Betala mer för bete än uppstallning?

söderböna

Trådstartare
Hej

jag undrar om det är någon som varit med om att man får betala mer för betet, i sitt ordinarie stall, än vad stallägaren tar ut som ordinarie pris vid uppstallning?

I mitt stall så har vi en grundhyra på 2500 kronor. Då ingår in och utsläpp, 4 spånbalar, 4 fodringar/dag och en skvätt betfor till eftermiddagen.

Vi betalar allt foder själva (förutom betforen på em).

Vad jag nu har förstått så ska hon ta ut ett pris på 3000 kr/månad!!!
Det skulle för mig innebära att jag kommer att få betala mer för att ha min häst i sommarhagen än att ha henne uppstallad. Är det bara jag som tycker att det här är sanslöst, eller??

P.S
Vi står inte uppstallade på någon otrolig, fantastisk anläggning, utan ett litet stall med en hyffsad sommarhage.
/arg söderböna

Sv: Betala mer för bete än uppstallning?

Jag tycker det är en knepig lösning måste jag säga. Har hört om andra stall som gör så, då ägaren förlorar jätte mycket på att ha beteshästar istället för att ta in och sälja hö el. likn. på den marken (en höäng kan ju ge åtskilliga tusingar i höintäckter...).

MEN jag tycker att det är upp till stallägaren hur de vill göra, likaväl som det är upp till kunden att stå kvar eller inte.

Den här beteshagen kan man inte ta ut något hö på. Är en stor äng med massa träd och diken kors och tvärs. Inget man sår något på.

H*n äger inte marken utan den ingår som beteshage till stallet.

Ja, eftersom jag, trots ett kilopris på 4kr/kg för grovfodret, kommer att betala mindre för att ha henne inne på nätterna, så får det bli så.

Jag vägrar betala 3000 kr/månaden för att stallägaren ska ha semester. Inget ingår alltså i betet. Vi sköter vatten + skötsel.

/söderböna

Puttar lite.

Ni andra som är uppstallade där det finns eget bete, hur ser det ut hos er?

jag fattar självklart att det inte kan vara gratis, men var tydligen naiv nog att tro att det åtminstone skulle vara billigare än vid uppstallning.

I mitt förra stall betalade vi kallhyran minus 200 (vilket skulle motsvara det spån som inte förbrukades).
/söderböna

Det verkar konstigt att stallägaren skulle ta 3000 kr per mån för sommarbete - men finns det folk som betalar så varför inte?

Jag betalar halva stallhyran på sommaren juni-aug när hästarna går ute. De går alltså kvar i samma hagar som under vintern men är ute dygnet runt (man kan om man vill ha hästen i en hage som bara används under sommaren). Var och en får se till sin egen häst, vatten sköts huvudsakligen av stallägaren men alla kollar och fyller på om det är tomt.

Jag tycker det låter helt fel.

Jag vet tom. stall där man betalar åtskilliga hundringar Mindre under sommarbetet eftersom det blir mindre arbete för stallägaren, samt ingen höåtgång.

Får du någon mindre omkostnad om du inte har din häst uppstallet under beetsperioden.

Förövrigt tycker jag att du skulel omvärdera om du kanske kan hitta ett bättre stall. Specieltl till det priset. Nu såg jag itne avrt du bor men den hyran/månad... det låter som om du står i centrala stockholm...

Min hyra är på 2400:-... för 2 hästar, med fri tillgång till hö, inga jouirer (men hjälper frivilligt (och emd glädje) till om stallägaren ska fara bort).
Förvisso 15 min utanför stan med buss men SÅ värt det...
Toppenstallägare. Nu har jag alla 3 hästar hos henne tills jag hitatr en lösdrift åt unghästen.
Jag ahr nog värdens bästa stallägare!:bow:

Om jag hade min häst uppstallad i centrala stockholm skulle jag med glädje betala 3000 kr i månaden!!

Nej, jag står 30 min med bil söder om stockholm. Och skulle gladeligen flytta närmare om det gick att hitta något med bra kommunikationer. Har en 12 årig dotter som måste åka kollektivt.

Jag har varit tvungen att i hast flytta från ett stall som låg på cykel avstånd från mig, fullservice (mockning, mat, spån, täckesservice osv) för 2900 kr/mån till ett stall med 2500 i grundhyra sedan ska vi betala allt foder själv, man måste själv fixa kvällsfoder+morgonfoderpåsar (ej fodra) + har 2 kvällsfodringar i månaden. Självklart ingen mockning.

Angående om jag kommer ha lägre kostnader att ha hästen på bete- nej. Det blir dyrare för mig att henne på betet än uppstallad.

Fy vad jag låter gnällig. Men har man en dotter som får använnda drygt 3 timmar på att åka fram och tillbaka till stallet och därmed har varit tvungen att sluta rida på vardagarna, och bensinkostnader som stigit skyhögt (6 mil tur och retur) så hade det varit trevligt med en liten lättnad under sommaren.
/Söderböna

Vi tar samma hyra på sommarn som på vintern. Det som blir billigare är ju att foderkostnaden nästan försvinner.

Om man tittar på markpriser häromkring och tittar på kostnader för stängsel osv så är det rimligt att inte ha lägre pris på sommaren.

Nu har vi kallhyra och att ha en hyra där foder och allt ingår och ändå ta samma hyra känns lite mastigt dock.

Flytta hästen till något annat bete över sommaren då!

Jag vet att priser för enbart bete brukar ligga runt 500.-/mån.

Kan även tillägga till er som självklart kommer att tala om för mig att jag har gjort det här valet och gillar jag inte läget så är det bara att flytta.

Jag kommer att flytta. Det tråkiga är bara att jag inte har fått något kontrakt och det är så mycket saker som vi inte blivit informerade om, tex 2 månaders uppsägningstid. Eftersom hon blivit sur över personer som kommit och bara stått en kortare period så har hon beslutat sig för att inte ha skrivna kontrakt.

Jag har försökt fråga om hyran under sommaren men har inte fått några tydliga svar. Min kompis som flyttade hit samtidigt med mig har sagt upp sin plats för att flytta till en annan större anläggning i närheten. Lite dyrare men ingår samtidigt mycket mer. Jag kan ju säga det var inte populärt. Tack vare det har hennes häst inte fått gå i stohagen, där det finns gräs, och för att hon inte ska vara tvungen att gå själv har jag låtit min häst också gå kvar i rasthagen. Nu är jag ju rädd för att mitt sto ska få gå själv i rasthagen när kompisen flyttar i slutet på månaden om jag säger upp mig.

Jag har självklart tänkt att det kostar att ha henne på bete, hade faktiskt räknat med 2000 kr, eftersom jag förstått att h*n är dyr, men 3000 kr:(
/Söderböna

Jag kommer att flytta. Det tråkiga är bara att jag inte har fått något kontrakt och det är så mycket saker som vi inte blivit informerade om, tex 2 månaders uppsägningstid. Eftersom hon blivit sur över personer som kommit och bara stått en kortare period så har hon beslutat sig för att inte ha skrivna kontrakt.

Om ni inte blivit informerade om vilken uppsägningstid som gäller och inte har något kontrakt så kan du ju bara helt sonika strunta i uppsägningstiden!

Jo nu har vi ju blivit informerade, när det vart aktuellt för kompisen att flytta. Då blev vi informerade om att det var 2 månader, inte en månad som är det vanligaste. Det blir lite väl dyrt att betala 2500 kronor x 2 månader + hyra i ett nytt stall. Så hur jag än gör så blir jag troligtvis kvar i stallet i maj och juni om jag säger upp mig nu.

/Söderböna

Jo nu har vi ju blivit informerade, när det vart aktuellt för kompisen att flytta. Då blev vi informerade om att det var 2 månader, inte en månad som är det vanligaste. Det blir lite väl dyrt att betala 2500 kronor x 2 månader + hyra i ett nytt stall. Så hur jag än gör så blir jag troligtvis kvar i stallet i maj och juni om jag säger upp mig nu.

/Söderböna
Men ni kan ju inte helt plötsligt tvingas acceptera två månaders uppsägningstid om ni inte kommit överens om det sen innan.

Som jag ser det för stallägarna bita i det sura äpplet eftersom de inte haft kontrakt med er hyresgäster.

jag anser att du skulle kunna ta din häst och dra utan uppsägningstid. Om du när du blev informerad accepterade de två månaderna däremot så måste du nog hålla dig till det.

Kan tillägga att jag själv som har både lösdriftare och boxliggare gör på följande sett: lösdriften är inkl. fritillgång på hö, där sänks hyran under sommaren till enbart kallhyran. Boxarna betalar samma då stallet sköts kollektivt och det ingår varken service eller foder etc. i hyran. så för dem blir det ju indirekt billigare då de ej behöver betala ngt. grovfoder och strö etc. De har samma tillgång till stall och ridbanor året runt.

Men grannen har haft en högra beteshyra, då han egentligen hellre vill ta hö på markerna, han gör stora förluster ändå med att ha betande hästar.

Att man ska höja stallhyran för bete låter i mina öron ganska orealistiskt.

Ägaren till stallet förlorar ju ändå ingenting på att låta era hästar gå på bete iom att hon slipper köpa in foder, sköta stall osv. (antar jag?)

Det måste finnas en väldigt bra anledning om hon ska höja beteshyran 500:- från normala stallhyran, annars är det ju fruktansvärt konstigt.

Hur många inackorderade finns det, och hur stort är betet?
Det kan ju faktiskt spela roll också.

Jag står på ett stall 20 min från Sthlm C.
Vi betalar 1900.- året om.
På vintern ingår hösilage, havre och halm.
Utsläpp alla vardagar.
Betet kostar lika mycket vilket är helt ok tycker jag. Stora beteshagar.
Dock har vi ingen lunchfodring men det löser jag själv.

Gångavstånd från buss ca 20minuter.

Jag tycker det låter svindyrt med 3000.- för bete.

*knapplån*

Det kan ju också vara så att stallägaren har tagit kostnaderna för stallet och slagit ut dem jämt på året. Dvs man betalar samma kostnad 12 månader om året istället för en högre hyra 9 månader om året och en lägre 2 månader om året.

Sen på sommaren så tillkommer betesavgiften. Oavsett vad många tror så är det inte gratis att tillhandahålla bete oavsett om man skulle gjort hö på det eller inte.

Observera dock att jag har en seriös stallägare i tankarna. Dvs någon som sköter betena, putsar gräset, sköter staketen och allt annat arbete som behövs om man skall ha bete.

Under åren har jag kommit fram till att det brukar vara bäst att ha stallhyran uppdelad i en kallhyra (den fasta delen lika mycket året om) och den rörliga delen som består av tex foder osv.

På det viset så betalar inackorderingar lika mycket i kallhyra oavsett om hästen går på bete eller inte men däremot så betalar de inget för mat och spån. På det sättet så blir det lite billigare under sommaren. Bete tillkommer dock då det är så olika hur folk vill ha det om man vill stå kvar eller skicka iväg hästen någonstans.

I kallhyran ingår tex ström, värme och även kostnad för instläpp/utsläpp, fodringar osv. Denna kostnad är sedan jämt utslagen över året. Fördelen med detta är att det blir mindre trixande på sommaren. För hur skall man göra när någon tex åker iväg på bete 10 dagar in i månaden och kommer tillbaka 10 dagar in i månaden? Skall jag då ta ut den kostnaden dag för dag så blir det så otroligt krångligt med räknade hit och dit. Då är det bättre för alla att veta exakt vad man skall betala varje månad och då samma summa. På det sättet blir det också mindre pengar att betala varje månad än om man skall betala en högre hyra vissa månader.

Mvh

Tora

3000kr/månad för sommarbete? Oj då är jag på tok för billig, tar bara 300kr/mån dessutom finns det tillgång till litet stall med spiltor

Det vanligaste är väl att man bara betalar kallhyran på sommaren.

Dvs. mellan 500-1000kr/mån beroende på vart i landet man står. Jag hade 900kr i kallhyra för en häst och en ponny i Stockholm söderort när jag bodde där.

Såklart betalade man mer på vintern (ungefär dubbelt så mkt) eftersom det ingick grovfoder, strö, in och utsläpp.

Nu har vi eget stall och eget bete. Ingen bensin till och från stallet och "inga" kostnader på sommaren (förutom för stängsel, el, nysådd var 5e år osv osv... :smirk:)

Jag har precis fått höra att en kompis måste betala full stallhyra trots att de lämnar sitt stall för bete. De har mao ingen kallhyra sommartid och inga beteshagar som räcker åt hästarna. Helt galet anser jag. Jag har alltid betalat kallhyra för att få behålla min plats men utan att nyttja den med allt vad det innebär med förbrukningsmaterial som spån, foder och tjänster.

Hos oss kostar det att stå på bete. Stallhyran ligger på ca 2400:- och vill man ha bete får man betala för bete OCH kallhyra för sin stallplats. Det blir 2000:- för allt. Mao är det kostnaderna för tjänsterna och förbrukningsmaterialet som faller bort. Men då får man ju nyttja sin plats i stallet, spolspiltan etc och även ridbanan och ridhuset på gården. Så det är billigare med betet men inte speciellt mycket billigare med tanke på hagarnas kvalité och tillgångarna på gården. Vi i lösdriften har det ju lite lättare vars hästar redan går i en beteshage. Vi har mao bara den hyran att betala. För oss försvinner ju också bara kostnaden för fodret då vi inte nyttjar några tjänster eller stallet (mer än vårt eget kallstall som tillhör lösdriften).

Liknande trådar

S
Anläggning Och uppfylla lite av en dröm? Jag har möjligheten att hyra en anläggning med stall, ridhus, hyffsade hagar och underbara ridvägar... 2
Svar
26
· Visningar
3 917
Senast: stalle
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 631
Senast: moonstruck
·
C
Hästmänniskan jag har min häst inackorderad i ett stall. den har stått där i ca 2 månader och det är också så länge jag har ägt hästen. i början... 2
Svar
35
· Visningar
4 184
Senast: Ganesco
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka