Det där skiljer sig enormt beroende på vem som frågar. Jag har inget problem att fixa ett staket om det behövs, har material och kunskap för det. Men för någon annan är det helt oöverstigligt. Sedan är det självklart artigare att säga "tack men då tittar vi på annat" än att bara låta bli att svara. Jag hade nog erbjudit mig att fixa hagen men då tagit betalt för betet.
 
Här svarar du själv på din fråga. Det var uppenbarligen enklare att beta hästarna ett par mil bort än att laga din hage.

Jag kan mycket väl se mig själv ställa frågan om en oanvänd hage i närheten men sedan ändå använda en längre bort om det innebar mindre jobb. Tycker inte att det är det minsta konstigt.

En annan gång kanske jag skulle bygga en hage från grunden för att läget betydde allt.

Jag förstår faktiskt inte vad det är som du tycker är så konstigt med beteendet.
Det jag tycker är konstigt är att man ställer frågan och sedan går upp i rök.
Har man sunt förnuft så hör man av sig och säger att man backar sin fråga?
 
Det där skiljer sig enormt beroende på vem som frågar. Jag har inget problem att fixa ett staket om det behövs, har material och kunskap för det. Men för någon annan är det helt oöverstigligt. Sedan är det självklart artigare att säga "tack men då tittar vi på annat" än att bara låta bli att svara. Jag hade nog erbjudit mig att fixa hagen men då tagit betalt för betet.
Då min fästing fobi är såpass stark så ger jag mig inte ut i "fästingland" om jag inte måste. Är en fästing magnet.
Hade det varit min egna häst hade jag gjort det.
 
D
Så anser jag med.
Tack men nej tack hör till hyfs tycker jag.
Är inte så att jag annonserat om bete.
Du kunde ju ha haft flera som var intresserade och velat veta om personen ifråga fortfarande ville ha betet. Man kan ju inte sitta och vänta i all evighet på svar. Därför borde du fått besked ganska omgående, ja tack eller nej tack. Så jobbigt när folk bara går upp i rök!
 
Det kan ju vara så att ont om tid gör att man föredrar att faktiskt betala för bete isf att arbeta för det. Men oavsett tillhör det normalt hyfs att återkoppla med besked.
 
Kan förstå irritationen om du betalar för att ha dina hästar där men inte om du får ha dem gratis. Sedan spelar det ju ingen roll om tråden leder ström.
För mig spelar det roll om tråden leder ström, då jag har en rymmare som drar på direkten. Tror det spelar stor roll för många.
Sist jag hyrde hage och betalade fick jag lägga 8 h på att fixa den. Då skulle jag använda den en sommar. (Vad gör man inte för sina hästar.)
 
Klart man återkopplar om man valt annat men ibland kanske sånt glöms bort i alla saker man har att stå i.
Att starta en tråd på ett forum om det ser jag inte som särskilt trevligt det heller. Hade jag varit betesletaren och sett det så hade jag tänkt "Skönt att jag slapp denna personen genom att välja annat bete".
 
Hade det varit jag så hade jag i så fall svarat att ”Jag har aldrig gjort hage på egen hand förut, jag betalar gärna för material osv om du som har kunskap är med och grejar? Jag betalar gärna lunch till oss och du får gärna en 1000:ing för besväret, för det är det värt för mig!”

Idag är faktiskt tid och ”slippa göra” värt mycket mer än pengar om man inte har kunskapen från början tycker jag. Jag lägger hellre några tusen än hela min dag om jag vet att den som gör det, gör det bättre än mig. Absolut.

Tycker att dom var hemskt oförskämda som inte hörde av sig, ”lata gratis människor” ala Ove Sundberg är något av det värsta jag vet.
 
Att kunna bygga hage tycker jag tillhör kunskap runt att ha häst, det är ett spätt, slägga och skruvdragare som behövs, finns ingen el framdragen finns det bilbatteri och solceller som säljs som ett kit med aggregat och bara följa instruktioner så ingen kärnfysik direkt. Så som jag ser det så kan alla bygga hage om inte det finns sjukdom bakom, sedan att inte vilja bygga för en sommar är en annan sak.

Frågade en markägare om vi kunde få arrende på en bit mark, fick inte men vi fick låna den men då tackade vi nej för det är för mycket jobb med att dra bort taggtråd där ifrån och sedan inte veta om vi kan ha kvar den eller inte nästa år och jag har bete så det räcker ändå men tråkigt att hagen växter igen som den gör.
Men vi försvann inte upp i rök och meddelade att vi då inte var intresserade, var ju ändå vi som hört av oss till ägaren och inte tvärt om.
 
Hen fick kanske ett bättre erbjudande någon annanstans. Varför är det så konstigt?

Personligen hade jag hellre betalat med pengar än min tid och arbetskraft i det läget.
Inget konstigt alls, men tycker det tillhör att höra av sig om saken då någon annan kanse hör av sig om samma sak och får ett nej då markägaren har lovat någon annan att ha hästar där.

Personligen lånar jag ut gratis än gör ett jobb för en spotsyvel.
 
Klart man återkopplar om man valt annat men ibland kanske sånt glöms bort i alla saker man har att stå i.
Att starta en tråd på ett forum om det ser jag inte som särskilt trevligt det heller. Hade jag varit betesletaren och sett det så hade jag tänkt "Skönt att jag slapp denna personen genom att välja annat bete".
Eller så tänker en "Vad skönt att en sådan glömsk person inte har hästar på min mark, hen kanse även glömmer att vattna hästarna eller 'gömmer' att plocka hem dom till hösten"
 
Tycker det låter väldigt märkligt. Gör folk så :crazy:?
Inte konstigt att hästmänniskor har sämre rykte när en del beter sig som idioter :mad:
Fast så är det alltid när man har ute saker på annonser osv, har inte med hästmänniskor att göra. Dom flesta tyvärr tänker inte på att höra av sig om dom ångrar sig och inte är intresserade längre. Det är dock någonting som är bra att räkna med och upplysa om att om någon annan hör av sig så går det man nu säljer/hyr/lånar ut till dom oavsett.

Det är liksom standard att folk beter sig så.
 
Fast så är det alltid när man har ute saker på annonser osv, har inte med hästmänniskor att göra. Dom flesta tyvärr tänker inte på att höra av sig om dom ångrar sig och inte är intresserade längre. Det är dock någonting som är bra att räkna med och upplysa om att om någon annan hör av sig så går det man nu säljer/hyr/lånar ut till dom oavsett.

Det är liksom standard att folk beter sig så.

Fast har man inte avtalat nåt så är man ju fri att avtala med nån annan.
 
Fast så är det alltid när man har ute saker på annonser osv, har inte med hästmänniskor att göra. Dom flesta tyvärr tänker inte på att höra av sig om dom ångrar sig och inte är intresserade längre. Det är dock någonting som är bra att räkna med och upplysa om att om någon annan hör av sig så går det man nu säljer/hyr/lånar ut till dom oavsett.

Det är liksom standard att folk beter sig så.
Läs inlägg #8 och #24
 
Hmm jag hade också tackat nej. Har byggt en sommarhage en gång och tänker aldrig ge mig på staketfix igen. Betalar hellre rejält för färdig hage eller kör hästar längre för att slippa jag med :)
 

Liknande trådar

Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 355
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 036
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 020
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
421
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp