Betfor.....

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare montgomery
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 917
M

montgomery

Vad är maxgivan på betfor för en häst på ca 475-525 kg? :confused: Kan man ge den 1 kg....... Det blir ju så stor volym..... :confused:

Man kan ju inte väga betfor blöt, eftersom vikten ju då beror på hur mycket vatten man haft i.
Den måste vägas torr!

Till trådskrivaren - jag tror inte det är någon fara att ge så mycket, om hästen i fråga inte reagerar negativt med lös mage eller så. Vänj in det successivt.

Vad är maxgivan på betfor för en häst på ca 475-525 kg? Kan man ge den 1 kg....... Det blir ju så stor volym.....
Ca 200g torrvikt/100 kg häst, ska du ge så mkt som 1 kg så bör du dela upp givan på 2 eller 3 mål beroende av hur mkt annat foder hästen äter vid samma tillfälle :)

JAg har läst att maxgivan för Betfor är ca 200 g/100 kg häst, så du skulle kunna ge knappt 1 kg Betfor (torr då, alltså).
Men får du ihop Ca/P-kvoten då?

Nu har Christina Planck (som man ju nog får anse kan det här med foder ;)) rekommenderat att man ska lägga till tre hg Betfor till sin vanliga foderstat, så får man en himla massa positiva effekter på sin häst, t ex stimulans av mikroorganismerna i tarmen, minskad mjölksyra i musklerna vid ansträngning etc.
Så ett helt kilo måste man ju inte ge för att uppnå de positiva effekterna, men det är OK att göra det.

Jag har alltid fodrat med "mycket" betfor ca 1 kg/ dag dock uppdelat på 2 alt. 3 mål.
Min ponny som hade väldigt känslig mage började jag fodra så efter tips från veterinären och efter det försvann kolik besvären. Ingen annan av mina pållar har haft problem med att bli forade på detta sätt. Givetvis ska man anpassa mängden efter hästens vikt jag räknar ca 200g torr betfor/100kg kroppsvikt.
Dock så tycker jag att man ska vara nog med vad man i övrigt ger hästen att äta, låt bli att ge socker eller foder och godis som är rikt på socker. Var också noga att kolla tänder på hästen minst 1 gång/år

Jag får till Ca/P-kvoten iallafall. Anledningen var att grovfodret har en lite hög kvot mellan Smrp/MJ så ja tänkte dra ner den lite eftersom betfor har rätt låg...... Vet att det inte gör något när överskottet kommer från grovfodret men om man vill ge kraftfoder ändå så tänkte jag bara att det var onödigt att höja den ännu mer.....

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Jag har några frågor angående foder. Min häst har varit på träning och skall börja utfodras med hel havre och betfor samt protein...
Svar
13
· Visningar
879
Foder & Strö Har en häst som kissar ner hela boxen. Han är ute mellan 06-21 kan strö boxen med spån dagen efter är den nerpissad så måste strö boxen...
Svar
12
· Visningar
1 136
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Min häst ger mig gråa hår. Jag har nu testat Aveve Icelandic mix - om det är mineraler i det vill hon inte äta. St. Hippolyt Höcobs...
Svar
17
· Visningar
1 170
Foder & Strö Finns det verkligen folk som ger 8 kg till stor häst på lösdrift mitt i vintern. Jag blev förvånad när jag fick höra detta och jag... 2
Svar
37
· Visningar
5 011

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka