Bete för hästar med olika behov

Unhappy

Trådstartare
Jag undrar hur ni löst betet för när det funnits en häst i flocken som inte kan äta så stora mängder gräs som de andra?

Har den fått egen hage? Hage tråd i tråd med de andra? Delat upp de andra hästkompisarna och varierat sällskapet så den som inte fått äta så mycket haft sällskap (vi kan ponera att det är en häst som inte är helt nöjd med att stå själv). Tänker främst på er som står uppstallade tillsammans med olika hästägare hur ni löst liknande dilemma när det bara är en häst som behöver mindre bete. Annars är det ju enkelt att sätta ihop en egen grupp ”bantare” men när bara en skall äta mindre?
 
Beror på vad överenskommelsen är när man flyttar in. Mina hästar står i hagar där uttryckligen stod i annonsen ”här behöver hästarna tåla fri tillgång på foder och bete” och därmed är det det man får anpassa sig efter. Den hästen som inte fixat det har gått i annat hage och i perioder inne nätter. Annars hade jag försökt hamna på bete med hästar med liknande behov.
 
Beror på vad överenskommelsen är när man flyttar in. Mina hästar står i hagar där uttryckligen stod i annonsen ”här behöver hästarna tåla fri tillgång på foder och bete” och därmed är det det man får anpassa sig efter. Den hästen som inte fixat det har gått i annat hage och i perioder inne nätter. Annars hade jag försökt hamna på bete med hästar med liknande behov.
Det är ju superbra med tydlighet.
 
I vårt stall ges möjlighet till gräshagar med kraftigt bete. De som inte kan ha sina hästar på kraftigt bete får lösa sin situation själv. Finns andra stall i närheten som hyr ut skogsbete etc. Finns också möjlighet att ha sin häst i i vinterhagen, men man kan naturligtvis inte förutsätta att någon annan hästägare ska vilja flytta sin häst från beteshagarna. Vi har dock god sämja i vårt stall så det skulle säkert lösa sig om det vore så.
 
Vi har försökt med lite olika lösningar genom åren (ex låta gamlingarna gå i egen hage med fri tillgång på natten och tsm i vanliga hagen med portions fodring dagtid, höhäck och påsar högt så ponnierna inte når, ta in o fodra kraft/extra hö på box etc) men i slut ändan har eg det enda som fungerat bra varit separata flockar efter matbehov. Tyvärr.

Men vi har ju oxå ganska skilda matbehov (ponny vs storhäst) så kanske de alternativ vi provat kan fungera där matbehov skiljer sig men inte lika mycket.
 
I vårt stall tas det med i beräkningarna när nya inackorderingar tas in, när en av två ponnyer som inte kunde gå på bete försvann så var det en ny sådan man tog in med plan att kunna gå tillsammans med den som blev kvar. Väldigt lyxigt med stall dit folk alltid vill flytta in och där stallägaren handplockar häst och ägare.
 
Jag undrar hur ni löst betet för när det funnits en häst i flocken som inte kan äta så stora mängder gräs som de andra?

Har den fått egen hage? Hage tråd i tråd med de andra? Delat upp de andra hästkompisarna och varierat sällskapet så den som inte fått äta så mycket haft sällskap (vi kan ponera att det är en häst som inte är helt nöjd med att stå själv). Tänker främst på er som står uppstallade tillsammans med olika hästägare hur ni löst liknande dilemma när det bara är en häst som behöver mindre bete. Annars är det ju enkelt att sätta ihop en egen grupp ”bantare” men när bara en skall äta mindre?
Jag har två hästar med olika behov. De står inne på natten så den som behöver mer får extra foder och den som behöver mindre får lite mat. De går i en hage där fånghästen klarar.
Jag skaffade två hästar just på grund av att kunna göra som jag själv vill, alla andra i stallet är på bete.
 
Nu har jag tre egna men den häst som betar gör det ensam på nätterna. Dagtid går alla tillsammans i en typ grushage (men inte uppgrusad så finns lite växtlighet) och får hö plus halm.
Jag vill hellre ha mina ute på nätterna pga värmen. Dagtid har de tillgång till ligghall.
 

Liknande trådar

Anläggning Finns säker gamla trådar kring detta men ville ändå ha lite input. Jag har min häst hemma på egen gård, ihop med en annan häst som...
Svar
18
· Visningar
1 575
Senast: Solis
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 911
Senast: Stereo
·
Foder & Strö Ny här så ha lite överseende med tråden☺️ Men har precis flyttat till egen gård med mina två hästar, en stor och en shettis. Just nu...
Svar
5
· Visningar
1 607
Senast: Angel
·
Anläggning Vi har redan ett hagsystem över knappt 1 ha och reglerar gräsintaget hyfsat ok med att öppna olika tider på dygnet till främst 7 st...
Svar
6
· Visningar
1 560

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp