Beteende förändring???? (långt)

T

Tuki

Har en vallack som alltid varit ganska låg i rang. Sedan tre månader går han ihop med två ston varav det ena är mycket över honom i rang och det andra är under honom. Tills idag har det varit frid och fröjd i hagen. Igår började det dominanta stoet brunsta, vallacken har dock en sådan respekt för henne att han vek undan när det dominanta och brunstande stoet kom emot honom. Men idag vid utsläppet ringer stallägare och säger att min häst har fått ett ryck. Tydligen hade han utmanat (mycket aggressivt) det dominanta stoet, slagit ut med framhovarna mot henne och skrikit "hingstvrål". Till en början hade hon kickat tillbaka med baken men vek sig snart. När de två stona höll sig på ett långt avstånd från honom var han lugn men om de kom för nära så fick han "utbrott" och jagade dem.

Jag gick ut och hämtade honom, ställde in honom i en box. Så länge som jag var i boxen var han som vanligt (dvs. lugn) men när jag stängde boxen blev han som förbytt, rusade runt och gapade.

Nu undrar jag om någon av er har en aning om vad detta kan bero på. Foderstaten har inte blivit ändrad på ca fem veckor (sista veckan fick han lite mindre kraftfoder eftersom han har gått upp i vikt).
 
Tycker inte du skall bli orolig.

Han ser bara till att försöka ändra rangordningen. Hennes brunst kan ha fått din häst att komma igång.

Så länge han sätter stona på plats och inte är allt för jobbig mot dom genom att valla dom så de spränger staket eller liknande så tycker inte jag du skall oroa dig.

Att han var lugn när du var hos honom tyder ju på att han ser dig som ledare och när du försvann så ville han ut till "sina" tjejer igen.

MVH/
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har ett finnhäststo på 18 år, som i hela sitt liv bott här, hon har i princip varit min sedan hon var föl. Nu är det så att hon...
Svar
10
· Visningar
2 043
Senast: exotic
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 333
Senast: Milosari
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
7 847
Senast: skuggi
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
44 014
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp