Betala för en privat utbildning?

Sandy3

Trådstartare
Skulle du betala för en privatutbildning som ger garanterat med jobb efteråt? Säg att du har pengarna till utbildningen, skulle du göra det?

Fördelar:

- Du kan plugga på distans och hoppa på utbildningen när som helst.
- Du betalar ur egen ficka. Inga lån.
- Du får garanterat med jobb efteråt, eftersom det är inom vården.

Nackdelar:
- Vad ska jag leva på under tiden? ( Har iofs ett timjobb på deltid)

Hur skulle du tänka om du vore mig? Skulle du hellre ha pengarna på sparkonto och ha som buffert?

Tacksam för svar!

Jag hade varit skeptisk gällande garantin om jobb. Förutom det så verkar det onekligen bättre att ha en (framtida) inkomst än en klumpsumma på banken. Det är dock svårt att ge ett definitivt svar utan att veta vilka alternativ som finns.

Skulle du betala för en privatutbildning som ger garanterat med jobb efteråt? Säg att du har pengarna till utbildningen, skulle du göra det?

Fördelar:

Nackdelar:

Hur skulle du tänka om du vore mig? Skulle du hellre ha pengarna på sparkonto och ha som buffert?

Tacksam för svar!

Hur vet du att du är garanterad jobb? Menar du att det behövs personal inom o rådet? Jag skulle först noga kolla upp att utbildningen verkligen är godkänd för det du vill jobba för och att de kommer hålla det som lovas.

Fördelar:

Nackdelar:

Tacksam för svar!

Nej, jag skulle inte betala en privatutbildning för ett arbete inom vården. Inte för att det är fel på att arbeta inom vården, utan för att det finns en uppsjö av vårdutbildningar på landets högskolor eller kostnadsfria YH-utbildningar. Jag tror också att det finns en risk att en arbetsgivare väljer bort en utbildning som inte är kvalitetssäkrad av någon myndighet.

Finns det någon som kan garantera jobb efter en utbildning? Är det något du verkligen vill göra och chanserna är goda till jobb, med just exakt den utbildningen, och du klarar av din försörjning under tiden så tycker jag att det låter som en god investering.

Men jag är ju lite partisk här faktiskt. Jag jobbar på ett utbildningsföretag där kunskapen vi lär ut främst används inom vården men även andra med basmedicinsk kunskap kan gå utbildningen. Motsvarande utbildning finns inte inom landets högskolor eller kostnadsfri YH-utbildning. Vi garanterar inte jobb efter avslutad utbildning men det är en konstant ökad efterfrågan efter folk med den kunskapen. Forskning backar upp effektiviteten i det vi lär ut och antalet landstingsanknutna enheter som använder det ökar stadigt.

Så en privat utbildning behöver inte alls vara dålig.

Jag har gått Berghs School of Communication, en av deras heltidsutbildning på ett år. Jag har fått tillbaka vart enda öre jag investerade och mer därtill. Allt fick jag inte låna via CSN utan min snälla gamla farfar ställde upp med lite som han fick tillbaka inom ett halvår efter jag gått ut skolan. Hänger man med i den utbildningen, är normalbegåvad och passar för yrket (operativ projektledare inom kommunikation) så är det nästan jobbgaranti.

Sen finns det nya skolor som jag inte skulle vilja betala för att läsa på men om man frågar folk inom den branschen man vill jobba, vart de gärna rekryterar ifrån, så är chansen större att man hamnar på rätt spår.

Skrev uppsats om rekrytering av journalister när jag gick på JMK och det var verkligen så att praktisk färdighet trumfade den teori vi lärde oss där... Så då bytte jag bransch lite.

Om man går en utbildning man betalar själv så skyddas väl inte ens eventuella SGI under tiden? Det gör den om man pluggar med studiemedel från CSN.

Om man går en utbildning man betalar själv så skyddas väl inte ens eventuella SGI under tiden? Det gör den om man pluggar med studiemedel från CSN.

Det stämmer. Min sambo läste också privat utbildning som han betalade själv och så noll inkomst under studietiden och då nollas SGI.

Jag tänker inte att det behöver vara fel med en sådan utbildning men det krävs en del research och kontakt med ev framtida arbetsgivare för att veta att efterfrågan verkligen är så stor som det sägs. Och om efterfrågan isf troligtvis kommer vara lika stor när du kommer ut på arbetsmarknaden. Inom många områden där man jobbar med människor skärps ju dessutom undan för undan kraven på utbildning och många icke kvalitetssäkrade utbildningar är inte alls "lika mycket värda" längre så sån utveckling är också värd att kolla upp.

Det beror på en del faktorer. En del utbildningar går bra att kombinera med jobb och det finns också undantag då man får behålla sin SGI. Även om man studerar med studiemedel så får man ingen sjukpenning om man blir sjuk under studietiden eftersom SGIn ligger vilande.

Har själv bekostat en utbildning på dåvarande RMI Berghs. Grundkurs i kommunikation, en termin (på den tiden). Jag jobbade dock parallellt och efter att ha studerat mina klasskamrater insåg jag att jag aldrig i hela livet någonsin vill jobba med den typen av människor. Vilket gjorde att jag INTE tog eller ens sökte jobb som kunde vara aktuella efter utbildningen.

Många bra synpunkter i tråden tycker jag, främst att det kan vara vettigt att titta på beräknad hållbarhet för kunskapen man förvärvar genom utbildnings.

Har själv bekostat en utbildning på dåvarande RMI Berghs. Grundkurs i kommunikation, en termin (på den tiden). Jag jobbade dock parallellt och efter att ha studerat mina klasskamrater insåg jag att jag aldrig i hela livet någonsin vill jobba med den typen av människor. Vilket gjorde att jag INTE tog eller ens sökte jobb som kunde vara aktuella efter utbildningen.

Många bra synpunkter i tråden tycker jag, främst att det kan vara vettigt att titta på beräknad hållbarhet för kunskapen man förvärvar genom utbildnings.
Förstår precis vad du menar med folket... Har haft tur och fått flera uppdrag som frilansare annars hade jag nog fått panik. Sen är många där lite världsfrånvända och lever i en annan hybris-värld men det får stå för dem ;)

Ang hållbara utbildningar så har vi en praktikant på mitt jobb nu. Hennes utbildning ska leda till att hon blir utbildad till en roll som jag aldrig hört talas om och då har jag jobbat på 12 ställen nu... Den utbildningen ska läggas ner efter hennes klass. Tycker faktiskt synd om henne. Tror att det speciellt vanligt inom medieutbildning att det kommer en poputbildning som sen slopas efter bara 1-2 år, så välj hellre något tryggt då!

Fördelar:

Nackdelar:

Tacksam för svar!

Om det är ett jobb inom vården (uska eller dylikt) nej. Lönen är så pass dålig att jag inte skulle känna att det vore värt att lägga ner egna pengar på utbildningen, oavsett jobbgaranti eller likn

Även om man studerar med studiemedel så får man ingen sjukpenning om man blir sjuk under studietiden eftersom SGIn ligger vilande.
Nej men man får behålla studiemedlet under den perioden som redan beviljats, om man blir sjukskriven. Iaf fick jag det när jag blev sjukskriven under studierna och när studieperioden var slut fick jag sjukpenning.

Jag får inte riktigt ihop dina argument om jag jämför med de mer traditionella utbildningsvägarna (ie högskola, universitet)

Fördelar
Distansstudier finns det på universitet/högskola också. Då är det värre med flexibla kursstarter.
Utbildning är gratis i Sverige och du har till och med rätt till bidrag under studietiden
Det finns en hel hög med utbildningar som leder till jobb som fullständigt skriker efter personal. Speciellt inom vården.

Nackdelar:
Är utbildningen gratis så kan du t.ex. lägga de pengarna du annars skulle betala på uppehälle och på så sätt slippa både lånet och fullt lika många timmar på deltidsjobbet.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
4 134
Senast: malumbub
·
Skola & Jobb Hej! Jag känner att jag är alldeles för gammal för att fortfarande inte veta vad jag vill "bli när jag blir stor" (jag är 33 år)... 2 3
Svar
50
· Visningar
4 285
Senast: starcraft
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har aldrig skrivit i den här delen av forumet förut men det här är nog i allmänhet ett rätt dåligt diskussionsunderlag då det är så... 2 3
Svar
42
· Visningar
6 198
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Jag har hamnat i ett dilemma med mig själv ang trådrubriken. Jag har alltid haft lite svårt för att bli bjuden på saker, ekonomiskt... 2
Svar
34
· Visningar
5 751
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Hönstråden II
  • Somna in hemma