Fast så är det alltid när man har ute saker på annonser osv, har inte med hästmänniskor att göra. Dom flesta tyvärr tänker inte på att höra av sig om dom ångrar sig och inte är intresserade längre. Det är dock någonting som är bra att räkna med och upplysa om att om någon annan hör av sig så går det man nu säljer/hyr/lånar ut till dom oavsett.

Det är liksom standard att folk beter sig så.
Men vadå får man inte ångra sig?
 
Att kunna bygga hage tycker jag tillhör kunskap runt att ha häst, det är ett spätt, slägga och skruvdragare som behövs, finns ingen el framdragen finns det bilbatteri och solceller som säljs som ett kit med aggregat och bara följa instruktioner så ingen kärnfysik direkt. Så som jag ser det så kan alla bygga hage om inte det finns sjukdom bakom, sedan att inte vilja bygga för en sommar är en annan sak.

Frågade en markägare om vi kunde få arrende på en bit mark, fick inte men vi fick låna den men då tackade vi nej för det är för mycket jobb med att dra bort taggtråd där ifrån och sedan inte veta om vi kan ha kvar den eller inte nästa år och jag har bete så det räcker ändå men tråkigt att hagen växter igen som den gör.
Men vi försvann inte upp i rök och meddelade att vi då inte var intresserade, var ju ändå vi som hört av oss till ägaren och inte tvärt om.
Jag tycker tvärtom ,inget nödvändig kunskap alls med tanke på alla stall där sån service ingår. Jag kan det ,men betalar hellre för att slippa.
 
Men eller hur, fattar inte hur man kan förvänta sig att andra ska visa och förklara utan att folk ens frågar om hjälp först.
Precis, annars får man väl höra sig inom sin vänskapskrets om någon kan tänka sig att göra det mot lite betalning eller nått. Men jag kanske inte förstår för jag är för praktiskt lagd, vad vet jag. :p
 
För mig med!

Tyckte inte det var jättekul när min tjej blev tjuvbetäckt av grannens unghingst(ar?) som gick i hagen brevid (dubbla staket mellan, både trä och el, dom kom inte åt varandra) och det visade sig att "nej, men vi har ingen el på vår hage, det behövs inte"...
/L

För mig spelar det roll om tråden leder ström, då jag har en rymmare som drar på direkten. Tror det spelar stor roll för många.
Sist jag hyrde hage och betalade fick jag lägga 8 h på att fixa den. Då skulle jag använda den en sommar. (Vad gör man inte för sina hästar.)
 
Hästfolk vill inte det. Den här personen ville det.

Jag var enormt tacksam när jag av grannen fick frågan om jag kunde tänka mig att låta mina hästar beta på deras mark (ja de formulerade sig så :love:). Det hade gått får där tidigare och jag räknade kallt med att både betala material och fixa staketet. De i sin tur räknade med att betala för materialet och fixa staketet :laugh: Det blev en kompromiss. Jag fick använda det befintliga materialet som gick att använda, dvs. vissa stolp och köpte och fixade resten själv. Att de skulle betala och fixa är helt orimligt enligt mitt tycke. För oss är alla vinnare. Jag får ett toppenbra bete gratis, de får betat och får därmed rätt till eu-stöd. Något betalt för ström, vatten och bete vill de inte ha utan de anser att eu-stödet är betalning nog.
 
Utifrån vad du skriver så tror jag inte att har de inte uppfattat att de behöver tack nej. Drar man som ett löv när man fått vilkoren är det för mig ett tydligt nej. Eller sa de att de skulle återkomma? Det framgick inte åtminstone.
 
Utifrån vad du skriver så tror jag inte att har de inte uppfattat att de behöver tack nej. Drar man som ett löv när man fått vilkoren är det för mig ett tydligt nej. Eller sa de att de skulle återkomma? Det framgick inte åtminstone.
Ja, jag tänker mig att det rör sig om olika inställning i hur "bindande" en fråga är.
För mig är frågor väldigt öppna, dvs Det hade krävts mycket mer planering för att jag skulle förvänta mig ett specifikt uttalat nej om någon inte var intresserad än vad det verkar vara för ts.
 
De kan...möjligen

/språkpolisen som fick ont i ögonen

För att svara på din fråga - jag hade lätt kunnnat fråga om bete och backat om jag var tvungen att fixa hagarna själv. Skiljer sig stort om det är gratis eller om jag betalar - gratis innebär jobb oc jag hatar det jobbet så jag betalar hellre

Jag betalar gärna för bete eftersom då räknar jag också med att hagar är fixade och att strömmen funkar - att det inte är vegetation i tråden att det fylls åp med vatten dagligen och att det är tillsyn.
 
De kan...möjligen

/språkpolisen som fick ont i ögonen

För att svara på din fråga - jag hade lätt kunnnat fråga om bete och backat om jag var tvungen att fixa hagarna själv. Skiljer sig stort om det är gratis eller om jag betalar - gratis innebär jobb oc jag hatar det jobbet så jag betalar hellre

Jag betalar gärna för bete eftersom då räknar jag också med att hagar är fixade och att strömmen funkar - att det inte är vegetation i tråden att det fylls åp med vatten dagligen och att det är tillsyn.
Gillar språkpolisen.
 
Vet du att det var pga det som de backade? Det kanske lika gärna var något annat?

Sen tycker har vanlig hövlighet är att tacka nej. Men där verkar folk skilja sig mkt.

Personligen hade jag nog om jag ägt hagar helst gjort det själv. Om det inte är folk jag känner väl och vet att det blir ordentligt gjort.
 
Vet du att det var pga det som de backade? Det kanske lika gärna var något annat?

Sen tycker har vanlig hövlighet är att tacka nej. Men där verkar folk skilja sig mkt.

Personligen hade jag nog om jag ägt hagar helst gjort det själv. Om det inte är folk jag känner väl och vet att det blir ordentligt gjort.
Eftersom jag själv för närvarande inte har häst och för mig spelar det ingen roll att marken står eller betas.
Lägger då inte mer något arbete (med min fästingfobi) på någon annans hästar.
Hade varit annat om jag skaffat mig häst och behövde hage.

Har själv tidigare varit i behov av sommarbete och ser inget konstigt i att behöva haga för min häst. Då när jag fick låna mark. Stolpade jag och drog ström själv. Efter betet plockade jag ner min hage igen.

Det jag ville komma till är varför man inte hör av sig om man hittat något annat eller ångrat sig.
 
Har också fått den frågan en gång. Efter lite prat visade det sig att de trodde att det skulle betyda att de och deras barn hade fri tillgång till hästarna... ridning etc. Skulle inte tro det. O_o
Åh! Ojdå! Det betydde det absolut inte här! Däremot frågade kvinnan i familjen lite försynt om hon fick lov att klappa dem om hon stod utanför staketet och det fick hon såklart! Det är lika roligt varje år vid betestid för hon blir så glad av att se hästarna gå där :love: Skulle hon se något som verkar fel så ringer hon direkt trots att de absolut inte har något ansvar för dem. Väldigt uppskattat!
 
Det jag ville komma till är varför man inte hör av sig om man hittat något annat eller ångrat sig.
Ok men det är en annan fråga än din trådstart. Då frågar du varför folk vill ha saker gratis eller varför inte lägga ner tid på att göra hagen.
Svaret tänker jag är att folk är olika. Vissa har jag märkt tycker inte det är oartigt att inte höra av sig. Eller så kanske personen har massa saker i sitt liv och glömmer. Eller något annat händer.
 

Liknande trådar

Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
31
· Visningar
2 921
Senast: Valle
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 025
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 736
Senast: Juli0a
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
411
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Mat till kräsen liten valp
  • Kattsnack 10
  • Omplacera problemhund?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp