Beteendeändringar efter fölning?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Wannabe_Me
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 1 748
W

Wannabe_Me

Har lite frågor angånde om/hur mycket era ston har ändrat sitt beteende efter fölning!

Hade för många år sedan ett sto som enligt många var helt omöjlig att rida ordentligt, hon hade gått MSV hoppning, men kunde inte en enda dressyrrörelse när jag fick henne, kunde inte ridas ut o.s.v. Men efter att hon betäckts blev hon en helt annan häst, lugn och harmonisk, och man kunde verkligen utnyttja hennes potential.

Har nu en liknande häst, men 10 gånger värre:crazy: . Hon är ledare i flocken, men samtidigt väldigt orolig så fort hon tas ifrån flocken. Rider man inom synhåll från hagen har hon all uppmärksamhet riktad ditåt. Hon är ständigt brunstig, året om, hur mörkt och smällkallt det än är, och går hon med vallacker vill hon gärna bli "betäckt" av dem. Hon blir helt galen om man rider förbi en hingsthage en bit härifrån, och jag tror ibland att hon ska hoppa in där med mig på:angel:

Den här hästen har också potential, men p.g.a. hennes ständiga brunstighet (och tillhörande tjurighet) och hennes kontrollbehov av flocken flyter inte träningen på som den ska...

Vad har ni för erfarenheter av sådana ston när de betäcks? Å ena sidan kanske hon blir som min gamla, att hon får EN sak att lägga fokus på och inte hela flocken, och mognar och lugnar ner sig... Å andra sidan kanske hon blir ännu värre? Är lite kluven till om jag ska betäcka henne eller ej... Vad har ni för erfarenheter?

Jättetacksam för svar:bow:

Sv: Beteendeändringar efter fölning?

Ett av min fölston har hormonproblem. Det syns väldigt tydligt om hon är dräktig och fram till att fölet är ca 6 månader. Då är det världen snällaste häst lugn stabil och fungerar utmärkt för handikappridning. Men efter den här tiden om hon inte är dräktig igen är det världen pestråtta!!! Kan ta tjugo minuter bara att för få upp sadeln på ryggen på henne och vara näst intill omöjligt att sitta upp utan hjälp på henne. För att sedan någon dag senare uppföra sig som sitt "dräktiga jag" och vara hur cool som helst.

Jag upplevde att min häst blev mycket mer harmonisk under dräktigheten. Kan inte sätta fingret riktigt på det men hon var helt enkelt en gladare och positivare häst. Gnäggade och sprang och mötte mig i hagen. Har hon aldrig gjort förut. Hon är normalt en häst med ganska mycket egna åsikter men hon blev helt enkelt lugnare.

Hur länge höll detta i sig, blev hon "jobbig" igen efter separation från fölet, som hästen i inlägget ovanför, "pestråttan":D , eller höll sig på mattan även efteråt?

Min häst har aldrig varit extremt sur och kinkig vid brunst, men om hon har bestämt sig för att inte göra ngt, tex att inte gå förbi ngt eller i trång passage så gör hon inte det heller. Sätter framhovarna i marken och rör sig inte ur fläcken. Den där "envisheten" tyckte jag försvann under dräktigheten och i viss mån också efteråt. Humöret var helt enkelt på topp. kan inte förklara det.

Jättesvårt för er att säga, men tror ni att risken finns att min egen "pestråtta" blir ännu jobbigare efter ev. fölning? Att kontrollbehovet över flocken ökar? För jag har kunnat se vissa mönster i hennes ogillade beteende som hela tiden är flockrelaterade... Den önskade effekten vore ju att hon inte är brunstig och tjurig 24 timmar om dygnet året om, utan att hon känner sig mer "tillfredställd" en tid så att hon lugnar ner sig under dräktighet & under föltiden, och att hon sedan kanske är lite mer nedtaggad... Visar sig avkomman vara lyckad kommer hon att fortsätta gå som avelssto, men finns risken att hon blir ännu mer stressad av att inte ha koll på flocken, och brunstar i tid och otid vet jag inte om jag vill satsa på henne...

Fler som har tips/åsikter/erfarenheter?

Wannabe_Me skrev:
Jättesvårt för er att säga, men tror ni att risken finns att min egen "pestråtta" blir ännu jobbigare efter ev. fölning? Att kontrollbehovet över flocken ökar? För jag har kunnat se vissa mönster i hennes ogillade beteende som hela tiden är flockrelaterade... Den önskade effekten vore ju att hon inte är brunstig och tjurig 24 timmar om dygnet året om, utan att hon känner sig mer "tillfredställd" en tid så att hon lugnar ner sig under dräktighet & under föltiden, och att hon sedan kanske är lite mer nedtaggad... Visar sig avkomman vara lyckad kommer hon att fortsätta gå som avelssto, men finns risken att hon blir ännu mer stressad av att inte ha koll på flocken, och brunstar i tid och otid vet jag inte om jag vill satsa på henne...

Fler som har tips/åsikter/erfarenheter?

Hej!
Tyvärr så vill jag nog säga att jag inte skulle avla på det stoet du beskriver. Mest eftersom det kan gå i arv till avkomman, och då måste det stoet (om det blir ett sto) betäckas osv....
Föl tar ju ofta över stoets sociala arv, hur hon beter sig osv och då kan du stå med ytterligare ett problem på halsen med en häst som ska ha totalkoll eller vad det nu är för flockproblem. Anser att avelshästar ska vara bra både exteriört och interiört. Har själv ett sto som jat INTE avlar på pga hennes lite stressiga läggning. Det valet är jag nöjd med, trots att hon är vacker exteriört samt har bra gång.
Mvh Helena

det första du ska ta reda på är VARFÖR hon har en hormonstörning, ibland finns det faktiskt hjälp att få...

För mig låter det som om du beskriver ett sto med alldelles för hög testesteronhalt,dvs hon "tror" att hon är en han...

Dessa ston brukar ha mkt svårt att bli dräktiga, och OM man nu får dom dräktiga så brukar de vara "sämre mammor" än normalstona är.

Och tyvärr så återfaller dom direkt i sitt gamla beteende när brunster och hormoner kommer tillbaka efter fölning.

Jag skulle skarpt avråda att använda ett sådant sto i avelsboxen, sedan spelar det ingen roll alls vad för pottential stoet ifråga har..Tyvärr.

Annars är min erfarenhet att friska,tuffa ston ofta mår mkt bra av en fölning...

Kort fråga bra, varför använder du ett sto med dessa "problem" i aveln över huvudtaget?

Om det är hormonproblem så kan man prova att ge munkpeppar. Jag provade det med bra resultat på ett väldigt hingstigt sto, ständigt i brunst och väldigt beskyddande mot sin lilla flock. Nu var det en unghäst, så kanske var det lättare att få bukt med, men efter en halv kur varken ville eller behövde hon ha mer. Gick in i normala brunstcykler och lugnade sig överlag. Risken med att betäcka är ju att du får två morrhoppor istället för bara en, efter en eventuel dämpning under dräktigheten.

För att hennes problem är hennes och inget som nedärvs. Alla hennes föl har fått det temprament hon själv har när hon är dräktig, även stona. Hennes äldsta föl är fött 92 och inget av dem har fått hennes hormonrubbning.
Kan t ex säga att just detta stoet har lämnat ett sto som tävlar i väldigt höga dressyrklasser med en YR och även en hingst som sparas som hingstämne av hingstägaren. Tror även att hennes senaste har pontesial som blivande polishäst just p g a sitt fantastiska temprament.

Det är därför man har ett sådant sto i avel.

Visst, det finns några sådana ston också, men de är relativt få...
Nu verkar det ju inte som om wánnabe_me:s sto är av samma sort.Det hon beskriver är ngt annat, det måste man nog skilja på...

Det finns många trevliga ston som ger fina avkommor som tävlar riktigt högt också... ;) :idea:

Liknande trådar

Hästhantering Hej Jag har rätt så nyligen flyttat till ett mindre stall med min ponnyvalack på 21 år. Rätt så omgående började ena stoet i flocken...
Svar
9
· Visningar
480
Senast: animalasia
·
Träning Har ett sto som är eller ska väl säga har alltid varit väldigt låg i rang och alltid den som har varit den mobbade. Hon har alltid... 2
Svar
30
· Visningar
6 103
Senast: Tussinussen
·
Avel Någon som har erfarenhet av sto som visar yttre symtom vid ovulering? Skulle det vara "möjligt"? Igår när jag gick i stohagen och...
Svar
2
· Visningar
1 621
Senast: wrangler
·
L
Avel Jag har ett 11 år gammalt halvblodssto som jag håller väldigt nära mitt hjärta. Jag har haft henne sedan hon kvar knappt 5 år gammal och...
Svar
14
· Visningar
2 087
Senast: Sidekick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka