Betesvård - putsa eller inte?

Eskita

Trådstartare
Håller på att stängsla in en ny (ganska liten) hage åt hästarna. Och har nu beslutsångest över om vi ska slå gräset innan hästarna släpps där eller inte.
Det är gräs i botten men ca 80 cm högt ogräs(?) som växer över. Om vi putsar det så blir det ca 1 dm högt och vi blir av med det långa. Men samtidigt så kanske gräset som kommer fram torkar bort + att det bara är 1 dm kvar.

Hur tycker ni att det är bäst att göra?
Det är tänkt att hästarna skall släppas där i mitten/slutet på veckan.
 
Sv: Betesvård - putsa eller inte?

Smart :idea: har inte ens tänkt på att man kan göra så :D
 
Sv: Betesvård - putsa eller inte?

Det beror på om ogräset har börjat att fröa av sig eller inte...

Har ogräset ännu inte börjat att sprida en massa frön så hade jag putsat innan jag släppte hästarna där för att det ska bli mindre med ogräs där.

Har ogräset däremot redan börjat fröa av sig så är det bättre att putsa efter att hästarna har gått där.

Är det svårfödda hästar så kan det också vara bra att slå ner gräset innan så att du får mera näring i det "nya" gräset som kommer under, optimal längd på ett bete där man vill ha mycket näring i gräset är ca 5-10 centimeter.... snäppet längre än en gräsmatta med andra ord.
 
Sv: Betesvård - putsa eller inte?

Det är en liten hage och 6 hästar så jag räknar med att dom ätit upp det som finns på drygt en vecka.
Skulle nog kunna räkna dom till svårfödda eller i alla fall ett gäng som behöver mkt mat. Är ett sto med föl, dräktigt sto, svårfött fullblod, en äldre herre samt ett sto (hon är inte det minsta svårfödd..).
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 438
Senast: Shixle
·
Anläggning Vi har redan ett hagsystem över knappt 1 ha och reglerar gräsintaget hyfsat ok med att öppna olika tider på dygnet till främst 7 st...
Svar
6
· Visningar
1 581
Övr. Hund När jag är inne på kontoret är mina tre hundar i en hundgård - en utomhusyta (delar av den under tak och delar helt öppet) som är...
Svar
3
· Visningar
977
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 161
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp