämtade och lämnade mig till och med hemma..)

Jag har aldrig haft möjlighet att ha egen häst (förrän nu, det är snart verklighet) och jag har lärt mig galet mycket av att rida alla dessa olika hästar (tog bara upp några som exempel.) Så det har alltid känts för mig som att jag vinner mer på att betala några hundralappar per månad, får rida utbildade (oftast), välridna och snälla hästar, rida lektioner osv. istället för att betala lika mycket, eller mer, för att harva runt på ridskola.

Så, kort sagt, jag tycker att det är helt okej att medryttaren betalar en summa för att rida/hantera hästen. De får trots allt ut enormt mycket av det. :)
 
Sv: Betala eller inte som medryttare

Jag har flera hästar och kan periodvis tycka det är skönt att få lite hjälp/avlastning med någon av dem då jag vill känna ett större fokus på mitt jobb, är egen företagare, vilket lätt blir lidande då jag helst spenderar all min tid i stallet.;)

Jag har inga ekonomiska anledningar till varför jag söker medryttare utan tänker på hästarna i första hand att deras träning inte får bli lidande för att jag har mer saker än dem att ta hand om.;)

Mina hästar tävlas, lite olika nivåer från 1m-1.40 hoppning och jag söker ofta efter någon som vill antingen rida helt basic i skog och mark alt någon som vill träna hästarna på marken och tävla lite dressyr då hästarna tycker om lite varierat arbete.
Om personen vill träna/tävla får de betala för sina starter och för tränaren, jag bekostar och ombesörjer transportering till och från tävling och är "hästskötare" till min egen häst på dressyrtävlingarna:)

Jag finns i stockholm, jag tar som sagt inte betalt för medryttare, jag ser dessa personer mer som "medhjälpare", någon man samarbetar med, någon man har en hel del gemensamt med då vi båda rider och sköter samma häst/ar. För mig går hästens bästa före allt annat.:)

För att ta ett exempel har jag ett 9 årigt sto, hon som tävlar lite högre klasser i hoppning, hon rör sig också väldigt bra. Jag ville att hon skulle utbildas mer och tävlas inom dressyr, hon har alltid varit väldigt lättriden, välskolad och välriden på marken. Jag sökte efter någon som ville träna och tävla, någon som hade kunskapen men inte en egen häst. För den personen skulle det bara vara att ta vid där hästen befann sig dvs utbildad Msv dressyr ungefär.
Jag hittade en jätteduktig och trevlig tjej, hon red mitt sto under ca 1.5 år och de tävlade t o m LA med placering, skulle ha startat Msv men hästen skadade sig.
Hon va jätteöjd med att få rida en kvalitativ häst mot att hon betalade sina egna utgifter (träning/tävling) själv, hon valde också själv hur hon ville lägga upp sin träning.
Och jag betalade som sagt bensin och stod för transport och "support" då hon tävlade dressyr.

Jag kan tycka att det är upp till var och en hur man vill lägga upp sin strategi kring medryttare, dvs om man tar betalt eller inte.
Det beror ju helt på vad man erbjuder och vad personen som ska bli medryttare söker.

Den som ska vara medryttare måste ju själv kunna ta ett beslut om "vill jag betala för detta eller inte".
Ibland tycker jag att man generaliserar stockholm att ALLA här tar betalt men så är det ju inte. Det är nog bara lite svårare att hitta de som söker medryttare utan någon kostnad.
Och ALLA stall tar inte heller 5000-7000 i hyra...

Att ta betalt av medryttaren för att man inte har råd att ha hästen är fel enligt min åsikt. Överlag är jag själv emot att folk skaffar sig hästar som de sedan antingen lämnar på foder, skaffar en delfodervärd eller medryttare som rider 50-75% av tiden, varför skaffa egen häst från början kan man undra?? Det är ju ett enormt ansvar och en enomr kostnad att ha häst - många är nog inte medvetna om vad det egentligen innebär.....

Om man inte lämnar hästen på proffesionell tillridning/träning anser jag inte att man som hästägare ska betala för att någon utbildar hästen, handlar det om att man söker en kunnig person som medryttare är det ju upp till den personen som ska rida att ställa sina egna krav i så fall.;)
 
Sv: Betala eller inte som medryttare

Jag letar efter medryttare till min pålla eftersom jag känner att jag skulle behöva avlastning 1/d vecka. Från början har jag inte tänkt ta betalt, men jag har börjat fundera...

För mig handlar det inte om att jag behöver ha medryttare för att få ihop ekonomin för hästen. Men jag tror att om medryttaren får betala en liten summa, så kommer den personen vara med noga med att komma och rida så som vi kommit överens.

Har tröttnat på att ha medisar som skicka SMS samma dag som de ska rida och meddelar att de inte kan. Typ för att det regnar eller nåt dylikt.

På något vis så verkar det som om man tar mer ansvar för sina åtaganden om man får betala för dem.

I mitt fall så kan jag tänka att ta betalt typ 200-300 kr för att någon rider min häst 1 d/v.

Helst vill jag inte behöva ta betalt eftersom det är JAG som behöver avlastning.

Men tills man hittar den "perfekte" medryttaren så får man klara sig själv ;)

/Lizzie
 
Sv: Betala eller inte som medryttare

Jag har precis skaffat min första medryttare.
Då jag bor på landet utan vidare bra bussförbindelser trodde jag det skulle vara svårt att få tag i en medryttare.
Jag svarade på en annons och det blev vinst!
Trevligare tjej kan man inte hitta. För mig är det viktigt att man är lugn och mjuk i sitt sätt med hästar- inte att man är en stjärna på ridning.
Jag tar inte betalt utan är tacksam för den hjälp jag får.
Min medryttare får gärna ta med hästen på lättare träning men får då bekosta detta själv. Jag hjälper även henne när jag kan.

Jag står för transport och kan tänka mig att ställa upp och köra om jag har tid. Kul med en person som är villig och tycker det är kul att lära sig :)
 
Sv: Betala eller inte som medryttare

Detta har varit uppe tusen gånger, och vi kommer aldrig överens :)

Jag skulle ALDRIG betala för att vara medryttare, och jag skulle ALDRIG ta betalt av en medryttare. Jag anser att båda tjänar på situationen - medryttaren vill rida men har ingen häst, hästägaren har en häst med hinner inte rida = båda tjänar på det.

Har alltid varit djupt tacksam mot mina hästägare, de har ställt upp med fina hästar och fått min 100%iga hjälp med allt, och även uppskattat mina medryttare extremt mycket. När jag inte själv hinner har underbara personer skött min häst perfekt. Inte tusan ska jag ta betalt av dem, isf är det dom som ska ha betalt av mig.

Har man inte råd om man inte får 500 i månaden av en medryttare ska man - i mina ögon - inte ha häst alls.
 
Sv: Betala eller inte som medryttare

Mina medryttare har betalat 250kr per månad, då har de själva fått välja två dagar i veckan då de rider (dvs inga bestämda dagar, utan dom har fått välja utefter hur deras kommande vecka ser ut). Dom har även sjävla fått välja om dom vill rida ut eller träna på banan, vid vissa tillfällen har jag även varit med vid ridningen och hjälpt dom med sitsträning och liknande.
Utöver ridning har dom då mockat och blandat foder.

En symbolisk summa helt enkelt, för då sköter dom det bättre.
Betalar man så vill man ju utnyttja tjänsten så att säga, betalar man inte så förlorar man ju inget på att strunta i hästen då och då...

Det har även varit så att när jag varit sjuk/skadad så har dom (om dom velat) tagit ridningen även dessa dagar, då utan extra kostnad givetvis.
När jag inte fick rida pga ryggskadan så var jag ute och fixade allt utom ridningen - som då medryttaren tog hand om och slapp därmed det andra stalljobbet.
 
Senast ändrad:
Sv: Betala eller inte som medryttare

Kl

Jag har varit medryttare och även haft medryttare.
Bor i Sthlm och har därmed betalat och tagit betalt.

Anser inte att det är nåt "otyg" att ta betalt för att någon rider min häst. I såna fall är varenda ridskola/turridning fel ute, utan har helt enkelt gett någon chansen att få betala för hur de känns att ha egen häst. Samma gäller mej själv när jag betalade, jag gjorde det för att jag ville rida mer än den 1-2 dagar i veckan som jag red på ridskola...

Hur andra gör är upp till dem, vill man inte betala som medryttare så gör man det inte och hittar då en "gratishäst". Annars får man "vackert" stå ut med att betala om man nu hittar en häst man vill rida och ägaren kräver så...

Läste även jag pappans "inlägg" och visst har han en "poäng i liknelsen MEN det är ju som sagt helt fritt att vägra att betala men med följd att du kanske inte har så lätt att hitta häst att rida på (sthlmsområdet)...
 
Sv: Betala eller inte som medryttare

Alltså - det är ju en fri marknad, där tillgång och efterfrågan styr priserna och allt (förhoppningsvis..) sker av fri vilja. Tycker någon det är värt att betala t.ex. 1600 kr/månaden för att vara medryttare så är det väl det för den personen = win/win.? Och det där att småflickor utnyttjas - det är väl ändå deras föräldrar som betalar.? Tycker de det är värt det för att dottern skall få rida en speciell privathäst = win/win - i annat fall får de väl köpa en egen häst, eller hitta på något annat för pengarna. Ingen tvingas vara medryttare och ingen tvingas ha medryttare, så det där "problemet" med betalandets vara eller inte vara gällande medryttare har jag egentligen väldigt svårt att begripa mig på.!
 
Sv: Betala eller inte som medryttare

Min inställning är att om jag skaffar en medryttare för att själv få avlastning vill jag inte ha betalt, men om någon vill låna min välutbildade häst för att lära sig av henne på tid som jag själv hade kunnat rida så vill jag ha betalt.

Med en betalande medryttare hamnar jag som hästägare i beroendeställning och kan kanske inte säga nej när medryttaren vill göra något jag inte vill att hästen ska göra, som att tävla.
 
Sv: Betala eller inte som medryttare

När jag hade medryttare till mitt halvblod betalade hon halva skoning typ 400kr/skoning = 8vecka Resten betalade jag själv.

Sen att hon valde att betala mer är hennes egna val och då omformulerade jag det till halvfodervärd i stället för medryttare och då hade hon dessutom mer att säga till om överhuvudtaget = mer ansvar.
 
Sv: Betala eller inte som medryttare

Det här med häst är inte lätt, dyrast av all hobbyer som finns....men man går in i saken med öppna ögon, jag förutsätter det iaf. Har haft medryttare själv under ett längre tag, passade mej bra då dottern gick i skola på annan ort. Hon hjälpte mej 2 dagar i veckan, skötte stallet till 2 hästar och red 1 häst. Anser att det jobb hon lade ner gjorde att min vardag blev lite lättare under denna tid, har bara positivt att säga om den tiden.
Skulle inte kunna ta betalt för den hjälp som jag behövde, snarare var jag skyldig henne. Men vi båda var nöjd med vår uppgörelse. Kanske man ska vara delad fodervärd om man vill ha hjälp ekonomiskt med sin/a häst/ar
 
Sv: Betala eller inte som medryttare

Varför i hela fridens namn skulle jag sponsra någon annan med häst?? Det kostar att ha häst, oavsett om man rider och sköter den själv 7 eller 3 dagar i veckan. Jag kan absolut betala för mina egna hästar, flera gånger om. Det innebär inte att jag är intresserad av att låta någon annan rida dem gratis.
Jag har ingen medryttare, och kommer med största sannolikhet aldrig att ha någon heller. Men: Om jag skulle ha de så skulle jag inte se det som avlastning eller att medryttaren gjorde mig en tjänst. ("Åh, vad snäll du är som rider mina hästar åt mig, det är ju så jobbigt och tråkigt för din del, men du gör det ändå!" - det verkar vara den allmänna uppfattningen att vi hästägare tänker just såhär!) Nej, jag ger någon annan möjligheten att rida flera gånger i veckan på välutbildade hästar, en ypperlig chans att lära sig och utvecklas i bra mycket högre utsträckning än vad de flesta ridskolor kan erbjuda.

Dessutom tenderar folk som betalar för något att sköta sig bättre än de som får saker gratis...:cool:
 
Sv: Betala eller inte som medryttare

jag själv tycker det är helt galet att ta betalt för att FÅ hjälp. om hästägaren känner att den måste ha hjälp ekonomiskt så får den ju ta en funderare på om den har råd att ha en häst. eller fundera på en billigare stallplats.

förstår precis vad pappan menar. unga hästtokiga flickor som gör allt för en stund i stallet.

men jag håller även med nedanstående. om det kostar en slant i mån så sköter man nog sitt arbete bättre. speciellt när man kommer ner i åldrarna. men då ska det vara lite mer av en symbolisk summa...


Eftersom jag har hästen på full service så eventuell medryttare skulle inte göra något arbete utan endast rida och sköta hästen så hade jag nog tagit en liten summa betalt, typ 300-400/månad. Jag har den erfarenhet att folk sköter sig bättre med det mesta ifall man får betala en liten slant! Sen anser jag nog också att en som är villig att betala lite har en bättre attityd till mycket annat med..;)
 
Sv: Betala eller inte som medryttare

En symbolisk summa helt enkelt, för då sköter dom det bättre.
Betalar man så vill man ju utnyttja tjänsten så att säga, betalar man inte så förlorar man ju inget på att strunta i hästen då och då...

Ær jag den enda som tycker tværtom?
Jag skulle nog lættare kunna hoppa øver en gång om jag betalade før det, har jag køpt något kænns det som om jag har rætt att vælja om jag vill utnyttja det eller inte. Om jag inte betalat men lovat stælla upp skulle jag inte ha samvete att hoppa øver en dag før att det regnade.

Rent hypotetiskt alltså, eftersom jag stæller upp i ur och skur och gør det jag ska, vare sig jag betalar eller inte.
 
Sv: Betala eller inte som medryttare

Jag förstår inte problemet? Anser man inte att det är värt att betala för att få vara medryttare, låt bli att vara medryttare. Eller? Det finns ju andra alternativ, ridskolor, turridning, köp egen häst osv.

Angående ta betalt av medryttare tycker jag det beror på om medryttarens ridning tillför hästen ngt.

Min gammelpålle har varit utlånad till medryttare, det då människor som inte har råd att ha egen häst men vill rida mer än bara på ridskola. De har då betalat en del av stallhyran och disponerat hästen 100% men inte tillfört hästen ngt utbildningsmässigt. Men däremot utbildat sig själva på honom eftersom han är en god läromästare.

Den yngre hästen jag hade samtidigt reds när jag inte hade tid av en medryttare. Hon är duktig att rida, och då det var en häst under utbildning så tillförde hon honom utbildning och tävlingserfarenhet då hon även tävlade dressyr på honom. Ngt både jag och hästen hade nytta av. Hon betalade inget.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 503
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 712
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Hej! Jag har haft en hästpaus nu i 2 år då jag studerat och min häst blev till åren och fick tas bort i samband med att jag började...
Svar
17
· Visningar
2 091
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 276
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp