Bete med tillsyn och vatten. Rimligt pris?

eldkyss

Trådstartare
Jag ska ta emot några hästar på sommarbete då ägarna ska resa iväg. Jag kommer med andra ord sköta den dagliga kontrollen av hästarna samt sköta vattnet. Kommer även assistera vid eventuellt veterinärbehov. Hästägarna behöver med andra ord inte närvara alls. Vilket pris tycker ni är rimligt att ta per häst för en månad?
 
Förväntas du även sköta t ex om skötsel av sår och liknande, om hästarna behöver ställas in är det då du som får ansvaret för skötsel? Tänk in även det scenariot i ditt pris.
 
Jag betalar 500kr/mån när jag lämnar iväg mina och tar 600kr/mån när jag tar emot. Hos mig finns dock tillgång till box, spolspilta, sadelkammar och ridbana. Där jag hyr in mina finns ett enklare stall att tillgå.
 
Jag har betalat 500 kr/månad på bete med daglig tillsyn, bete, vatten, el osv. Har dock inte funnits annat än en lada att ta in och sköta vid behov.
Jag skulle i ditt fall ta nåt liknande i pris och sen ett tillägg om 100 kr/dag (eller annat belopp) om mer skötsel behövs, än vanlig visitering osv.

Mer än 500 kr i månaden vid en kortare period.
 
Apropå den aktuella diskussionen om priser för vita jobb inom ridsporten: jag tycker 500:- per månad låter orimligt billigt om du är företagare. En stor del går bort i moms och skatt, ev kostnader ska räknas av, och resten ska slås ut på alla månadens dagar; inte många kronor per dag, i synnerhet om du inkluderar risken att bli bunden till såromläggning ett par gånger per dag med noll förvarning. Är du privatperson med hobbyverksamhet kan du förstås räkna lite annorlunda.
 
Jag betalade 1200:- i månaden för fullservice på bete :) Hon uppdaterade mig med foton på hästen och fick sköta ett sår och även tempa pga hosta hos hästen.
 
Jag tar 1500:-/månad för fullservice på bete. I somras hade jag 2 inhyrda hästar som lyckades skada sig så det genererade en hel del extra arbete för min del. (jag är lite bortskämd då mina egna hästar nästan aldrig är skadade)
 
Minst 1500 kr hade jag begärt om jag tog hand om allt runt hästen, inkl specialbehandlingar av olika slag, veterinär, hovis, kratsning av hovar o visitering varje dag etc. Alternativt 1000 kr inkl daglig översikt och sen ta betalt per tillfälle vid behov av veterinär, extra skötsel, hovis etc. :)
 
Vi har hyrt ut plats på bete några år. Nu är det några år sedan sist vi gjorde det men då tog vi 1100kr per månad och då ingick all vanlig service så som vatten, tillsyn varje dag och fugmedel och borstning vid behov. Ena hästen lyckades skada ögat så att det krävdes specialbehandling i ett par veckor med ögondroppar 3 gånger per dag och boxvistelse några dagar, ta emot veterinär och så. Det tog vi 100kr per dag extra för.
 
Jag själv skulle inte ta mindre än 1.500:- och tillägg om sår behöver skötas på annat sätt än att den fortfarande kan gå på själva betet och behandling lätt går att göra när man ändå är där för de dagliga inspektionerna.

Samtidigt som jag säger det så har jag haft hästar här under sommaren (inget bete) med utsläpp och intag gratis men det beror på att jag har avelshingst som åker på station över landet och jag behöver en sällskapshäst. Men, jag tycker det faller utanför ramen men kan vara värt att nämna då man ibland även har beteshästar för att få sällskap till sina egna.
 
Jag betalar 700 för bete, vatten och tillsyn var dag. Däremot så sköter de inte om sår eller liknande, mer än att de meddelar om det skulle vara något. Det är kommunens mark som de sköter om, så vet inte hur den dealen funkar med tanke på priset.
Beroende på kostnad för stängsel o.s.v. och hur mycket mark det är så går det priset att dubbla. Sen får man kanske kika på hur mycket det andra tar i närheten och vad de erbjuder.
Lösdrifter med fullservice i närheten tar 3500 på vintern och 3000 på sommaren, men då är marken välskött o.s.v. med en del faciliteter.
 
Jag skulle gärna betala 1500 eller mer för helinackorderingsbete som jag kände mg trygg med. I mitt fall magert bete hos person med god kompetens att hålla reda på om en ponny käkar för mycket eller lagom. Jag skulle betala mer om det fanns ridhus eller bra ridbana, och jag skulle inte ha några problem att betala extra för inomhusdygn.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 158
Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är...
2
Svar
34
· Visningar
3 807
Senast: Roheryn
·
Anläggning Vi är igång och försöker omvandla skog till gammal betesmark och skulle vilja ha ett par ponnyer betandes där som komplement till fåren...
Svar
7
· Visningar
1 548
Senast: svea
·
Hästmänniskan Hej, Jag flyttade i somras upp till norra Sverige och i samband med flytten skaffade jag en ny medryttarhäst. Under sommaren gick hon på...
2 3
Svar
59
· Visningar
9 687
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp