P

Pepita

Jag och min familj ska hyra ut sommar bete nu i sommar, hur mycket är kravet att en häst ska ha ( i mark )?Nu tror jag inte att det blir problem eftersom det är ca 12 hektar. men ändå...

Vad ska man tänka på när man hyr ut sommar bete?
 
Sv: betesmark

Vi har också sommarbete och tar emot en del hästar på somrarna. Vad man ska tänka på? Ja hos oss ingår daglig tillsyn och vattning i priset. Sen ser vi ju till att inte använda alla hagarna på samma gång, utan låta vallarna beta i omgångar. Vi vill inte heller att alla ägare ställer krav som att "våra två valacker får absolutinte gå med andra hästar", då det snabbt blir problem med fördelningen av hagar/hästar. Vad gäller markarealen har jag hört rekommendationer om att det ska finnas ett tunnland per häst.
Sen är det också bra att ha möjlighet till uppstallning vid skötsel, hovslagarbesök, veterinärvård eller om någon häst måste få boxvila pga skada en tid. Även plats som sadelkammare för de som vill kunna rida under betesgången.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag ska köra upp för BE-körkort och måste hyra ett släp som är tillräckligt tungt men som jag ändå kan köra till provet med min...
Svar
13
· Visningar
1 519
Senast: fio
·
Hästmänniskan Under en lång tid nu har jag känt att jag inte vill ha häst längre. Jag pratar nu inte månader utan snarare år. Problemet är att jag...
Svar
11
· Visningar
1 431
Senast: Keb71
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag har lånat ut min ponny i sommar. Hade från början inte tänkt att göra det men blev tillfrågad från en bekants bekant som...
2
Svar
34
· Visningar
3 981
Senast: QueenLilith
·
Gnägg Hej! Jag och min mamma funderar på att ta med våra hästar ner till Stockholms skärgård i ungefär 4 veckor sommaren 2024. Och då...
Svar
5
· Visningar
758
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp