Betalar era 18 åringar hemma?

Bukefalos 30 år!

Vår äldsta blir 12 i år så är ju ett tag dit.
Dock har jag och mannen redan pratat om det och bestämt att så länge man pluggar bor man gratis här hemma oavsett hur länge man pluggar.
Vi har haft det i åtanke när vi byggde till huset så barnens rum är mer som ett studentboende utan kök och toalett.
Slutar man plugga och bor kvar hemma så kommer man få betala för sig. Då tänker jag en uppskattning av matkostnad och dela på elen.

Jag skulle, exempelvis kunna tänka mig ett sådant här upplägg.

Alternativ A
Barnet sparar 500kr
"Hyra" 1500kr

Alternativ B
Barnet väljer att inte spara ngt
"Hyra" 1700kr

Dvs ngn typ av incitament till eget sparande.

Nej inte exakt. Hur många barn är det som i Sverige idag svälter pga familjen på riktigt har inte råd att köpa mat?
Det är alltid rörigt med olika definitioner av fattigdom. Men Dagens Arena har en sammanfattning av den undersökning som görs av Hyresgästföreningen, Rädda Barnen, Majblomman och Röda Korset. Undersökningen riktar sig till ensamstående föräldrar med låg inkomst ( < 30 tkr) och samboende föräldrar med låg inkomst (sammanlagt <43 tkr). Under februari i år intervjuades 702 föräldrar.

Enligt sammanfattningen har det senaste halvåret varannan ensamstående förälder haft svårt att köpa näringsrik mat alla dagar i veckan. Fyra av tio uppger att de haft svårt att äta sig själva mätta eftersom de prioriterar barnens mat, medan 11% uppger att barnen vid något eller flera tillfällen inte kunnat äta sig mätta.

I undersökningen redovisas uteslutande andelar, inte absoluttal. Jag bad Claude (AI) att försöka utvinna absoluttal ur SCB:s befolkningsstatistik m m, men det visade sig vara svårt. Det går ändå att göra en grov(!) uppskattning som pekar på runt 30 000 hushåll med barn, ensam förälder, och inkomst < 43 tkr. Det skulle betyda att barn i (11% x 30 000) drygt 3000 hushåll vid något eller flera tillfällen inte kunnat äta sig mätta.

Till detta kommer hushållen med två föräldrar och <43 tkr.

Av metodbeskrivningen i undersökningen kan man sluta sig till att de intervjuade familjerna i genomsnitt har 1,62 barn vilket ger 3 000 x 1,62 = 4860 barn i familjerna med ensamstående förälder. Till dessa kommer som sagt barnen i familjer med sammanboende föräldrar (eller i praktiken två sammanboende vuxna, oavsett biologisk relation). Jag tror(!) att det är inom rimlighetens gränser att gissa på i storleksordningen 10 000 barn som vid något eller flera tillfällen inte kan äta sig mätta.

Vi har en stuga på fastigheten som barnen kan få bo i som unga vuxna. När de får jobb är tanken att de kan betala "hyra", och den hyran sparas för att sedan kunna användas som kontantinsats till deras första egna boende.
Vi har inte möjlighet att lägga undan en herrejösses massa pengar just nu till dem, så att hjälpa dem spara pengar till eget boende genom i princip gratis hyra i X antal år blir mitt sätt att hjälpa dem i starten av vuxenlivet samtidigt som de får sköta sitt hushåll själv.

Nej inte exakt. Hur många barn är det som i Sverige idag svälter pga familjen på riktigt har inte råd att köpa mat?
Enligt rädda barnens barnfattigdomsrapport lever 276 400 (nästan 13 procent eller vart åttonde barn) i ekonomisk utsatthet i Sverige. Man brukar skilja mellan absolut och relativfattigdom. ”Absolut” innebär att hushållet inte har råd att täcka grundläggande levnadsomkostnader, att växa upp i absolut fattigdom hotar, enligt FN:s barnrättskommitté, barns överlevnad och hälsa och undergräver den grundläggande livskvaliteten. Men även relativ fattigdom har stor inverkan på barnsutveckling, en exakt siffra på hur många barn som svälter i Sverige finns inte, men ATT det finns en stor andel barn i sverige som inte äter sig mätta är en realitet.

Håller inte med alls.

Jag själv är över 40, har god ekonomi och alltid varit självförsörjande sen jag flyttade hemifrån. Vi bor regelbundet hela familjen i det lilla hus mina föräldrar byggt på sin tomt för att det ska finnas större plats när deras barn med familjer vill hälsa på. De skulle inte drömma om att ta betalt! Även om det alltid finns hygienartiklar lakan, osv. Mamma skulle se det som en förolämpning om man erbjudit sig :p

”Att NI är här är allt jag vill ha” säger hon. Det är ett budskap jag är oerhört tacksam över att fått växa upp med, det bor väldigt mycket värme, kärlek och öppna armar i det. Jag skäms inte en sekund över att jag är noga med att skicka vidare samma budskap till mina egna barn. (Sen insisterar vi på att bjuda på middag flertalet gånger under vår vistelse, har med oss deras favoritvin osv. Men det är för mig något helt annat än att bli uppmanad att swisha pengarO_o)

Du inleder med att man förmedlar att man har god ekonomi och därför har råd att låta ens barn bo och äta gratis. Ser inte felet i det? Tycker enbart det förmedlar trygghet och stabilitet. Hushållsekonomin är det sista jag vill att mina barn ska gå runt och fundera på, de kan väl klura på hur de snabbast tjänar ihop pengar till sitt nya FIFA eller festivalen man vill gå på istället.
Om man inte har ekonomi till det kan man inte köra med "du kan bo här så länge du vill gratis". Så ja du förmedlar bland annat att du är privilegierad och kan göra det. Till skillnad från den som behöver ta betalt för att ha råd med mat på bordet och kanske tvingas flytta till mindre så barnen inte ens får plats.

Jag tror inte det hör till det vanliga att man tar betalt av sina vuxna barn som jobbar för att vill jävlas med dem så de inte får råd att köpa TV-spel eller gå på festival.

Och att visa värme och kärlek kan man göra även om ekonomin inte tillåter att försörja sina vuxna yrkesarbetande barn så de kan köpa spel och åka på festival.

Vår unge är fortfarande liten och vi har goood tid på oss att fundera på det där. Jag skulle inte tro att det är aktuellt för honom att betala från att han är 18 år, troligen mer aktuellt efter att han studerat klart. När man är arbetade ungdom/ung vuxen och fortfarande bor kvar hemma tycker jag absolut att man kan bidra, det behöver inte vara den faktiska kostnaden utan mer som att det här är en fast kostnad som du varje månad måste ta hänsyn till.

Däremot bodde jag själv gratis till att jag läst klart gymnasiet och ett basår på universitetet. Efter det betalade jag en summa pengar för att jag bodde hemma. Inte för att min mamma ville jävlas med mig utan för att hon var nyseparerad med relativt låg inkomst. Jag hade inget emot det, det var ju för att jag bodde hemma som storleken på lgh "behövdes" och jag ville faktiskt bidra. För mig var det naturligt att vi hjälptes åt :) Så jo det finns ju faktiskt de som behöver den ekonomiska stöttningen av sina vuxna barn. Inte för att de kanske vill eller för att tjäna pengar på sitt barn utan för att överleva helt enkelt.

Enligt Rädda Barnens Barnfattigdomsrapport lever 276 000 barn, motsvarande vart åttonde barn (12,9 procent), i ekonomisk utsatthet i Sverige. Så betydligt fler än man kanske tror

och @Johanna1988 Jag vet såklart att det finns barn i Sverige som lever i utsatthet och jag vet skillnaden mellan absolut och relativ fattigdom. År 2019 låg den relativa fattigdomsgränsen i Sverige för en familj med två vuxna och två barn på cirka 32 000 kronor i månaden efter skatt (se den först länkade DN-artikeln).

Jag har vissa betänkligheter mot Rädda Barnens siffror, de har sin agenda.

https://www.dn.se/debatt/radda-barnen-blaser-upp-siffror-av-barnfattigdom/

https://www.svt.se/nyheter/granskning/ug/barnfattigdomen-i-sverige-kraftigt-overdriven

https://www.iffs.se/nyheter/dn-debatt-radda-barnen-blaser-upp-siffror-av-barnfattigdom/

https://www.dn.se/debatt/radda-barnen-missar-poangen-i-var-kritik/

Det inlägg jag svarade på från början handlade om ifall man som vuxen person i Sverige löper en reell risk att hamna i en situation där den enda rimliga lösningen är att skicka ut sina minderåriga barn att jobba och sen ta deras pengar för att köpa fil och flingor.

Senast ändrad:
Jag utgår naturligtvis från min egen situation eftersom det var det som efterfrågades i trådstarten. Jag har inga bidrag att bli av med vad gäller mitt äldsta barn eftersom hon får sitt CSN-bidrag själv, barnbidraget vi får för yngre barnet är i princip det han får i månadspeng.

Hur andra väljer att göra lägger jag mig inte i. Men jag tycker det är en dålig anledning att plocka pengar från sina barn med förevändning att de måste lära sig ta ekonomiskt ansvar. Det gör i alla fall mina barn alldeles utmärkt ändå, och det är jag övertygad om att vi lagt grunden för genom uppfostran.

Jag sätter betydligt större värde i att förmedla till mina barn att hos mamma och pappa ändras ingenting hur gammal du än är. Kom och bo, kom och ät, använd vad du vill, här är allting fritt för dig, har alltid varit och kommer alltid vara! ❤️

Jag tänker att det här i sig är ett helt rimligt resonemang i min bok, och liknande som vi tänker. Jag tror inte heller att det finns något likhetstecken mellan att bli ekonomiskt ansvarsfull och ha behövt betala för sig hemma.

För mig är det en principsak, mina barn kommer alltid under alla omständigheter få bo och äta gratis hos mig. Vad som än händer.

Men när du inledde så här så blir det väldigt kategoriskt och jag gissar att det är mer det folk reagerat på.

”Vad som än händer”. Om du exempelvis hamnar i en situation där du är behöver bostadsbidrag så kommer du inte kunna ha en vuxen arbetande person boende hos dig som inte hjälper till med att betala för bostadens kostnader.

Det inlägg jag svarade på från början handlade om ifall man som vuxen person i Sverige löper en reell risk att hamna i en situation där den enda rimliga lösningen är att skicka ut sina minderåriga barn att jobba och sen ta deras pengar för att köpa fil och flingor.

Jag har precis läst igenom tråden och för mig var det väldigt uppenbart att du i det inlägget du svarade på från början missförstod vad @Lobelia menade.

Lobelia kom med ett hypotetiskt exempel där en person med tre barn inte ville låta det vuxna barnet betala hemma. Detta hade lett till att personen blev av med sina bidrag, knappt hade råd att leva, och inte kunde de två minderåriga barnen ett bra liv.

Detta tolkade du som att det var de två minderåriga barnen som skulle jobba och betala hemma. Men någon sådan risk har vad jag vet ingen i tråden pratat om.

Våra barn har också ganska långt kvar till 18, så det är inget vi planerat i detalj direkt.

Att de bor gratis hemma så länge de studerar tycker vi är självklart (så länge vi har ekonomiska möjligheter till det såklart).

Hur man skulle göra med ett 25-årigt heltidsarbetande barn vet jag faktiskt inte. Tänker att det får man ta ställning till då och varför barnet fortfarande bor hemma spelar roll.

Om man inte har ekonomi till det kan man inte köra med "du kan bo här så länge du vill gratis". Så ja du förmedlar bland annat att du är privilegierad och kan göra det. Till skillnad från den som behöver ta betalt för att ha råd med mat på bordet och kanske tvingas flytta till mindre så barnen inte ens får plats.

Jag tror inte det hör till det vanliga att man tar betalt av sina vuxna barn som jobbar för att vill jävlas med dem så de inte får råd att köpa TV-spel eller gå på festival.

Och att visa värme och kärlek kan man göra även om ekonomin inte tillåter att försörja sina vuxna yrkesarbetande barn så de kan köpa spel och åka på festival.
Mina barn som just nu använder sina pengar till tv-spel/festival är alltså 15 och 17 år. När de är över 20 prioriterar de säkert andra saker :)

Förr eller senare är ”andra saker” deras egen hyra, telefonräkning osv. Då har de flyttat till eget bo och det kommer gå fint när den dagen kommer. Att de inte behöver öva på att betala hyror innan de flyttar hemifrån kommer inte göra att de inte vet att hyror finns när man har egen lägenhet. Det vet de redan, de vet också att det behövs egna pengar för att betala den där hyran.

Oavsett vad de har för livssituation senare i livet kommer min ståndpunkt vara att de båda får både bo och äta gratis hos mig så mycket de vill. Det är så vi resonerar i vår familj, och hur jag själv och min bror har det som barn till våra egna föräldrar. Vi har båda klarat oss väldigt bra ekonomiskt i våra liv, utan att någonsin betalat ett öre hemma.

Jag tänker att det här i sig är ett helt rimligt resonemang i min bok, och liknande som vi tänker. Jag tror inte heller att det finns något likhetstecken mellan att bli ekonomiskt ansvarsfull och ha behövt betala för sig hemma.

Men när du inledde så här så blir det väldigt kategoriskt och jag gissar att det är mer det folk reagerat på.

”Vad som än händer”. Om du exempelvis hamnar i en situation där du är behöver bostadsbidrag så kommer du inte kunna ha en vuxen arbetande person boende hos dig som inte hjälper till med att betala för bostadens kostnader.
Det blir nästan lite som att säga till någon som hävdar att den ”Aldrig kommer döda någon” -Är du verkligen säker på det? Tänk om någon riktar en pistol mot ditt barn och säger att du måste döda någon för att barnet ska få leva då???

Jag står för att jag har en ekonomisk situation som gör det möjligt för mig att aldrig behöva hamna i ett läge där mina barn måste betala för sig om vi ska överleva vardagen. Men diskussionen för mig handlar mer om resonemanget kring att vissa barn behöver betala för betalandets skull, inte för att familjen annars hade hamnat på gatan.

Enligt rädda barnens barnfattigdomsrapport lever 276 400 (nästan 13 procent eller vart åttonde barn) i ekonomisk utsatthet i Sverige. Man brukar skilja mellan absolut och relativfattigdom. ”Absolut” innebär att hushållet inte har råd att täcka grundläggande levnadsomkostnader, att växa upp i absolut fattigdom hotar, enligt FN:s barnrättskommitté, barns överlevnad och hälsa och undergräver den grundläggande livskvaliteten. Men även relativ fattigdom har stor inverkan på barnsutveckling, en exakt siffra på hur många barn som svälter i Sverige finns inte, men ATT det finns en stor andel barn i sverige som inte äter sig mätta är en realitet.
Det märks i skolan. På måndagar, dvs efter helgen, äter en del barn enorma mängder mat. Det finns barn som inte orkar tillgodogöra sig undervisningen för att de inte har med sig frukt/smörgås som mellanmål, eller som kommer till skolan utan att ha ätit frukost.

Det är inte alla barn som ser fram emot loven, framför allt inte det långa sommarlovet.

Nej så var det inte. Det var mitt inlägg du svarade på och envisades med att feltolka trots att jag upplyste dig om att du missuppfattat det. Två gånger till och med.

Jag tror säkert att det vissa gånger är så att barn under 18 bidrar till familjens ekonomi. Det är dock du själv som dragit igång diskussionen, ingen annan.

Mina barn som just nu använder sina pengar till tv-spel/festival är alltså 15 och 17 år. När de är över 20 prioriterar de säkert andra saker :)

Förr eller senare är ”andra saker” deras egen hyra, telefonräkning osv. Då har de flyttat till eget bo och det kommer gå fint när den dagen kommer. Att de inte behöver öva på att betala hyror innan de flyttar hemifrån kommer inte göra att de inte vet att hyror finns när man har egen lägenhet. Det vet de redan, de vet också att det behövs egna pengar för att betala den där hyran.

Oavsett vad de har för livssituation senare i livet kommer min ståndpunkt vara att de båda får både bo och äta gratis hos mig så mycket de vill. Det är så vi resonerar i vår familj, och hur jag själv och min bror har det som barn till våra egna föräldrar. Vi har båda klarat oss väldigt bra ekonomiskt i våra liv, utan att någonsin betalat ett öre hemma.
Men varför drar du upp barn på 15 och 17 år i en diskussion rörande 18 åringar som har inkomst. Förvärvsarbetande verkligen dina barn och bor hemma med en typ heltidsinkomst?

Men varför drar du upp barn på 15 och 17 år i en diskussion rörande 18 åringar som har inkomst. Förvärvsarbetande verkligen dina barn och bor hemma med en typ heltidsinkomst?
Du kan nog få ihop bilden om du läser alla inlägg. Just precis nu är de 15 och 17. Nästa år har jag alltså en 18-åring.

I trådstarten undrar man om barn över 18 betalar för sig och sedan om de har CSN eller annan inkomst. Och för mig spelar alltså varken ålder eller sysselsättning någon roll för mitt svar till trådstarten. Den som är närmast 18 får CSN och jobbar ihop några tusen extra varje månad, kommer förmodligen ha samma förutsättningar tills hon slutar gymnasiet i alla fall (19 år).

Det märks i skolan. På måndagar, dvs efter helgen, äter en del barn enorma mängder mat. Det finns barn som inte orkar tillgodogöra sig undervisningen för att de inte har med sig frukt/smörgås som mellanmål, eller som kommer till skolan utan att ha ätit frukost.

Det är inte alla barn som ser fram emot loven, framför allt inte det långa sommarlovet.
Ett paket havregryn kostar 20 kr. Tillsammans med äpplemos och lite mjölk så räcker det till många frukostar.

Om det nu är så att många barn kommer till skolan utan att ha ätit frukost så tror jag inte att det beror på att föräldrarna faktiskt inte har råd att köpa havregryn, mjölk och äpplemos.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka