K

Kaka

Hur länge bör betforen få svälla innan man serverar den till hästen?
Och hur mycket vatten ska man ha i?

:confused:

Kaka :bow:
 
Den ska svälla tills den är mjuk. Du kan prova att bita i en så känner du om den är klar eller inte. Det tar ca 20 min, men man kan låta betforn stå längre, den fortsätter svälla lite till men saktare.

Hur mycket vatten man har i beror ju lite på. Minst dubbla mängden vatten, då får du "bara betfor" och nästan ingen lös saft när du fodrar. Gör man som jag och använder betforn som uppblötning till annat foder så kan man ha mer vatten. Har man mycket vatten sväller det dessutom fortare av någon anledning!
 
okej. tack!
Det gör alltså inget om betforen får stå länge? tex över natten?

Kaka :bow:
 
Över natten brukar vara ok, bara det inte är för varmt. Man får lukta på den och kolla så den inte blivit dålig. JAG gillar inte att fodra med betfor som stått längre än några timmar, men är det relativt svalt så brukar den hålla sig nästan ett dygn.
 
mång har mycket olika uppfattningar om det... jag brukar låta den svälla över natten och ge det på morgonen... det blir väl att den får stå i 11-12 h. om jag ger den samma tid som jag rider kokar jag vatten och häller på... då sväller den direkt... fast jag måste ju vänta tills den har svalnat...
 
Ja jag antar att Magdalena får spader nu när jag kommer med ett inlägg även i denna tråd =) SKÄMT *ler* Men som jag fått lära mig VILKET JAG INTE SÄGER ÄR RÄTT är väl bäst att tillägga denna gång - Så ska betfor helst svälla i ca 8 timmar, och att en bra rutin är att blötlägga på kvällen det man fodrar med på morgon och tvärtom!! Samt att det ska vara dubbelt så mycket vatten.
 
Vart får du 8 timmar ifrån? Källa?

Tillverkaren av betfor säger ju att som minst 15-20 minuter med varmt vatten. Detta gäller strimlad betfor givetvis.
 
Varför 8 timmar? Ifrågasätter du aldrig det dina lärare säger? :D

Betfor blötlägger man för att det sväller så häftigt och lätt klumpar ihop sig. Är den färdig på 20 min-1 tim, varför måste man då vänta 8 timmar?

Att det sen är mest praktiskt på många stall att göra i ordning t.x på morgonen och ge på kvällen är en annan sak.
 
Jo i det här fallet gjorde jag det till skillnad mot havrefrågan och motiveringen jag fick vara att risken med att låta betfor svälla för kort tid är att den kan fortsätta att suga vätska även om den SER färdigsvälld ut och gör så även i hästens mage (= suger magsaft) om man slarvar med blötläggningen. Följder kolik, på långsikt uttorkning m.m. sen kan det ju väl vara så att 8 timmar är i överkant och även de risker som lades fram var förstorade, men jag tar inga risker utan har i drygt dubbelt med vatten och blötlägger tidsmässigt enligt mitt första inlägg.
 
brukar sätta de som ska användas på morgonen på kvällen,men annars bruka jag räkna två för att vara säker "nojig",men de e ju bara att smaka på betforen så e man säker :idea:
 
Jag brukar ha den över natten, men så länge behövs inte.. Dubbelt så mycket vatten ungefär..
 
okej. slutsats som jag har fattat det:
den ska svälla tills den är mjuk och minst 20 min - 1h.
Men det gör inget om den sväller längre...
 

Liknande trådar

Svar
2
· Visningar
493
Senast: nullo-modo
·
Hästvård Min häst ska stå på box i alla fall en vecka med gips om hoven (broddtramp med främmande kropp). Vill nu har era tips för att hästen...
Svar
18
· Visningar
923
Senast: Andromedae
·
Foder & Strö Skåne drabbas av ihållande minusgrader och som gårdsägare med småbarn är fruset vatten inte välkommet... Jag har ett kallstall så just...
Svar
2
· Visningar
596
Senast: animalasia
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 490

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Tälta med hund
  • Bra och smakligt blötfoder?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp