P

Pepita

Jag och min familj ska hyra ut sommar bete nu i sommar, hur mycket är kravet att en häst ska ha ( i mark )?Nu tror jag inte att det blir problem eftersom det är ca 12 hektar. men ändå...

Vad ska man tänka på när man hyr ut sommar bete?

Sv: betesmark

Vi har också sommarbete och tar emot en del hästar på somrarna. Vad man ska tänka på? Ja hos oss ingår daglig tillsyn och vattning i priset. Sen ser vi ju till att inte använda alla hagarna på samma gång, utan låta vallarna beta i omgångar. Vi vill inte heller att alla ägare ställer krav som att "våra två valacker får absolutinte gå med andra hästar", då det snabbt blir problem med fördelningen av hagar/hästar. Vad gäller markarealen har jag hört rekommendationer om att det ska finnas ett tunnland per häst.
Sen är det också bra att ha möjlighet till uppstallning vid skötsel, hovslagarbesök, veterinärvård eller om någon häst måste få boxvila pga skada en tid. Även plats som sadelkammare för de som vill kunna rida under betesgången.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Min saknad av egen häst har åter igen kommit tillbaka, som den ofta gör. Sålde min för 5 år sedan och har sedan dess bara ridit någon... 4 5 6
Svar
109
· Visningar
5 447
Senast: Nota
·
Hästmänniskan Jag har ett dilemma som jag kanske kan bli klokare av med hjälp av er. Drömmen är en egen liten gård med välplanerad lösdrift. För att... 2
Svar
30
· Visningar
3 007
Senast: ako
·
Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis... 2 3
Svar
48
· Visningar
4 312
Hästmänniskan Som titeln lyder, är det klokt att köpa en häst på 141cm när man själv är 163? Jag är 19 och väger inte så mycket, men det kan ju... 2
Svar
38
· Visningar
3 010
Senast: Editten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka