carrin

Trådstartare
Har ni era hästar på bete?
Hur länge?
Rids de under tiden?
Hur mycket?
Fodras de med annat foder?
Går de på samma bete under hela perioden?

Sv: Bete

Hur länge?
Rids de under tiden?
Hur mycket?

De går ute dygnet runt maj-september (i år tillätet vädret till november).

Det är sporthästar och rids/tränas precis som vanligt och det är kanon när de går på bete för de blir lättmusklade och fina.

De går på vall så stödfodring är inte nödvändigt maj-augusti, då skulle de antagligen explodera. Vi ger bara salt och miner under sommaren.

De går på samma bete hela tiden, sedan flyttar vi dem till vinterhage.

Vi tar alltid träckprov på dem innan vi byter hage för att se om de behöver maskas, vilket inte behövts på två år.

Om du med bete menar att de går ute dygnet runt.... så ja då har jag mina på bete.

De går då ute från det att vädret tillåter på våren tills vädret sätter stopp på hösten.

De rids regelbundet under den tiden. Mina hästar har sin viloperiod på vintern.

Så länge betet räcker så fodras de inte extra. Stödfodring brukar ske tidigt då betet inte kommit igång ordentligt och på hösten när näringen börja avta.

De går inte på samma bete utan de flyttas med jämna mellanrum till nya obetade hagar..

Kul att ni har era hästar ute, många verkar inte vilja låta dem gå ute alls dygnet runt på någon sorts gräs. många har míssat att rätt reglerat bete är en stor fodertillgång på de flesta hästar.

Högpresterande fullblod kanske bör man iakkta försiktighet med kanske men annars kan nog flesta gå på bete och tillgodose sig stora delar av sitt energibehov. är man rätt om sina tävlingshästar kan man ju alltid ha ett mobilt staket som man flyttar på åkermarksbete, då finns möjlighet för gott underlag och man kan ha dem i mindre hagar.

Har ni era hästar på bete? Ja.
Hur länge? Från 10 juni tom 30 augusti
Rids de under tiden? Ja, så mycket jag hinner. Men jag åker också bort på semester och då vilar hon.
Hur mycket?
Fodras de med annat foder? Brukar då ge några dl havre och lite mineraler.
Går de på samma bete under hela perioden? Ja, två hagar brevid varann som vi skiftar mellan.

- Ja

Hur länge?
- Ca juni tom september

Rids de under tiden?
- Ja

Hur mycket?
- Som vanligt, om det inte blir en extrem värmebölja.

- Lite krafft foder vid ridning

- Nej, det blir hag byten

Ja.

Hur länge?

Från det att de första gröna stråna kommer upp i mitten av maj och till älgjakten i oktober. De första veckorna stödutfodrar vi med fri tillgång till hö för att få en snäll övergång till gräs och för att det inte finns bete så det räcker när vi släpper dem. När de slutar äta hö vet vi att det finns gräs så det räcker till.

Rids de under tiden?

Ja.

Hur mycket?

Så ofta vi hinner, ca 3-4 ggr/vecka. De motionerar sig själva mycket också tack vare hagens storlek.

Nja, de får "smaka" kraftfoder varje dag när de får tillsyn / efter ridning. (Mest för att de ska komma när vi ropar, annars kan få vi leta i timmar för att hitta dem...)

Ja, vi har en jättehage (ca 2*0,5 km) men inte så kraftigt bete, hagen består av blandskog och gammal betesmark. De är fem islänningar som går tillsammans (tre är våra och två ägs av en annan familj). Hästarna vandrar mycket i hagen för att få gott gräs, vatten och ligghall. Ingen av hästarna blir särskilt fet faktiskt.

Bete är nog det sista jag tänkte på en dag som denna med snöstorm.....Men jag blir alldelles varm i kroppen då jag tänker på att det faktiskt kommer en SOMMAR!!!:love:

Mina går på lösdrift i stor hage. Så det blir inte något egentligt bete, de har alltid fri tillgång på grovfoder, när gräset börjar komma så äter de mindre av grovfodret.
Brukar byta hage runt maj-juni så då har de inte tillgång till sin lösdrift längre, kanske man kan kalla det bete då. Sen får de gå så länge som möjligt i den hagen innan det är dags för vinterhagen igen.
Om det behövs byter jag hage under betet, men oftast har de en tillräckligt stor hage från början så det brukar räcka med att stänga av vissa delar i perioder så det får växa till sig.

Jag rider lika mycket oavsett årstid. Jag rider eller kör ca 3-4 dagar i veckan i genomsnitt, ibland mer ibland mindre.

De som behöver får tillskott i form av havre, jag har både nordsvensk och fullblod med föl på samma bete så de behöver ju lite olika.

För min del har det sett olika från år till år, i år hoppas jag kunna ha henne någon stanns med hyfsade ridmöjligheter ev. på anläggningen där hon står i stora sommarhagen så jag kan rida henne samtidigt (med tillgång till banor och ridhus m.m. ) skönt och kunna ha tillgång till boxen också. Men alla andra hästarna brukar åka bort under somamren så jag hoppas att något hästsällskap finns kvar.

Klart hästen ska gå på bete på sommaren! :smirk:
Min är ute dygnet runt från mitten av juni och så länge det går, oftast till slutet av augusti-september. Det kan bli rätt ruggigt väder på hösten här uppe... Och så inne kanske någon enstaka natt under sommaren då om det är ihållande regn eller oväder så hon får torka ordentligt och sova ut ordentligt nån natt.

Rider gör jag som vanligt, men det blir en del vila ändå naturligt eftersom man vill passa på att göra mkt annat på sommaren oxå och hästen sköter sig ju själv rätt bra i hagen, dvs vandrar omkring och så. (givetvis är ju jag elller någon annan dit och hälsar på och kollar henne varje dag)

De får inget hö under betet, sista veckorna på betet kan det behövas stödutfodras med hö 1-2 gånger per dag om betet börjar ta slut. Kraftfoder får hon efter ridningen de dagar hon gått för att kompensera den energin jag "tagit" av henne under ridningen.De dagar hon vilar får hon bara käka gräs!

Vi har delat upp vår sommarhage i flera delar då det är flera olika gäng av hästar som är uppdelade. Men för de som går dygnet runt har vi haft 2-3 olika som dom fått skifta mellan för att gräset ska få chans att växa tillbaka.

Ja.

Hur länge?
Juni till oktober, ungefär. De kanske inte går ute dygnet runt i oktober, men det beror på vädret.

Rids de under tiden?
Ja.

Hur mycket?
De kanske får vila några veckor i sträck, annars rids de som vanligt.

Det brukar absolut inte behövas...:o

Ja.

Har ni era hästar på bete? Hur länge?
- Ja, givetvis, från maj-oktober brukar fungera UTAN stödfodring, endast mineraler och salt. Övrig tid går de ute året om men med fri tillgång på grovfoder alt. tillskottsgrovfoder i "skarvarna" (april-maj och oktober-november).

Rids de under tiden? Hur mycket?
- Ja, de rids året om. På sommarbetestid på ca full kapacitet enligt vår hästanvändningspolicy, på vintern mindre. Ca en månads full vila (avskodd för de flesta) per häst.

- På vintern får en del av hästarna tillskott med lucern som bas. B-vitamin, E-vitamin. Några hästar har Glucosamin i sin foderstat.

Nej. Vi har en del hagar att växla mellan för att kunna optimera användningen och betestrycket kontra tillväxten. Vi har begränsat med marktillgång och därför är det enda lösningen.

Senast ändrad:

Går på bete från ca början av juni eller slutet på maj till slutet på aug- september. Beror på betestillgång och träningsmöjligheter vid betet. Även en del på väder.

Rids oftast hela sommaren med varierande intencitet beroende på bland annat min semesterplaner:D

Stödfodras väldigt sällan. Oftast är problemet snarare för mycket bete..

Senast ändrad:

Hur länge?
Rids de under tiden?
Hur mycket?

Ja,dom går på bete från början av juni till september ca.Rids som vanligt,i snitt 4 ggr /vecka.Men ibland åker man bort=vila.
Inget annat foder,förutom salt/mineraler.
Växlar mellan 2 hagar.
Mina går på lösdrift,dvs ute dygnet runt,året runt.Men i juni växlar jag till sommarhagen.

Haft min polle två år och under den tiden har han gått på bete under 2 veckor en sommar, men aldrig mer att jag släpper honom på bete. Han får gå i en hage med lite mer gräs anitgen på natten eller under dagen men inte dygnet runt. Då blir han feeeeeeeeeeeet :p
I nya stallet finns inget bete utan rasthagar samt ngr större hagar. Så meningen är väl att han ska gå i en gräshage på dagen eller på natten till sommaren varierat med att gå i grushage. Ridas ordentligt varje dag och fodras ungefär som vanligt (ngt mindre hö bara)

De vuxna hästarna, nej. Tvååringen, mjae. Eller alltså, de vuxna går ju ute som vanligt, 7.30-15. Tvååringen går ute till 20-snåret. De vuxna går i hagar med lite mindre gräs än tvååringen. De vuxna hästarna tävlas ju.

Hur länge?
Hela sommaren har pållarna det som ovan, mer eller mindre.

Rids de under tiden?
Alla hästarna motioneras under betesperioden.

Hur mycket?
Som vanligt.

Jepp, eller kanske något mindre hö beroende på gräsets kvalitet.

Beror på vädret. Om det behövs pga torka eller regn så byter vi hagar lite då och då. Bättre än att ha söndertrampade gegghögar till hagar ;)

Nu när jag bor några mil "söderut" än jag gjorde förr kommer mina hästar stå på bete maj till slutet av september eller början av oktober om det inte snöar.Både i början & i slutet stödfodrar vi med hö, & så får de såklart krafftfoder när de motioneras.

- Japp.

Hur länge?
- Det brukar bli så länge gräset räcker. I år kommer vi nog ha gräs i överflöd (mot vad vi haft tidigare år i alla fall), så det kommer nog bli i ungefär 3 månader (juni, juli och augusti).

Rids de under tiden?
- 2 veckors vila av det, så hon rids nästan hela tiden.

Hur mycket?
- Som vanligt. 2 veckor vila och sen två veckors lugn ridning.

- Krafft och betfor

- Hur det kommer se ut i år vet jag inte. Tidigare år har hon gått på samma.

Liknande trådar

Träning 3 åringen är hemma efter 2.5 år på lösdrift. Han är gänglig och jag tycker han ser mer ut som en 2åring än en 3åring. Upplever att han... 2 3
Svar
50
· Visningar
3 010
Hästvård Hej. Vår häst gick på bete i fredags, idag när vi tog in han så visa han inget men vid ridningen så va han såååå trött, efter så...
Svar
7
· Visningar
726
Senast: matson
·
Ridning Hej! Jag har precis köpt en häst på 6 år. Jätte lugn och snäll att rida, kommer om ett tag. Han behöver bygga lite mer muskler pga inte...
Svar
16
· Visningar
1 664
Senast: Edla
·
Fritid I sommar kommer jag behöva boende av nått slag i Stockholm. Men pga troligtvis behöver va tidig på festival eller iallafall deras dörrar...
Svar
7
· Visningar
633
Senast: Masqueradee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka