bete för isis, frågor

videnlis

Trådstartare
Jag har ju en Isis som nu står i ett stall med halvblod.
Nu har det blivit dags i stallet att släppa hästarna på bete. Kort stund först och ganska snabbt efter hand hela dagen.
Min häst har bara gått på magra beten och de senaste åren inte på bete alls( annan ägare). Stallägaren ( litet stall med bara deras egna hästar plus min) är som tur väldigt tillmötesgående och lovade ordna så att min inte går hela dagen utan på kvällarna på betet som är frodigt.
Jag har fått fö mej att en tjock nacke på hästen är ett tecken på att den har större risk för fång. Eller för metabolisk sjukdom( hur heter det på svenska?)
Har jag drömt? Är rädd att min Isis på frodigt bete kan få fång, då ho,har lite för mycket hull.
 
Jag har ju en Isis som nu står i ett stall med halvblod.
Nu har det blivit dags i stallet att släppa hästarna på bete. Kort stund först och ganska snabbt efter hand hela dagen.
Min häst har bara gått på magra beten och de senaste åren inte på bete alls( annan ägare). Stallägaren ( litet stall med bara deras egna hästar plus min) är som tur väldigt tillmötesgående och lovade ordna så att min inte går hela dagen utan på kvällarna på betet som är frodigt.
Jag har fått fö mej att en tjock nacke på hästen är ett tecken på att den har större risk för fång. Eller för metabolisk sjukdom( hur heter det på svenska?)
Har jag drömt? Är rädd att min Isis på frodigt bete kan få fång, då ho,har lite för mycket hull.
Fettnacke är en varningssignal för fång, ja. Munkorg på säger jag.
 
Jag vet inte exakt, men jag vet att har hästen fettnacke och framförallt spänd, så är det fara och färde. Samma sak med andra depåer, men nacken är lättast att se.
 
Jag har ju en Isis som nu står i ett stall med halvblod.
Nu har det blivit dags i stallet att släppa hästarna på bete. Kort stund först och ganska snabbt efter hand hela dagen.
Min häst har bara gått på magra beten och de senaste åren inte på bete alls( annan ägare). Stallägaren ( litet stall med bara deras egna hästar plus min) är som tur väldigt tillmötesgående och lovade ordna så att min inte går hela dagen utan på kvällarna på betet som är frodigt.
Jag har fått fö mej att en tjock nacke på hästen är ett tecken på att den har större risk för fång. Eller för metabolisk sjukdom( hur heter det på svenska?)
Har jag drömt? Är rädd att min Isis på frodigt bete kan få fång, då ho,har lite för mycket hull.
Risken finns. Det är viktigt hålla hästen i lagom hull och motionera regelbundet.
 
Det är lite lättare sagt än gjort att hålla damen i lagom hull.. ;) Omöjligt är det ju naturligtvis inte. Skall jobba på det.
Skulle också vilja veta hur ni har era isisar på bete, dygnet runt? Dagtid? Magert? Natur? Frodigt?

I juli flyttar hon till ett stall där det bara bor islänningar så där är betet magrare.
 
Jag har ingen islänning själv, men har islänningar inackorderade under många år.
Betet släpper vi på tidigt, precis när grästillväxten börjat. Även om gräset är kraftigast då så tycker vi att de vänjer sig bäst. Då snackar vi så tidigt att hbl måste käka hö för att inte bli hungrig.
Betet är magert, jag tog en bild igår, det är mer örter och blommor än gräs. En typisk kalkäng, funkar utmärkt till islänningar.

De som har sina hästar hos mig rider inte varje dag och när de börjat komma upp i ålder hullar de på sig trots magert bete. Så de har en fålla (mindre hage i hagen) där de går var tredje dag på lite hö.
 
stället jag hade henne på förut hade också samma system, de gick på betet genast när gräset spirade så det blev aldrig drastiska ändringar. Mängden hölls också lagom då det var kortbetat hela tiden. Lite kvällshö som stöd.
 
Vi har magert bete och dessutom går de bara där nattetid. På dagarna går de i hagar där det bara finns något strå här och där att plocka i sig. De allra flesta håller sig lagom i hullet då. Min är dock svårfödd så jag får stödutfodra.
 
Min går på bete dygnet runt men har green guard när betet är kraftigt. Med den kan jag hålla honom i fint hull medans han ändå får gå ute med sina kompisar!

Såhär såg han ut augusti 2012 efter en hel sommar på bete
378717_10150984947666680_1088646315_n_503a80e19606ee325800755c.jpg
 
Imponerande! Var kan man köpa en sån där munkorgs aktig sak? Är det en sån jag sett på h**ks, eller b*rjes?? Kan de äta lite med en sån?
 

Liknande trådar

Anläggning Både jag och hästen letar efter nytt boende och jag har två intressanta allternativ. Ingenting är klart ännu, men jag skulle behöva lite...
2
Svar
23
· Visningar
2 610
Senast: super
·
Hästvård Ska försöka göra detta förklarligt på bästa sätt :) Min ponny (welsh cob-valack, 9 år), blev sommaren 2019 diagnosticerad med fång...
Svar
0
· Visningar
907
Senast: phie
·
Hästvård Först och främst vill jag säga att veterinär är inkopplad och jag väntar på svar från blodprov. Men hon var ganska osäker på vad vi ska...
Svar
18
· Visningar
3 567
Senast: Pallen
·
Hästhantering Min häst har personlighetsförändrats? Varning för långt inlägg Under det dåliga betet 2018 blev min häst på slutet arg när jag gick...
Svar
3
· Visningar
1 307
Senast: Vinur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp