Sv: Betesreducerare!
ENligt mig, men jag behöver inte ha rätt, gör du henne en otjänst om hon får svulla först. Bättre hon får gå med munkorgen direkt, det blir mindre frustration iaf på mina matvrak. Annars blir det lite som jag antagligen skulle känna om någon gav mig en hel pall coca-cola, och sen efter 4 h kom och tog allt utom 5 flaskor, och dessutom tejpade fast ett sugrör i min mun
Skämt åsido, min erfarenhet är dock att det är mer frustrerande för dem att först 'fribeta' och sen få korg, jmf med att starta med korg, och ev få beta lite fritt sen.
Om du ser hon får i sig i underkant med korgen, så hellre förstora hålet än ta av/på dock tycker jag. Den lilla har inte fattat det än, men L. Han står snäll lös inne på morgonen när munkorgen tas på. Men om han tappar den i hagen eller den tas av en stund, så kan man leka 'jaga ponnyn' sen, han är INTE intresserad av att få på den igen sas.
Nu i år har han haft den från 'dag ett', och so far är det smidigaste året hitills, inga 'diskussioner' OCH viktigare inga 'febrila försök få av den'. Tidigare år har han fått börja utan men sen har jag satt på. KAN vara en slump, men som sagt, jag tycker du ska fundera igen ang släppa utan-delen, för hästens skull. Det kan säkert finnas hästar som inte bryr sig ett dugg om av/på-delen dock.