Betesreducerare och forskning

Sv: Betesreducerare och forskning

Jag köpte en förra året men han vart så stressad av den så han fick gå utan den. Själva idén var bra men praktiskt vågade jag sen inte låta honom ha den. Han fick ha på den en halvtimme bara. Lite löjligt att köpa en betesreducerare för flera hundra men men. Det var bara fortsätta att gå i lilla hagen till augusti. Det var min tanke men stallägaren ville inte det fast jag köpte in eget hö, sen flyttade hans bästis och oj vad deprimerad han blev. Men nu står de i samma stall igen och nu är det lättare att styra. Väljer själv :).
Vad är det för hink ni pratar om? Inga hål på den?

Min ponny blev bara stressad och irriterad när vi satte på betes reducerare. Aldrig mer hellre en hage med mindre mat då. Hört att tänderna tar stryk också.
Har dessutom aldrig träffat ett varmblod som tränar hårt som haft fång! Har själv varmblod också!

Nu blev jag lite osäker på det här med betesreducerare och munkorg. Min häst går nu in om nätterna och äter gräs på dagarna och tränas, men om några veckor ska hon även få gå ute nattetid och fortsätta tränas så klart. Vad jag fått veta av föregående ägare är att hon, någon gång i livet, haft fång. Men aldrig i min ägo och inte i ägaren innan heller och inte hos uppfödaren. Jag har haft henne på bete förr utan några som helst problem, men just i år känner jag mig nojig.

Jag har inte köpt någon betesreducerare ännu, och vad jag kan läsa här så verkar det vanligt med apatiska hästar eller någon form av stress? Skulle ni testa med reducerare, eller försöka ställa hästen någonstans där den får gå in nattetid även de veckorna den ska "resa bort" hemifrån på bete? Är det värt pengarna? Jag har inte kollat alls vad de kostar ännu dock...

Mitt varmblod fick fång, så jag tror också att det handlar mer om träning än rasen. :)

Hinkmodellen jag har kostar 159 kr så det är inga stora summor. Hellre testa med munkorg än att hästen får fång för det blir garanterat väldigt mycket dyrare. Om inte hästen fattar hur den ska göra så gör hålet lite större på betesreduceraren så kanske det fungerar. Har du inget magert bete så hade jag hellre tagit in hästen på natten också faktiskt lite beroende på under vilken tid det är tänkt att den ska gå på bete på heltid. Är det på magert bete och efter midsommar så är ju risken mindre för fång än på en vall innan midsommar. Hullet på hästen spelar ju också in. En fet häst hade jag inte släppt på bete alls.

Då handlar det som sagt inte om så mycket pengar. Min förra häst fick fång, så jag hoppar gärna över den biten. Ganska mycket lidande, mycket jobb och pengar flyger.

Hon ska få gå där ungefär 5 veckor och hon släpps söndagen efter midsommar, och hon har väldigt lätt för att gå upp i vikt men håller sig så länge man håller igång träningen. Hon har alltid gått på bete i min ägo (sedan 2009) och inte haft minsta tendens till fång.

Testar med en reducerare, annars får jag försöka se mig om efter ett ställe där hon kan gå in på natten. Blev tipsad av hovslagaren idag om reducerare, det hade funkat på hennes häst med mycket åsikter, så får hoppas det gör det för min lilla märr också :D

Vår ponny blir heller inte stressad av den. Han äter och får i sig lagom med betesreducerare av hinkmodell. Han avskydde den första dygnet han hade den, men sen har det gått jättebra! Är 2:a sommaren han har den nu.

Jasså en sån. Såg de hade sådana med men såg så klumpig ut och bara ett hål. Går inte att ha på högt gräs. Hästen får väl knappast tag på nått alls då.

Men jag ska faktisk ge min ett försök till tror jag.

Ni som har på era hästar har de dem dygnet runt då? Jag tänkte bara i så fall ha endast dagtid.

Vi har denna modell på shettisarna och de går endast ute dagtid. Gräset är högt och det går utmärkt för dem att beta ändå. Den ena shettisen får ta av sig sin munkorg om ett tag, men den andra har sin på hela betessäsongen. Hon spetsar öronen och "hjälper till" genom att hålla upp nosen när man kommer med munkorgen. Den andra ponnyn är inte lika förtjust, men accepterar den.

Kl.

En av mina har en gg och är inte stressad eller något annat av att använda den men globus modellen hatade hon värre än pesten lika så att behöva gå själv i hage utan gräs.

KL
Vårt ena sto har ett par somrar tidvis gått med betesreducerare av hinkmodell. Tog kanske 15-30 minuter innan hon kom underfund med hur det hela fungerade, har accepterat hinken totalt och sätter nöjt mulen i den när man vill sätta på den.

Första sommaren hade vi den på ca halva dygnet och då höll hon hullet ungefär på samma nivå, när hon förra året "fick" gå med den dygnet runt (pga att vi inte hade möjlighet att åka av och an till betet två gånger i dygnet för att klä av o på) gick hon lite ner i vikt. Vilket inte gjorde nånting eftersom hon då hunnit lägga på sig en hel del under början av sommaren då hon gick utan :o
Det man nog måste hålla koll på är att skavsår inte uppstår, vi höll några kortare pauser i användningen om det började synas tecken på skav + att jag sydde dit en fleecekant på undersidan där det verkade vara mest tendens till att bli skav.

Verkar fungera ok oberoende om gräset är långt eller kort. Sedan är det ju en annan sak att hästen inte kan vara social o klia kompisarna så väldigt bra med den där korgen påsatt, men i vårt fall är det fråga om en häst som bara undantagsvis vill ha andra hästar inpå livet :yuck:, så tror inte det stör henne precis .

Visst - helst ser jag att hästarna kan gå i sån hage att de inte alls behöver nån reducerare, men om jag måste välja mellan att ha en smällfet häst med dåliga ben eller att sätta på den reducerare väljer jag härefter definitivt det senare alternativet om bara hästen verkar acceptera det utan stora problem.

Har en annan häst som definitivt också skulle behöva reducerare, men eftersom det förekommer mycket lek i den flocken antar jag att mojängen skulle hållas på/hel högst ett dygn så har inte ens testat... O_o

www.google.com ....... forageing reduction.

Men snälla du ? :(

Kl
Ang betes reducerare så lär det väl vara absolut sista utvägen . För mig är det betydligt vettigare att 1 inte släppa på För mkt gräs och 2 kan man inte påverka det så avgränsar man betet .
Att "banta" hästen via att ta bort den från betet halva dygnet och sen släppa på är ju konstaterat enligt länge att hästen då kompensations äter . Släpp den på magert /begränsat bete så behövs inte meckandet .

Senast ändrad:

Om det är alternativet mot att gå själv i liten sjukhage utan att knappt se andra hästar så är det ju bättre tänker jag. Tills betet blivit så magert att det knappt innehåller nånting. Men min avskyr den så känner mig taskig hur jag än gör. Nu verkar just det betet bli bättre. Har bara naturbeten. Fast måste flytta de andra för de behöver mer. Men då får han iaf se de andra hästarna och en av dem har lagt på sig lite så han får nu gå med honom fast nu har han stannat av därför vågade jag släppa över min lättfödda. Men nu har han lagt på sig ändå, min alltså och jag fattar knappt hur. Fast träning och så nerbetat. Istället för att släppa ner honom i lilla hagen utan gräs så tänkte jag betesreducerare vore kanske något. Fast helt gräsfri är inte sjukhagen men nästan och den är så liten och trist.

Längtar nästan till hösten. Denna period är alltid så omständig.

Edit: inne nattetid. Men efter midsommar är det tänkt att ha ute dygnet runt. Den hagen tjockisarna går i nu borde hålla. Hoppas betet tar slut helt nästan i den. Sandbotten. Kanske får slänga ut nått kilo fjolårshö då och då. Vill ju inte ha en mager häst... Ha! Lär aldrig hända. Han får bara leva på underhållsbehov och tränas massor. Helt sjukt vilken dålig ämnesomsättning den hästen har. Man kan vara lättfödd och så kan man vara LÄTTFÖDD.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Jag har i flera år funderat på att testa kula i livmodern till Nelly, och frågade veterinären idag kring pris osv. Men jag skulle gärna...
Svar
1
· Visningar
282
Senast: MiniLi
·
Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla... 2 3
Svar
54
· Visningar
5 209
Senast: MayGrace
·
Hästvård Hej hej. Fick höra en ny sak som jag inte har koll på. Hovrandsartros. Någon som känner till något om detta? Hur uppstår det? Hur läker...
Svar
11
· Visningar
1 102
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Vi har utrett vår häst under en lång tid och nu ser det som vi hittat kärnan till dennes problem. Bäcken/höft. Frågeställningen som...
Svar
2
· Visningar
422
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka