Betesreducerare

Bukefalos 30 år!

Du tar på ludden först o sen sätter dit strapsen liksom?
Ja precis.😊 På nosgrimman där luddet sitter med kardborre som på nya grimman så satte jag luddet ovanpå och vek kardborren runt stripsen. Men där luddet är utan kardborre gjorde jag helt enkelt hål med håltång och drog stripsen igenom hålen. Kan fota nya grimman imorgon för att visa, är stalledig idag.
Denna grimma köpte jag från Hööks.
https://www.hooks.se/hast/hastutrustning/grimmor-grimskaft/grimmor/grimma-fantus-trinity-5
Tog syren så den är lätt att hitta om han lyckas ta av sig den..🧐

Min ponny har sin på dygnet runt men då kommer de in några timmar varje dag för att äta mineraler och få i sig salt (för jag antar att det är svårt med betesreduceraren på). Håller verkligen med om vikten att hålla koll på skav och att den är ren och fräsch. Speciellt vid mycket regn. Tycker thinline varianten ser mycket lovande ut så återkoppla gärna ris och ros. Jag har hink modellen till min, tycker den kan bli lite tät så min WM har storlek cob för att det ska bli lite luftigare.
Tänker också att min får komma in varje dag för mineraler och salt.
Jag kan återkoppla när vi har använt den ett tag!

Jag har haft korgmodellen tidigare och kommer aldrig gå tillbaka, fattar inte hur dom kan tycka att vävremmar kan vara en god idé i en betesreducerare, blir ju jätte lätt skav av väven!
Det enda negativa med Thinline är hållbarheten, skulle önska att den höll bättre med tanka på priset faktiskt, men köper den ändå för den är så överlägsen dom andra.
Jag har precis börjat använda betesbegränsare på mitt sto och det här med vävremmarna blev ganska snabbt ett problem. Hon har fått skav på hakspetsen, typ som brännmärke, efter några timmars användning. Nu är hon tillbaka i liten sjukhage i väntan på att det ska läka.
Men jag funderar på om det finns något man kan klä in korgen med, som inte ger den friktionen och som klarar att bli blött. Någon som testat med det?

Det är såklart ett alternativ att köpa en Thin line och hoppas att den passar bättre men det är mycket pengar.

Jag har precis börjat använda betesbegränsare på mitt sto och det här med vävremmarna blev ganska snabbt ett problem. Hon har fått skav på hakspetsen, typ som brännmärke, efter några timmars användning. Nu är hon tillbaka i liten sjukhage i väntan på att det ska läka.
Men jag funderar på om det finns något man kan klä in korgen med, som inte ger den friktionen och som klarar att bli blött. Någon som testat med det?

Det är såklart ett alternativ att köpa en Thin line och hoppas att den passar bättre men det är mycket pengar.
Jag tejpade in hela med silvertape och smorde med vaselin och det fungerade när ponnyn gick halva dagar med den på gräs.
Men tänker inte ens försöka få den att funka på treåringen nu, beställde thinline direkt och hoppas hon inte ska få skav av grimman 🙃

Jag tar på kroppspuder vid behov men för min lilla verkar även en stor korg (cob i denna när hon har shettis i grimma) vara i vägen för hakspetsen. Hon har därför nästan enbart sin äldre greenguard där hakan inte är uppvikt som på den nyare modellen.

Jag tar på kroppspuder vid behov men för min lilla verkar även en stor korg (cob i denna när hon har shettis i grimma) vara i vägen för hakspetsen. Hon har därför nästan enbart sin äldre greenguard där hakan inte är uppvikt som på den nyare modellen.

Bifogade filer

• 20250520_130624.webp
    20250520_130624.webp
    263,4 KB · Visningar: 101
Jag fattar inte heller hur hon inte kan rymma från den eller ta sönder den. Jag hade tänkt fästa upp och anpassa remmarna när jag hittat rätt läge men vill inte röra något nu när det funkar så bra 😅 Hon är en mästare på att få som hon vill med allt annat möjligt (typ äta upp sadelkammargolvet och hon har också både ätit upp en död mus och en hårboll 😬). Hon hade ju dock lärt sig med korgmodellen att äta och att den (efter några dock lyckade försök från henne sida 😅) inte gick att få av så numera håller hon inte alls på att trixar med munkorgen utan det är som att ta på en grimma bara.

Jag tejpade hela i eltejp, man får vara noga så det inte blir några veck i tejpen bara. Men dom blir ju väldigt tunga om man jämför med Thinline så även om dom är mer hållbara så känns det så mycket bättre med Thinline. Men håller med att Thinline är fruktansvärt dyra och borde hålla bättre med det priset..

Jag använder också silvertejp när det behövs. I början är det ett himla jox för att passa in allt optimalt. Det kan räcka med att höja lite på ena sidan, sänka någon cm, tejpa lite så passar den utan att få skav. Jag har ca 4 stycken som jag passat in och som jag altinerar mellan för att förebygga skav.

Tack alla! Har pysslat lite med silvertejp nu och får se om det är lösningen. Har också beställt en ny i en storlek större, behövde ändå en till eftersom jag fick förstora hålet på den första för att hon skulle fatta..

Funderade om jag skulle klippa upp hålet åt henne, för vad hon fick kämpa med gräset stackarn!
Gav det en kvart och det var nog tur jag inte klippte i den tror jag 🙃 hittade lite teknik direkt.

Hoppas den kommer funka utan att skava. Den lär sitta utanpå eksemluvan och helst 14h. Men har inte smort med kortisonspray på länge nu, det har inte behövts! Hon är jättefin i ansiktet så hoppas huden håller.

IMG_1563.webp

5 timmar med betesreducerare idag, inget skav!! Känns bra. Lämnade grimman på vid ett tillfälle förra året och då var det skav direkt där huden är skör.
Men buntbandet högst upp på nosryggen hade lossnat. Tog två stycken nya från biltema så hoppas de sitter bättre.

Deras egna band var rättså värdelösa 🤭 men nu med Biltemas buntband går de inte sönder efter en natt iallafall.

Men det är lite nött i pälsen runt mulen. Grimman sitter utanpå eksemluvan, funderar om det blir mindre friktion om man har luddet närmast? Men då behöver jag klippa av det nedersta tyget på boett luvan.
Eller en lädergrimma? Fårskinn?

IMG_1585.webp

Deras egna band var rättså värdelösa 🤭 men nu med Biltemas buntband går de inte sönder efter en natt iallafall.

Men det är lite nött i pälsen runt mulen. Grimman sitter utanpå eksemluvan, funderar om det blir mindre friktion om man har luddet närmast? Men då behöver jag klippa av det nedersta tyget på boett luvan.
Eller en lädergrimma? Fårskinn?

Visa bifogad fil 169529

Vilken grimma är det? Jag hade behövt skaffa en strl ponny till min lilla tror jag. Och vore smidigt att slippa fixa med ludden hela tiden.

Men nu är det skav 😩
Började på nosen och pälsen är skavd men ingen fara, så länge det inte blir värre är det ok. Funderar om man ska testa limma (eller är det lätt att sy?) fast något mjukt, glatt tyg över nosen på insidan av luvan..

men inatt har det regnat till förbannelse och de har gått ute. Och idag fick jag inte smörja runt öronen som jag brukar, hon var inte alls glad på mig. Så såg jag att det har skavt precis bakom öronen och det gjorde så ont på henne. 😢
Så nu fick de gå kvar i vinterhagen och jag vet inte hur jag ska få bort trycket från grimman därifrån. Hon har en nedvikt hals från Rambo hoody plus boett luva och luddgrimman med betesreduceraren så det blir ju lite knöligt men har inte varit något tills idag, säkert pga allt regn och huden blir mer skör. Stackarn😣 tycker ändå det funkat bra, men måste försöka lösa dehär😩

IMG_1640.webp

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Hönstråden del III

Hästrelaterat

Omröstningar