Bete på nysådd

@SkorpSmulan Det blir ju tokigt i.o.m. att vi oftast svarar utifrån våra egna förutsättningar. Jag bor långt söderut och här kan man ta i.a.f. 3 skördar, ibland fyra om allt klaffar. Då hinner det rota sig på ett annat sätt när tillväxten har möjlighet att ske flera månader per år.

Av rent intresse, vart ungefär bor du?
Ja jag insåg det 😊
Lite norr om Luleå.
 
Möjligt att min fråga blev för svår att svara på då det är så olika förutsättningar i landet.
Men, ja om vi har tur kan man ta en skörd och släppa på återväxten men de flesta år hinner det inte växa upp tillräckligt för både skörd och bete samma år.

Våran betesperiod brukar vara juli och augusti.
Om förutsättningarna är extra bra så kan man släppa i juni och ha dom till slutet på september men då brukar iallafall jag få stödfodra.
Ja lite skillnad, här är vanligaste månaderna för bete från mitten av maj till slutet av augusti/ början september, sköts betet så maj till någon gång i oktober.
 
Så här ser det ut i detta nu
28844
 

Liknande trådar

Hästvård Jag tänker att vad kan man så i hagen från juni och sen över sommaren. Vi släpper ju på bete och hans hage ska få vila och växa till...
Svar
4
· Visningar
513
Senast: Blyger
·
Foder & Strö Ja, da er jeg her igjen med den umulige ponnien min. Unghest som siste uken har begynt å bete seg som hingst. Masse vrinsking hele...
Svar
4
· Visningar
489
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Nu när det efterlängtade regnet kommit så uppstår genast frågan om det här med socker i betet. Jag har en "frisk" fånghäst som gick på...
Svar
7
· Visningar
1 191
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag funderade på att skicka min unghäst på vila/bete nästa sommar. Frågan är bara är detta en bra idé? Jag tänkte nämligen bara ”skicka”...
Svar
2
· Visningar
451
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp