Betfor, vilken tid?

L

linabergmer

Har hört att om man ger betfor bara på kvällen så får dom energin på natten, så det skulle vara bättre att ge den på morgonen? Nån som hört något om detta?
 
Sv: Betfor, vilken tid?

linabergmer skrev:
Har hört att om man ger betfor bara på kvällen så får dom energin på natten, så det skulle vara bättre att ge den på morgonen? Nån som hört något om detta?


Vad jag vet så har det ingen betydelse, men det är väl bara att pröva :)..!
 
Sv: Betfor, vilken tid?

Våra hästar får vid lunch, eftersom dem oftast rids på eftermiddagen.
 
Sv: Betfor, vilken tid?

Fast sen om det är för att de får mer energi, det vet jag inte.. ^^
 
Sv: Betfor, vilken tid?

Har hört som dig att man ej bör ge på kvällen.
Jag gör dock det och har alltid gjort och har inte sett att det skulle vara några problem. Nu får iofs mina så lite, max 0.2 kg torrvikt/häst.
Kanske är då det handlar om större mängd man ej bör ge på kvällen då hästen står inne hela natten?
 
Sv: Betfor, vilken tid?

Tror inte det har så stor betydelse, när jag gav det till min pålle fick han alltid på kvällen och tro mig.. energi på dagen hade han verkligen :D

Mvh
 
Sv: Betfor, vilken tid?

Betfor ger ett snabbt energitillskott...inte hela natten. Läste nånstans (ska se om jag hittar artikeln) att betfor gör sig bäst efter ansträngning då hästens blodsockernivå är som lägst...Så bäst är då efter ridning/motion. Annars är det väl en smaksak om man vill ge på kvällen/morgonen eller under dagen.
 
Sv: Betfor, vilken tid?

Har aldrig hört det. Men jag brukar alltid ge på morgon eftersom jag nästan alltid är i stallet vid kvällen så sväller jag det då så står det inte så länge + att det inte är så varm på natten och blir inte dåligt.
 
Sv: Betfor, vilken tid?

Jag ger helst på kvällen eller eftermiddagen om jag ger betfor, för det är då jag är i stallet och kan blöta det precis till nästa fodringstillfälle.

Tycker det är onödigt att ha betfor i blöt över natten. Varesig det är svalt eller varmt är det ju betydligt fräschare ju kortare blötläggningstid man kan hålla. Och betfor behöver inte svälla i flera timmar, om den inte är pellletterad...
 
Sv: Betfor, vilken tid?

hej! jag har själv 3 hästar och en av dom får betfor jag ger mina hästar betfor på kvällarna och det har alltid funkat bra för mig , obs! glöm ej att det ska svälla ett tag och mycket vatten i .
 
Sv: Betfor, vilken tid?

Min pålle får efter ridningen vilket brukar bli någon gång mellan em och kvällen.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Man skall höra mycket för öronen trillar av. Senaste påståendet jag har hört är att betfor enligt en bekant inte skulle vara bra för...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 641
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Jag har förmånen att ha hösilage med riktigt bra protein, så i år behöver jag inte lägga en förmögenhet på proteinfoder. MJ/SmbRp-kvoten...
Svar
16
· Visningar
1 078
Senast: SiZo
·
Foder & Strö Jag hamnade i en INTÄRNÄTT-diskussion på en annan (amerikansk) sajt om faran med att ge hästar hela äpplen och morötter! Tydligen kan...
2
Svar
33
· Visningar
2 790
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Alla har väl hört att pektin från betfibrer är mumma och bra för de goda bakterierna i grovtarmen. Om man vill ge betfor för att få den...
2
Svar
21
· Visningar
2 681
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp