Bukefalos 28 år!

Betesvård - brännässlor?

B

**BORTTAGEN**

Hej! Jag undrar om det finns någon som har tips om hur man får bort brännässlor. I sommarhagen breder de ut sig mer och mer för varje år som går... Har hört att nässlor trivs när marken är fosforrik, kan man kalka bort dom??? Hagen är ett naturbete som endast betas i juli varje år. Kan/ska man slå och ev bränna marken, i så fall när?
Tacksam för svar!
bow.gif
 
Senast ändrad av en moderator:
Hugg av dom med lie! Hästarna gillar att äta dom när dom är torra! Och brännisar e ju nyttiga också!!

/KT
 
Trots att jag inte gillar kemikalier i naturen, kommer följande.
Dutta en droppe Roundup på varje nässelplanta. Plantan dör inom några dagar, och om den inte hunnit fröa av sig, kommer du nästa år att ha klart mindre besvär med nässlor.
Att riva/gräva upp dom fungerar inte. Dels är det ett jättejobb, dels blir det alltid kvar en massa rötter som betyder ännu fler nässlor.
Roundup-duttandet är effektivt även mot tistlar, kardborre m fl.
Medlet sägs vara ofarligt för naturen om man bara "träffar" växten.

LIA
 
Brännässlor sprider sig både med frö och underjordiska utlöpare och har de en gång etablerat sig är de svåra att få bort. Att kalka hjälper inte tyvärr.
Att slå med lie gör att det inte sätter frö men du måste räkna med att de kommer tillbaka varje år i och med att de underjordiska rötterna finns kvar. Du försvagar dem om du slår flera gånger per år för då får de inte chans att hämta kraft från solen så länge, men räkna inte med några stora förändringar.
Roundup eller hellre ogräsättika(som inte är giftigt) dödar hela växten men det är dyrt om du har stora ytor som skall besprutas.
Manuellt dra upp rötterna - tja det är ibland svårt att få med allt men garanterat giftfritt, billigt, men skitjobbigt.
Önskar jag kunde ge ett enkelt råd om hur man blir av med dem en gång för alla men det finns inte.
Kanske om du kan tänka dig att spruta en del, slå lite och lämna en del. Trots sitt otäcka stickande så är brännässlan ett hem för fjärilslarver och andra fina insekter. Så försöker jag tänka när jag svär över mina nässlor
smile.png
 
Senast ändrad av en moderator:
Tack för alla svar!
bow.gif

Jag har slagit en del och är inte helförtjust i att använda bekämpningsmedel men tror ändå att jag ska prova lite där det är som värst. Vill ju kunna gå i shorts och klappa på hästarna
smile.png

Kom gärna med fler tips!
 
Senast ändrad av en moderator:
Har inget emot att ha en del nässlor kvar i hagen men det är just att det blir bara mer och mer! Vad är ogräsättika? Finns det på Granngården?
Tack!
 
Det finns lite överallt. Det finns på Coop, Ekohallen, Göfab och jag skulle tro på Lantmännen. Det är inte giftigt förutom för växterna så du skall inte använda det nära bäckar, sjöar osv. Men annars är det det bästa att använda om man sprutar ur ekologisk synvinkel. Det tar inte lika bra som roundup, men jag föredrar ättikan ändå.
 
Köp örtblandningen "Stand Free" 195 kr för en liten bytta. När du sett att nässlor är huvudbeståndsdel kan du se på nässlor på ett annat sätt. Frågan blir mera hur du ska ta till vara nässlorna.
 
Kalka lär inte fungera alls. Jag kalkar min gödselstack (dels för att jag vill minska flugjävlarna som har flugtillverkningsfabrik där) och dels för att bonden vill ha gödseln kalkad om han ska sprida den på åkrarna. Nässlorna är lika lyckliga som innan jag började kalka.

Jag liar ner dem. Det går att spara dem, hästarna älskar dem på vintern. Kruket är att torka dem, finns ett otal sätt, från att hässja dem, till att klippa dem i småbitar och torka på LÅG värme i ugnen (låg värme är 50 grader och ugnsluckan på glänt och ständig tillsyn och omröring).

Fast jag har inga problem med nässlor på betet, utan det är vinterhagen de tar över bit för bit, ihop med tistlarna (fast tistlarna äter hästarna sålänge tistlarna blommar)
 
Just nässlor tycker jag är ganska lätta att få bort! Om man slår av den några gånger om året så brukar de försvinna efter 2-3 år bara.

Hundkex är större problem just här. har ni några bra tips?
 
Vi hade jättemkt hundkex förra året. Gjorde oss då det stora jobbet att dra upp skiten för hand (lättast efter regn när marken var mjuk). Tog man lite varje dag så var det inte SÅ farligt jobbigt. Se bara till att få med roten upp (ser ut som en morot). I år har vi knappt någon alls hundkex kvar! Supereffektivt!
 
Har för mig att Hundkex är 2-årig, så om du hugger ner dom innan dom har fröat så bör dom försvinna inom ett par år.
/Lex
 
Finns ett ganska billigt och ofarligt sätt att ta bort oönskad växtlighet. Vattna med saltvatten! Det är väldigt få växter som tål saltvatten bara att titta på vad son växer vid en havsstrand.
 
Japp, eller hur det ser ut under och omkring saltstenen i beteshagen!
 
Brännässlor gillar inte tramp, av hovar/klövar. Ett sätt att bli av med en del "gratis" är att placera vattenkar, krubbor och saltsten sprida på olika ställen bland nässlorna, en bra idé är att lia ner dem först så att pållarna hittar de nya ställena. När jag slagit nässlor brukar jag låta dem ligga och så fort de torkat äter hästarna upp dem.
 
Synd att jag inte sett din tråd tidigare för det är förbjudet att använda bekämpningsmedel i naturbetesmarker!!!!!!!!!!!!!!!!! Försök istället att se dom som en resurs. Slå av de tidigt (innan de hinner blomma och sätta frö) annars sprider du dom bara. Torka. Ge dom under vinterhalvåret då hästarna får ensidig kost. Har gjorts undersökningar på hästar med stereotypa beteenden (tex krubbitning) som blivit mycket bättre då de serverats varierat foder. Observera dock att man ska slå tidigt annars sprider du nässlorna och det vill du ju inte. Alla åtgärder som FÖRÄNDRAR floran på något sätt (bekämpning, kalkning mm) är förbjudet i en naturbetesmark då de åtgärder man gör förändrar floran. Varför man är rädd om naturbetesmarkerna är för att sveriges naturbetesmarker är nästan lika artrika som regnskogarna (upp till 75 växter per kvadratmeter+ alla de småkryp som lever av växterna). Eftersom vi som lekmän inte kan avgöra om just min betesmark är så otroligt värdefull har man satt ett generellt förbud. Åkermarken kan man fortfarande använda bekämpningsmedel på. Har man behov av skötselråd i sina betesmarker kan man kontakta länsstyrelsen, enheten som sköter eu-stödshanteringen så kan de komma ut och ge gratis rådgivning. Tänk på vår natur och försök låt bli gifterna. Lycka till.
 
Suck, jag har också problem med brännässlot. Och det är inga normala knähöga plantor heller - de här är manshöga på sina ställen.
Jag har försökt med olika metoder. Slå ner med lie hjälper inte. Dra upp dom har bättre effekt men är ett jättejobb och bara möjligt på vissa ställen. Round-up hjälper oftast inte även med koncentrerad dos - de ser bara lite ledsna ut ett tag och sedan växer de glatt vidare. Tramp har de svårt att klara så ju mer hästarna trampar sönder ju mindre nässlor.
De enda riktigt effektiva har varit grisar. De gillar nässelrötter och bökar upp effektivt. Nackdelen är förstås att allt gräs också försvinner....
Fler idéer mottages tacksamt.
Lingon-ständigt bränd
 
Det är INTE förbjudet att använda bekämpningsmedel på betesmarker.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har börjat fundera på att på sikt försöka göra något som liknar paddock paradise hemma. Mina hästar går på lösdrift och det är bara...
Svar
9
· Visningar
1 282
Senast: Tualma
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
9
· Visningar
1 139
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 371
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 390
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp