Bukefalos 28 år!

Betala vet trots ingen bedömmning

karolinakempe

Trådstartare
För att göra en lång historia kort så hade min häst en böld mellan ganacherna som inte var kvarka utan en lokal inflammation och av detta var det bara en liten sår skorpa kvar (stor som en ärta) när detta hände min på en klinik 3 v efter bölden.

Min valack var kraftigt halt på höger fram och det har verkligen synst att det satt i bogen.
Tog ut en vet som titta och rekomenderade ET, tog ut en ET som tittade och inte ville ta i honom då han var för halt, rekomenderade mig att åka in på klinik och röntga samt ev bedöva bog leden.
Jag sätter mig och ringer runt och får en tid på en klinik dagen efter och blir jätte glad.
Tar ledigt halva dagen från jobbet och åker i väg.
Kommer fram till kliniken och går in, skriver alla papper och vet kommer. han hälsar på hästen och kliar honom, upptäcker då sår skorpan mellan ganachen och blir galen. Jag undrar vad problemet är och han skriker åt mig att hur understår jag mig att komma till hans klinik med en häst som har ett sår mellan ganachen. Jag börjar då förklara att såret inte är något problem utan han är halt h.f. berättar även att en vet har tittat på det för 3 veckor sedan , samt att kvarka prover tagits och visat negativa.
Vårat stall har aldrig varit i karantän eller så.
Han fortsätter att skrika åt mig att det skiter han i och min häst börjar bli nervös av denna man.
Han säger då klart och tydligt.
-jag vill inte ha er på min klinik. Ni är inte välkommna.
blev jag helt enkelt utkastad.
Ingen kan förstå sig på detta, inte stall ägaren eller någon av mina tränare som jag ringt.
Men nu till det roliga:mad:
tror ni inte en räkning på 1000kr faller ner i lådan i dag.
vad kan jag göra åt det??
har han rätt att ta betalt trots att han inte ens tittade på hältan?
Det var ju han som ville bli av med oss.:mad:
pratade med min vet som tyckte detta var för j*vligt.
står ju fortfarande med en halt häst som måste in på röntgen.
 
Sv: Betala vet trots ingen bedömmning

Ja du hade ju en bokad tid som kostade pengar även om inget blev gjort, precis som om du skulle uteblivit från ett läkarbesök eller annan vårdgivare som du ändå får betala för.
 
Sv: Betala vet trots ingen bedömmning

En böld mellan ganascherna gerr alltid kvarkamisstanke. Ett negativt prov kan inte utesluta kvarka.
PL
 
Sv: Betala vet trots ingen bedömmning

men det var ju inte jag som inte ville vara där utan de som inte ville ha oss där.
 
Sv: Betala vet trots ingen bedömmning

jo man går på sjukdomms bilden, ingen feber, hosta eller snor , samt ett negativt prov.
Ingen i stallet smittad på 3 v.
om det nu är så att man ska räkna alla som kvarka misstänkta så har väll alla hästar haft feber, hosta någon gång
 
Sv: Betala vet trots ingen bedömmning

Måste väl funnits någon misstanke eftersom prover togs.
Därmed borde du tagit upp detta när du bokade tiden så att veterinären själv kunde avgöra hur h*n skulle föhålla sig.
Förstår mkt väl om en klinikveterinär blir upprörd om det utan förvarning kommer in en häst med en "kvarkaböld".
PL
 
Sv: Betala vet trots ingen bedömmning

jo det förstår jag om det nu hade varit en böld, men det var ju inte det längre.
och ja visst jag skulle berättat det men det föll mig inte in då det var hältan jag sökte för.
enligt min vet tar man ALLTID prover på avikelser mellan ganachen trots att vi alla trodde på sticksår istället då det fanns ett litet hål.
 
Sv: Betala vet trots ingen bedömmning

Jag förstår att du blev hemskickad men inte att du fick en faktura.
De borde dessutom ha informerat dig på ett vettigt sätt i stället för att skälla.

Om alla djurägare höll sig hemma i 3 v efter att en sjuk häst, (kvarka eller bara en förkylning), så skulle vi slippa många smittor....
 
Sv: Betala vet trots ingen bedömmning

Om hästen kom in på kliniken är det väl inte konstigt att det blev en faktura. Men visst låter veterinärens reaktion väl brysk som den beskrivs av TS.
PL
 
Sv: Betala vet trots ingen bedömmning

nej en sårskorpa var det bara kvar och som sagt efter 3 v efter den så borde jag väll få söka för en hälta.
om han nu inte ville behandla oss så kan han ju inte häller ta betalt var min tanke.
 
Sv: Betala vet trots ingen bedömmning

Jag tror tyvärr att du nog får bita ihop och betala för besöket ändå :(

Av nyfikenhet undrar jag dock vad som angavs på fakturan mer än grundavgifterna för ett besök, de brukar inte komma upp till ett så högt belopp och som jag förstår dig så gjordes ingenting åt hästen då ni var där?
 
Sv: Betala vet trots ingen bedömmning

nej han eskorterade oss ut på parkeringen efter att han skrikit ,tror han förstod att han inte uppfört sig korekt och vad jag nu fått höra var detta inte första gången.
 
Sv: Betala vet trots ingen bedömmning

Ok, det var lite svettig summa för de punkterna kanske. Om nu inte hela kliniken fick stängas och saneras i några timmar pga av din ev smittsamma häst, tanken är ju inte helt osannolik.

Trist upplevelse hur som helst. Jag hoppas det reder ut sig med din häst, att du hittar hjälp på annat ställe.
 
Sv: Betala vet trots ingen bedömmning

Om hela kliniken fått stängas hade tusen kr varit en doppe i havet!
Man måste vara medveten om vad ett misstänkt kvarkafall kan betyda för en kliniks verksamhet.
PL
 
Sv: Betala vet trots ingen bedömmning

Ja det kanske varit ok om du diskuterat saken i förväg. En böld är en böld så länge minsta hål finns kvar.
PL
 
Sv: Betala vet trots ingen bedömmning

Och precis som alla sa till dig i tråden som plockades bort eftersom du namngav klinik och veterinär.

"Kvarka kan aldrig uteslutas enbart pga negativt näsprov, hästen kan ha kvarka ändå , därför behandlar man en häst med kvarkasymptom ( som din hade ) som om den har kvarka till isoleringstiden är över.

Du lät dessutom medvetet bli ( trots att vikten av att vara ärlig med detta poängterades innan du bokade besöket) att tala om för kliniken när du ringde att hästen hade haft misstänkt kvarka.

Så som sagt skitkorkat och respektlöst mot kliniken och alla andra hästägare som inte vill ha sina hästar smittade av de som endast tänker på sig och sin häst.

Ja du är skyldig att betala. Du bokade besöket och dök upp och tog tid i anspråk, tid som annars skulle ha kunnat uttnyttjats av någon annan hästägare.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 427
Senast: bellala
·
Hästvård Jag hade behövt lite idéer så jag vet vad jag ska föreslå när jag åker på återbesök igen nästa vecka. Har en häst som voltade i hagen...
Svar
14
· Visningar
2 153
Senast: Centaur
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 198
Senast: Liten
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
4 984

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp