Beter sig konstigt med bett??

G

Gullregn

För ca ett år sedan bytte jag från tvådelat bett till bettlöst. Skiftar just nu mellan grimma, repgrimma, hackamore etc. När jag bytte så blev det genast bättre.
Men för en vecka sedan så testade jag bett. Det var första gången på ett år som hon hade bett i munnen och genast kom problemen tillbaka. Hon lix skakar på huvudet hela tiden, drar tyglarna ur händerna på mig, svår att svänga, stanna etc.
Så jag undrar, varför är det så egentligen? Jag tänker inte tvinga på henne bett då hon så tydligt inte gillar de (hon krånglar även när man ska stoppa i betten). Hon har blivit kollad i munnen så där borde det inte vara några problem...
Har ni några ideer?
 
Sv: Beter sig konstigt med bett??

Vad har du för bett? Hur är passformen?

Hur hanterar DU bettet när du provar?
 
Sv: Beter sig konstigt med bett??

en anledning skulle ju kunna vara "ovanan", hon har inte haft bett på ett år -då känns det ju konstigt att ha det plötsligt igen.
Lite som att om jag hade försökt rida min häst med tex repgrimma hade vi nog hamnat i staketet (inte helt allvarlig nu), eftersom hon skulle tycka det var jättekonstigt.

Men varför slutade du med bett överhuvudtaget? För att hon höll på så? Hon var kollad i munnen och det fanns inget där?
-Då KAN det ju vara så att hon helt enkelt inte trivs med bett. Som att vissa människor inte trivs i högklackat ;)
Fanns det nån anledning till att du testade bettet igen?
 
Sv: Beter sig konstigt med bett??

Hon lix skakar på huvudet hela tiden, drar tyglarna ur händerna på mig, svår att svänga, stanna etc.

Rider du med handen mycket? För svänga, halter osv gör man ju inte med bettet. Du kanske rider mycket med handen omedvetet och med hack/repgrimma så rider du mer med sätet för man måste.

Jag brukar ta en tur med repgrimman/hack på min just för att kolla av om det blir någon skillnad på hästen och att jag inte rider något med handen.
 
Sv: Beter sig konstigt med bett??

Hej, nu är jag ute och seglar men detta är första inlägget jag gör och vet därför inte hur man gör ett nytt inlägg. Jag förstår att du som skrivit tråden vill bli besvarad och detta är inget svar men ett relaterat problem. Jag ber om ursäkt för att jag inte kan det här ännu.

Jag har en häst som är känslig och fin i munnen, man måste ha en stilla hand. Min princip i dagsläget är att rida henne utan nosremmen eftersom gapande från hennes sida ändå är ett tecken på för hård hand. Hon svarar bra på lätt hand och tuggar fint på bettet (med stängd mun helt frivilligt) om ryttaren gör rätt och är känslig. Men hur som helst, utomhus är hon hopplöst okänslig och lite tittig. Hon är jättesvår att få i form, reser huvudet mot solen som en älg, stegar på och blir stenhård i munnen. Behöver hjälp med att fundera över vad som är lämpligt för att få henne i bättre form utan att behöva försöka jobba dressyr på grusväg i 1 timme innan hon lossnar. Är det skarpare betsling (i så fall vad?), inspänningstyglar? Någon som har idéer? Tack!
 
Sv: Beter sig konstigt med bett??

Till de som svarat:

Bettet sitter bra, det är rätt storlek och inte för hårt spänt i tränset.
Tidigare när jag red (alltså innan jag bytte till bettlöst) så red jag nog med ganska hårda händer men sedan dess har jag fokuserat att rida med sätet och behöver endast tyglar som extra förtydligande (jag behöver knappt hålla i tyglarna när jag väl rider med dom, ändå så funkar det inte lika bra när jag rider utan träns... lite mysko).
När jag testade bettet så red jag först med så långa tyglar som möjligt (som jag rider med bettlöst) men det lyssnade hon inte alls någe bra på så jag var tvungen att korta upp tyglarna och då började hon genast dra tyglarna ur händerna på mig, trots att när jag rider med lite kortare tyglar med bettlöst (både hack och vanlig etc) så gör hon inte alls så...
Denna gång när jag testade så testade jag med ett rakt bett, tänkte att det skulle vara som mildast. Fast jag tänker nog inte testa bett på henne någe mer då hon och jag inte passar ihop med det (vet inte om det är mitt fel eller om det är hon som bara avskyr det, utan anledning).
Men tack att ni svara :D
 
Sv: Beter sig konstigt med bett??

Jag tror fortfarande att det handlar mycket om att hästen inte går fram ordentligt, den arbetar inte rätt. Du kanske glappar i handen och blir på det sättet irriterande, vet många hästar som behöver lite stadigare hand. Och med stadig hand betyder inte hård hand utan en stabil lugn och stadig hand helt enkelt som hästen kan söka stöd hos.
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Men ridtravare har svårt att gå ned för nedförsbackar, han vill gärna trava nedför och är det extra brant så drar han ned huvudet...
Svar
14
· Visningar
1 477
Senast: skiesabove
·
Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av...
2
Svar
31
· Visningar
4 000
Senast: Kristall10
·
Utrustning Hej! Jag är inte så världsduktig på bett och skulle därför behöva hjälp. Det handlar om min 9-åriga D-ponny jag haft i snart två år...
Svar
6
· Visningar
901
Senast: caballus
·
Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
3 838
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Aubergine
  • Dejtingtråden del 37
  • Gråter du?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp