Beteendeförändring

C

Cheenookie

Hejsan! Har en fråga som jag hoppas Ni kan hjälpa mig med...Har någon av er fått stora beteendeförändringar på er hund pga sjukdom som t ex erlichias, borrelia, tumörer o liknande? Beteende förändringar så som misstänksamhet och rädsla för saker och ting i tid och otid, ibland aggressivitet, vissa dagar superstressad och andra inte mm mm
 
Min grannes rottishane fick detta. Vissa stunder var han en riktigt mysig knähund till att plötsligt förvandlas till ett monster som inte drog sig för att bita husse/matte. Det visade sig att vara en tumör i hjärnan och hunden avlivades.
 
Beteendeførændringar ær ofta førsta symptomet på sjukdom, tex kan en hund som har problem med øronen bli vældigt dæmpad, verka deprimerad och ha førsæmrat allmæntillstånd pga smærtan i ørat. Smærta kan också leda till stress och frustrationsaggresivitet.
 
Ena hunden fick vid 8-års ålder ett "anfall" som vet. trodde var en fästingburen virussjukdom, testades med negativt provresultat.
Hunden var låg/trött och ofräsch ett tag och fick sen ett anfall, typ förlamning i bakdelen, skakningar/ryckningar, blev sned i kroppen och ena örat ställde sig upp (har tippöron i normala fall).
Tänkte att det här är slutet. :(
Men, efter anfallet genomgick han en total beteendeförändring, blev pigg, glad, matfriskare, fräschare och tom lite lekfull, mer än han var innan!
Klart positiv förändring! :)
 
Miljoner tack för alla erfarenheter ni delar med Er. Hoppas ni finns fler som har något att berätta. Har nämnligen själv en hund som är 3 som under vintern har ändrat sitt betteende dag för dag hit o dit. Har beslutat mig för att låta undersöka honom nu.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ TW = Trigger warning för psykisk ohälsa. Jag tog äntligen kontakt med kuratorn på vårdcentralen för ett tag sen. Som liten hade jag...
Svar
2
· Visningar
1 089
Senast: Tofs
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 083
Senast: Castellini
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 666
Senast: Lhas
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 373
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp