Stallplats/lösdrift hjälp att tänka…

ufot

Trådstartare
Både jag och hästen letar efter nytt boende och jag har två intressanta allternativ. Ingenting är klart ännu, men jag skulle behöva lite hjälp att tänka.

Stall med boende
-Ok vinterhagar som behöver mockas. Finns troligen hagsällskap, men då med fri tillgång på hösilage, vilket jag är osäker på om min kan ha. Annars egen hage.
-Brodd i hage ok.
-Fantastiska ridvägar
-Box med ca 12 timmar utevistelse vintertid. Min häst har aldrig stått på box, så jag vet inte om han trivs. Boxen ska självklart mockas varje dag.
-Enorma beteshagar sommartid med egentligen för bra bete. Jag är rädd för fång då min häst är lättfödd.
-Boende på gården (hyra).

Lösdrift
-Mycket bra vinter- och sommarhagar med andra Islandshästar. Anpassat för lättfödda hästar.
-Fullservice
-Fantastiska ridvägar
-Tränare på plats
- Enda minuset är att man inte får ha brodd vintertid. Nu pratar vi Skåne så vintern är i och för sig inte lång, men jag är livrädd för fläkskador och orolig för hur pass jobbigt det blir att brodda.
-Boende finns ca 10 minuter från stallet (att köpa). Men där finns i nuläget inte vatten och avlopp, vilket självklart går att dra in. Det kostar såklart, men stugan är billig, så det finns faktiskt pengar till det.

Egentligen är lösdriften helt perfekt på alla sätt och vis (förutom att man inte får ha brodd i hagen). Boendet är vad jag alltid drömt om … men kräver både arbete och renovering. Sista biten till stugan är vägen dålig. Jag är lite orolig för vintern och snöskottningen. Men det är ju Skåne och det är sällan det kommer några större mängder snö…

Stallet med boende är det mest praktiska. Huset är nyrenoverat. Stallet är väl skött. Vinterhagarna är ok. Nackdelen är att det inte finns andra Islandshästar och att betet egentligen är för kraftigt. Största plusset är att stallet ligger 2 minuter från huset och helt enskilt. Jättebra läge på alla sätt och vis.

Går banken med på att jag får köpa stugan (och dra in vatten) är en av mina drömmar uppfyllda.
Men det kräver mycket jobb (och pengar) som jag inte vet om jag klarar av.

Stallet med boendet finns det både pluss och minus med. Vintertid är det box och kanske egen hage. Sommartid är gräset för kraftigt … men boende på gården uppväger mycket…

Hur hade ni tänkt?
 
Min spontana tanke kring snö (och skånsk snö då) är att det känns tryggare med fullservice i lösdriften ifall du blir insnöad några dagar. Har själv erfarenhet av att det är lite si och så med snöskottning när man hyr boende.

Sen är det ju så olika ifall hagarna blir isiga eller inte. Så är drömmen eget boende hade jag verkligen kört på lösdriften.

Jag är fö så avis på alla som bor i Skåne, men pga jobb är jag kvar i Uppland på obestämd tid...
 
Jag tycker lösdriften och uppfylla drömmen om egna stugan låter som det bästa för både hästens välmående och ditt. Visst det innebär mycket arbete, men som din egen investering in din dröm tror jag du kommer känna dig sjukt motiverad.

Fläkskador är inte roligt men i Skåne med en säkerfotat islandshäst kanske går bra? Finns det alternativ till broddar som hjälper vid halka, typ någon slags gummiboots?
 
Min spontana tanke kring snö (och skånsk snö då) är att det känns tryggare med fullservice i lösdriften ifall du blir insnöad några dagar. Har själv erfarenhet av att det är lite si och så med snöskottning när man hyr boende.

Sen är det ju så olika ifall hagarna blir isiga eller inte. Så är drömmen eget boende hade jag verkligen kört på lösdriften.

Jag är fö så avis på alla som bor i Skåne, men pga jobb är jag kvar i Uppland på obestämd tid...
Snöskottningen om jag hyr huset ingår då stallägaren bor 5 minuter från stallet och har utsläpp 06.00 varje morgon och innan dess behöver jag aldrig åka till jobbet.

Hur isiga hagarna blir vet jag inte. I vintras hade vi en period med extrem halka, men hagen i det stallet var inte så farlig.

Vintern före det var det barmark hela vintern, så det varierar.
 
Jag tycker lösdriften och uppfylla drömmen om egna stugan låter som det bästa för både hästens välmående och ditt. Visst det innebär mycket arbete, men som din egen investering in din dröm tror jag du kommer känna dig sjukt motiverad.

Fläkskador är inte roligt men i Skåne med en säkerfotat islandshäst kanske går bra? Finns det alternativ till broddar som hjälper vid halka, typ någon slags gummiboots?
Ska fråga hovslagaren om det finns andra skor att sätta på vintertid.
Järnskor utan brodd är snorhalt och inget jag ser som allternativ egentligen (är livrädd för fläkskador då jag fått ta bort en häst pga det).
 
Ska fråga hovslagaren om det finns andra skor att sätta på vintertid.
Järnskor utan brodd är snorhalt och inget jag ser som allternativ egentligen (är livrädd för fläkskador då jag fått ta bort en häst pga det).
Fy vad hemskt, förstår att det är hög prio på att ha en lösning till det då innan du accepterar lösdriftsplatsen.
Jag har ingen erfarenhet med boots men har sett att det finns olika skyddsboots för användning i hage med räfflad undersida, vet inte om det ger tillräcklig grip mot ishalka.
 
Ska fråga hovslagaren om det finns andra skor att sätta på vintertid.
Järnskor utan brodd är snorhalt och inget jag ser som allternativ egentligen (är livrädd för fläkskador då jag fått ta bort en häst pga det).
Guldskor kanske? Om det fortfarande används. Brukade vi slå på sen höst ifall vintern kom tidigt. Tror det används främst bland travfolk…?

Gällande ditt dilemma gillar jag att äga mitt boende och jag gillar att renovera, så för mig vore valet självklart.
 
Ska fråga hovslagaren om det finns andra skor att sätta på vintertid.
Järnskor utan brodd är snorhalt och inget jag ser som allternativ egentligen (är livrädd för fläkskador då jag fått ta bort en häst pga det).
Har du annars funderat på att ha hästen barfota? Blir inte alls lika halt som med skor utan brodd. Broddade skor är ju så klart ännu mer grepp på men om man inte får ha det så kan ju barfota vara ett alternativ. Sedan kan man ha broddade barfotaboots vid ridning.
 
Har du annars funderat på att ha hästen barfota? Blir inte alls lika halt som med skor utan brodd. Broddade skor är ju så klart ännu mer grepp på men om man inte får ha det så kan ju barfota vara ett alternativ. Sedan kan man ha broddade barfotaboots vid ridning.
Har funderat på det, men tror inte det kommer att fungera.
Det är ganska bökigt med boots och sen har vi det här med gångarterna. Har hört från flera håll att gångarterna på Islandshästar påverkas av boots … men med tanke på hur oerhört duktig min är att trampa av sig framskor hade det egentligen varit bättre utan.
Rida utan skor eller boots går inte då det är mycket grusvägar.
 
Jag hade aldrig stått någonstans där man inte får ha brodd i hagen. Det är en dealbreaker för mig. Då spelar det, för min del, ingen roll hur bra det är i övrigt.
Lite så känner jag också …. men det finns alltid olika perspektiv.
Stallägaren på lösdriften är mer rädd för broddskador (av sparkar) och har själv sett riktigt otäcka sådana.
Hade jag bott länge norrut hade jag aldrig stått någonstans utan brodd … men nu pratar vi Skåne där det i ärlighetens namn inte är många dagar med snö/is.
 
Lite så känner jag också …. men det finns alltid olika perspektiv.
Stallägaren på lösdriften är mer rädd för broddskador (av sparkar) och har själv sett riktigt otäcka sådana.
Hade jag bott länge norrut hade jag aldrig stått någonstans utan brodd … men nu pratar vi Skåne där det i ärlighetens namn inte är många dagar med snö/is.
Spelar ingen roll för min del. Fläkskador skulle jag aldrig någonsin riskera. Jag hade inte fixat att stå någonstans där man hade den inställningen helt enkelt. Stor risk då att man har en massa konstiga idéer/regler kring annat också, skulle jag känna.
 
Lite så känner jag också …. men det finns alltid olika perspektiv.
Stallägaren på lösdriften är mer rädd för broddskador (av sparkar) och har själv sett riktigt otäcka sådana.
Hade jag bott länge norrut hade jag aldrig stått någonstans utan brodd … men nu pratar vi Skåne där det i ärlighetens namn inte är många dagar med snö/is.
Norrbottning här, jag har haft järnskoförbud i min lösdrift när jag hade inhyrda. Den gången jag gjorde ett undantag blev det omgående en otäck sparkolycka, så nej, inga skodda hästar i min flock tack.

Och vi har ju låååång vinter. Men man kan halkbekämpa hagen ganska enkelt. Och för det mesta behöver jag inte ens göra det, det blir inte så halt. För ridning så finns det boots färdigbroddade, eller färdigdubbade.

Fläkskador är absolut otäckt, men känns som en oerhört ovanlig skada? Eller kanske är det vanligare bland "heta" hästar som inte kan ta det chill varken i flock eller när de blir ledda?

Jag leder inte mina hästar över blankis. Först halkbekämpa. Sen på med boots om det är riktigt illa. Sen leda förbi.
 
Spelar ingen roll för min del. Fläkskador skulle jag aldrig någonsin riskera. Jag hade inte fixat att stå någonstans där man hade den inställningen helt enkelt. Stor risk då att man har en massa konstiga idéer/regler kring annat också, skulle jag känna.
I detta fall är det faktiskt inte så.
Det finns två olika flockar, en stoflock och en valackflock.
I stoflocken är det ok med brodd fram.
Förra vintern lekte valackerna mycket, så då fick ingen ha brodd.

Som alltid finns det olika perspektiv. Stallägaren har själv sett riktigt otäcka broddskador efter sparkar. Står man inackorderad kan det vara hästar som kommer och går. Det är alltid skaderisk när man släpper ihop nya hästar. Så egentligen förstår jag stallägaren. Jag vill inte släppa in nya hästar med brodd och vill att flocken är stabil innan broddsesången börjar.

Om det blir detta stall funderar jag faktiskt på att ha hästen oskodd istället. Han är en mästare på att trampa av sig skorna och det hade varit skönt att slippa den ångesten.
 
Om alla går obroddade så skulle jag räkna med (fast det är så klart säkrast att fråga) att de ser till så inte hagarna blir för isiga. Vi har liknande klimat som Skåne och jag stänger ibland av delar av lösdriftarna på vintern, alt. flyttar hästarna till sommarhagen som har gräs och inte blir lika isig. Annars kan man salta eller strö med sand.

Barfota låter annars som ett bra alternativ om du inte tävlar gångartsridning. Gör du det så är det ju viktigt med helt optimal skoning samt ev. den extra vikten från skon.
 
Om alla går obroddade så skulle jag räkna med (fast det är så klart säkrast att fråga) att de ser till så inte hagarna blir för isiga. Vi har liknande klimat som Skåne och jag stänger ibland av delar av lösdriftarna på vintern, alt. flyttar hästarna till sommarhagen som har gräs och inte blir lika isig. Annars kan man salta eller strö med sand.

Barfota låter annars som ett bra alternativ om du inte tävlar gångartsridning. Gör du det så är det ju viktigt med helt optimal skoning samt ev. den extra vikten från skon.
Hästarna ska ju ta sig till och från hagen också.
 
Hästarna ska ju ta sig till och från hagen också.
Kissigt spån/spånpelletssmul är fantastiskt att halkbekämpa med i gångstråk, som mellan grind och stalldörr. Att det är lite varmt och lite fuktigt gör att det fryser fast istället för att rulla ovanpå.

På ställen jag inte vill behöva skrapa bort gammalt spån från så halkbekämpar jag med en blandning av salt och grus, men på vårvintern har grus en tendens att snabbt sjunka ner genom isen.
 
Hästarna ska ju ta sig till och från hagen också.

Inte om det är en lösdrift? Och man bara har isigt några dagar i taget, då kan de väl stanna i hagen... Annars kan man köpa lite salt och strö ut om man måste ha in sin häst, eller köpa broddade boots, eller skruva i brodd i skorna... Det finns många sätt att lösa
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 339
Senast: Habina
·
Anläggning Vi har redan ett hagsystem över knappt 1 ha och reglerar gräsintaget hyfsat ok med att öppna olika tider på dygnet till främst 7 st...
Svar
6
· Visningar
1 558
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 838
Anläggning I januari får jag hem ett förhoppningsvis dräktigt sto (köpt lite "grisen i säcken" hon är bara ultraljudad 3v efter betäckning då hon...
Svar
6
· Visningar
1 345
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp