Sv: Bete

Min ponny går i fullständigt nerbetad hage=i princip inget gräs alls...........

Han får:
6 kg hö
1 kg Dodson & horell Performance Concentrate
0,3 kg betfor
50 gr mineraler
 
Sv: Bete

Mitt fullblod får mat en gång om dagen eftersom han har precis haft en infektion och tappat jättemycket, så han får foder får att bygga upp hullet igen. Han får väl runt:

1 skopa müsli m. havre
1 skopa groov

Tror han får 1 liten skopa betfor med(mamma som lägger upp maten) :p
 
Sv: Bete

mina får inget alls förutom vatten, gräs och saltsten. det är två ponnies som rids varannan dag och ett 3-årigt hbl som har semester.
de är runda, blanka och pigga så det räcker bra med bara gräs för oss!
 
Sv: Bete

Är det någon som ger till exempel Mineraler eller nån form av vitaminer eller får dom det mästa genom gräset, vi har bete av "Häst Val" som blev sådd för cirka 2 år sen... För tillfället får hon mineraler i pulverform i lite betfor men funderar på om jag ska ta bort det, vad tycker ni?
 
Sv: Bete

Det är nog inte fel att behålla mineralerna även på betet. Annars kan hästen få brist på tex selen. Vitaminer behövs sannolikt inte.

SaraXX
 
Sv: Bete

Dock står det iaf i boken (Hästens näringsbehov och utfodring) att gräs innehåller ett högt värde av E-vitamin vilket kompenserar bristen på selen. Så det ska inte behövas nåt selentillskott!
 
Sv: Bete

2 msk linfröolja och ½dl miner blå.

Detta för att han ska kunna fokusera sig på mig under träning och orka (är en bokstavshäst):smirk:
 
Sv: Bete

min får ett kg kornkross
ett kg havre
betfor
b vitamin
kalk
chevinla +
han går på ett bra bete men är stor o tanig utan muskler :(
 
Sv: Bete

Mineraler, mest för selenets skull och att jag vill vara säker på att hon får i sig tillräckligt av mineraler.
 
Sv: Bete

mina havremopeder får 3 dl "duschat" krafft grund så att kiselguren (5ml) och vitlökspulvret (5ml) ska fastna och 5 ml linfröolja och så en eller två stora morötter. Sen har dom fri tillgång på hö, saltsten, mineralhink, gräs och vatten såklart;)
Allt detta för att de ska få i sig linfröoljan, vitlöken och kiseln.
 
Sv: Bete

milly skrev:
Dock står det iaf i boken (Hästens näringsbehov och utfodring) att gräs innehåller ett högt värde av E-vitamin vilket kompenserar bristen på selen. Så det ska inte behövas nåt selentillskott!

i Kraffts lilla "bok" om vitaminer och mineraler så finns det MÅNGA viktiga vitaminer i blad. det står inte i vad för blad men antar de som hästarna äter (inte gräset då). ganska trevligt att veta:p
 
Sv: Bete

5 kg hö
1 kg Krafft Rehab
Salt
Äppelcidervinäger
Krafft Miner Grön (100gram)
----
Han betar inte så mycket nu, ska börja efter midsommar. Anledningen till att han får hö och det är att han haft fång och ska leva på hö, äta gräs "för skojs skull". Jobbas hårt hela sommaren.
 
Sv: Bete

Min får 12 dl hippo alfa, ett par nävar strålusern som jag får smyga ner i pelletsen för att hon ska äta det, lite salt för säkerhets skull. Hon får det för att hon behöver det.

Sedan får hon havre, betfor och mineraler samtidigt som de andra beteshästarna för att hon inte ska bli avundsjuk på dem. Och hö på kvällen.
 
Sv: Bete

Min går inte på något riktigt sommarbete. Går i gräshage på dagen och står i box på natten.

Hon äter fn:
Hö, fri tillgång när hon står inne. Petar i sig lite mer än 3 kg. (Kvot på 5)
1,5 kg havre
0,5 kg hackad lusern
0,2 kg betfor

Fullblod ca 500 kg, svår till normalfödd. Rids och tränas 4-6 dagar/vecka.
 
Sv: Bete

Är gräset spätt och inte förvuxet och finns i tillräcklig mängd för att hästen ska äta sig mätt så behövs INGET kraftfoder...vill ni skänka bort era surt förvärvade pengar så ge dom hellre till mig än till fodertillverkare.
 
Sv: Bete

Tacitus skrev:
Är gräset spätt och inte förvuxet och finns i tillräcklig mängd för att hästen ska äta sig mätt så behövs INGET kraftfoder...vill ni skänka bort era surt förvärvade pengar så ge dom hellre till mig än till fodertillverkare.

Den dagen jag inte kan känna revbenen längre så ska jag gladeligen dra ner på kraftfodret men än så länge får min pålla vackert fortsätta att äta sin havre...
 
Sv: Bete

Min pålle kommer att få 1kg krafft Groov 125 efter arbete.. han måste gödas, men vill inte ge mer än så under betesgången då han förhoppningsvis tjockar på sig rejält nu under sommaren då han dessutom ska få vila 4v :)
 
Sv: Bete

Min 3 åring och 12 åring som går på bete dygnet runt får gräs (såklart!;), vatten och saltsten som innehåller lite mineraler typ selen m m.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag undrar hur pass farligt det är att släppa hästar på fruset gräs? Det är kort gräs bara som växt upp efter att dom tröskat där och...
Svar
6
· Visningar
706
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Har ett torrt, rätt gult och lite sönderbränt bete. Gräset har inte orkat växa mkt alls där i år.Finns lite inslag av vissa tuvor med...
Svar
2
· Visningar
736
Senast: finapina
·
Foder & Strö Ja, da er jeg her igjen med den umulige ponnien min. Unghest som siste uken har begynt å bete seg som hingst. Masse vrinsking hele...
Svar
4
· Visningar
431
Senast: Freazer
·
Hästvård Jag undrar hur ni löst betet för när det funnits en häst i flocken som inte kan äta så stora mängder gräs som de andra? Har den fått...
Svar
8
· Visningar
968
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp