Betala för dåligt jobb av hovslagaren?

eigollet

Trådstartare
Det här med hovslagare..
Jag har en jätteduktig kille som kommer och skor och verkar mina 20 talet hästar. Härom veckan tröttnade jag dock rejält på honom när han avbokade för femtielfte gången, för att sedan göra sig icke anträffbar och en av hästarna stått i två veckor med för långa fötter....:(
Det är som sagt inte första gången han strular med tider, jag har haft överseende med strulet i ca ett år just för att han är så duktig och bra med unghästarna...
Så i stället blev jag rekomenderad en annan tjej som jag snabbt kunde boka tid med och hon kom och skodde om hästen. Det var i skrivande stund 9 dagar sedan.
Nu när jag tog ut hästen för att motionera den hade den tappat 3 (!) skor under helgen då jag varit nere och tittat på bruksprovet. Jag har aldrig varit med om något liknande. Okej att en sko kan ryka i leran, men det är snö nu, hästen är lugn som en filbunke i hagen och ändå har han tappat tre skor en dryg vecka efter skoning!
Nu ligger fakturan och pyr på köksbänken och jag har verkligen ingen lust att varken betala eller ta ut henne för att göra om jobbet.....

Hur hade ni gjort? Jag har fått tag på min ordinarie hovis och berättat om min mindre lyckade nödlösning och han kommer i morgon och sätter dit skorna... :grin:
 
Sv: Betala för dåligt jobb av hovslagaren?

Hur ser verkningen ut? Är den också katastrofal?
Är verkningen ok hade jag ringt tjejen och berättat att jag betalar för verkningen men inte skoningen iom att skorna inte sitter kvar. Är verkningen också riktigt dålig så hade jag inte betalat alls. Låt den bra hovisen kolla på hovarna och säga vad han tycker om verkningen och ring tjejen sen och ta upp disskusionen därifrån.

Så viktigt som det är med skoningen så får det absolut inte slarvas. Utan hovar ingen häst :mad:
 
Sv: Betala för dåligt jobb av hovslagaren?

Kan ju vara svårt att bara skita i att betala. Har hon ett företag så kan hon ju kontakta inkasso osv.

Bästa är väl att prata med henne, är hon någorlunda serviceinriktad så bör hon ju lyssna på det du har säga, kanske ni kan komma överens om något.
 
Sv: Betala för dåligt jobb av hovslagaren?

Jag hade betalt för de skor jag hade kvar ifall hon satt på nya.

Sen hade jag ringt henne och berättat som det var. Om hon har något i skallen så ber hon väl om ursäkt för den dåliga skoningen. Hennes rykte som hovslagare lär ju knappast må bra av en utdragen konflikt.

För säkerhets skull kan det ju vara bra att fotodokumentera att hästen bara har en sko ifall hon mot all förmodan skulle dra det till inkasso/rättegång.
 
Sv: Betala för dåligt jobb av hovslagaren?

Jag hade inte hetsat upp mig så mycket om det varit min häst.

Det är första gången hovslagaren skor denna häst och inte kommit fram till exakt hur "lite" hon kan lägga ut skorna utan att hästen trampar av dem.

H*n kanske gått "bye the book" och det funkar inte alla gånger.

Ring hovslagaren och berätta vad som hänt så får den komma igen och göra om.
 
Sv: Betala för dåligt jobb av hovslagaren?

Jag är inte den som i vanliga fall håller på och tjafsar om saker. Rent tekniskt har jag ju skorna (även om jag inte kan hitta en av dem...) och verkningen ser i mina ögon bra ut.
Jag vill ju inte att hon kommer ut och gör om så det blir väl till att bita i det sura äpplet. Jag inser att det nog kommer sluta med att jag den här skoningen får betala dubbelt för den hästen.
Men det är så irriterande! :(
 
Sv: Betala för dåligt jobb av hovslagaren?

Du borde ju ha sett från början när hon var där om du tyckte det var en bra skoning eller ej.

Min hovslagare har skott min häst i 3,5år i min ägo + hennes 4 första år i livet... (hon är 10).
Aldrig tappskor, men senaste året har hon och hennes hagkompisar börjat trampa av skorna (på henne). Så slumpen avgör ju tyvärr i bland.
Men det du kan göra är ju att aldrig använda henne igen.
Hur fick du tag i henne och känner du andra som använder sig av henne?Är de nöjda?

Förstår dock din frustration. Hade två tappskor på dryga veckan sist... frågade hovslagaren om han tycker om oss så mycket så han tycker att var 5:e vecka är för sällan att ses :p
 
Sv: Betala för dåligt jobb av hovslagaren?

Kan ju vara svårt att bara skita i att betala. Har hon ett företag så kan hon ju kontakta inkasso osv.

Bästa är väl att prata med henne, är hon någorlunda serviceinriktad så bör hon ju lyssna på det du har säga, kanske ni kan komma överens om något.

Jag hade inte velat betala skulle det självklart stå. Utan som sagt ringa henne och berätta som det var och se vad som gick att göras. Jag som själv jobbar inom serviceyrke vill ha nöjda kunder och är någon såpass missnöjd att jag inte ens får göra om jobbet då får denne pengarna tillbaka (Förutsatt att det är jag som har gjort fel). Då sparar jag både på mitt rykte och har vänt kunden från missnöjd till mer nöjd.
 
Sv: Betala för dåligt jobb av hovslagaren?

Ring och prata med henne för det första.

För det andra om du bestämt dig för att inte betala och hon har bestämt sig för att gà till inkasso sà kan du betala in summan direkt till KF. Du vissar att du kan betala men inte vill eftersom hovslagaren gjort ett dàligt jobb. :devil:
 
Sv: Betala för dåligt jobb av hovslagaren?

Skoningen såg bra ut tyckte jag och jag hade fått henne rekomenderad via en annan hovslagare som en av mina inackorderingar använder sig av. Hon har tydligen inte varit verksam mer än drygt ett år...
Kusen går ensam i hagen och är verkligen coolheten själv, men det är klart att det kan vara otur. Men på 3 hovar känns lite osannolikt....
Nåväl, ska prata med min ordinarie hovslagare i kväll och höra om det finns något "gängse förfarande" som de som yrkesgrupp ser som bästa lösning i ett sånt här fall.
Han höll för övrigt på att skratta ihjäl sig när han hörde om eländet...
 
Sv: Betala för dåligt jobb av hovslagaren?

Som med alla andra fakturor så ska de bestridas direkt, annars får man betala. I det här fallet så får du betala, men ta kontakt med personen och försök nå fram till, en lösning. Om något fel har gjorts, vilket jag inte är människa till att avgöra så måste man ge personen möjlighet att rätta till det.

Jag har också en coolheten själv, likafullt lyckades han bli av med dojjan bara 2 veckor efter det att han skotts. Det är omöjligt att vaka över honom vad han gör och inte gör, därför kan jag ej heller garantera att hästen bara står rakt upp och ner och glos för det har han säkert inte gjort.
 
Sv: Betala för dåligt jobb av hovslagaren?

Som Boj skriver så ska man meddela med en gång som upptäcker felet. Men enligt lagstiftningen så har den nya hovslagaren sedan rätt att välja mellan att komma ut och göra om det, sänka priset eller lämna tillbaka pengarna. Tar du ut en annan hovslagare som gör vid hästen innan det är klart med första så lär du få betala bägge. Den första för att hon inte fått chansen att rätta till det eller se det. Den andre för att han har gjort ett jobb.
 
Sv: Betala för dåligt jobb av hovslagaren?

Tar du ut en annan hovslagare som gör vid hästen innan det är klart med första så lär du få betala bägge. Den första för att hon inte fått chansen att rätta till det eller se det. Den andre för att han har gjort ett jobb.


Visst, om hovslagaren är ovanligt svår att ha att göra med så kan hon nog kräva att få betalt. Men jag är nog nästan helt säker på att hon gärna slänger fakturan bara hela affären glöms bort så fort som möjligt. Men det krävs ju att TS ringer upp henne.

Själv har jag aldrig hört talas om någon som lyckats med 3 tappskor i en situation som den TS har. Jag kan lova att min hovis skulle erbjuda sig att betala mig för att hålla tyst om saken ifall han lyckats med den bedriften :D
 
Sv: Betala för dåligt jobb av hovslagaren?

Japp, som jag skrev tidigare så kommer det nog att sluta med att jag vackert får betala dubbelt och sedan aldrig mer anlita henne igen...
Tack för alla bra tips och inlägg, jag uppdaterar så småningom!
 
Sv: Betala för dåligt jobb av hovslagaren?

Jag hade betalat! Inte värt att dra in inkasso, ev betalningsanmärkningar och krångel. Blir nog bara dyrare och jobbigare.
 
Sv: Betala för dåligt jobb av hovslagaren?

Min ena häst har lyckats att en gång per vecka sparka av sig en sko. Första gången när jag red; hästen trampade under sig för bra och fick av sig skon. Andra gången i hagen och han kan säkert ha trampat av sig igen.
I somras sparkade han av sig en sko tre dagar efter skoning så han verkar vara en hopplös sort.
Hästen, alltså, inte hovslagaren.
Den hästen får inga fler skor utan får gå på underlag som är OK. Det blir spännande i vår när det blir halt med smältis, men inte så mycket att göra åt.
Hästen kunde gå barfota under sommaren och hösten utan problem så det gör inte så mycket.

När jag får tappskor (tack och lov inte så ofta), ringer jag till hovslagaren som kommer och spikar fast dem igen och det tycker jag är helt OK.
Skyller sällan på hovslagaren.

Att inte betala, är orimligt. Hovslagaren har verkat och skott hästen. Det rimliga är att be henne komma tillbaka och få fast tappskorna och på så vis ge henne en ärlig chans att utföra sitt jobb.
 
Sv: Betala för dåligt jobb av hovslagaren?

Nu har ordinarie hovslagare varit här och slagit på skorna och han hade vissa synpunkter även på verkningen.
Jag har bestämt mig för att betala den andra för sitt jobb och glömma bort hela saken.

Till Kryddelydd: Hästen har tidigare aldrig haft en tappsko. Om den nu inom en vecka återigen tappar tre av de nu påslagna skorna så ska jag gärna skylla på slumpen i stället för hennes kompetens. :laugh:
 

Liknande trådar

M
Hästvård Hej! Har senaste veckorna funderat och undrat över hovslagaren som jag har till min nya nordsvenskkorsning som bara är 6år gammal...
2 3
Svar
44
· Visningar
11 748
Senast: ptr
·
Hästvård Avdelningen för udda frågor slår till igen. Hästarna är skodda och broddade (fyra brodd/sko). De SKULLE ha skotts om för 2½ vecka sen...
Svar
3
· Visningar
934
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp