Julle

Trådstartare
Vaför i pelletsform? Det ser ju ändå likadant ut när det är uppblött.

Vilka är fördelar och nackdelar med vanligt betfor och det i pelletsform?

//Julle-som känner sig väldigt okunnig inom foder...

Sv: Betfor

Vet inte för mina får inte betfor. Men ger du lika mycket av båda? Kan det vara så att pellets är mer kompakt och tar mindre plats? Det borde ju vara samman pressat till skillnad från den vanliga .

Vi har precis börjat med betfor och då skulle ägaren ha just pellets sa hon. Har inte fått tillfälle att fråga varför bara. Men uppblött såg det ju ut precis som vanlig betfor gör. Så jag tänkte om det hade andra egenskaper pelleterat, liksom!! Men det stod inget särskilt på säcken.

Blöts upp 3 dl vatten till 1 dl betfor med pelletsen. Hur mycket är det man brukar ha till flingorna nu igen?

Frågade om skillnaden när jag köpte berfor och den enda skillnade som hon i affären visste om var att det är lättare att hantera den pelleterade. Behöver iofs ligga i blöt längre än den rivna tror jag. Min brukar ligga 3 timmar.

Jag har pelleterad nu och tycker den är enklare att hantera än den rivna.

Pelleterad betfor och "vanlig" betfor är exakt samma, skillnaden är att pelleterad måste vara blötlaggt längre samt att det är något billigare i inköp än vad "vanlig" betfor är.

Har inte med betfor att göra, men..
VAD är det förnågot du har på din användarbild!? :eek:
Ser konstigt ut ju.. :p

Till Myysan och Splittan:

Ok, då förstår jag!! Misstänkte nästan att det inte var nån större skillnad. Visste faktiskt inte förrän förra onsdagen att det fanns pelleterad ens!!

//Julle

Titta noooga!! :D

Det är pållen som ska äta betforn!! ;) :p Och han äter ur en hink!! :rofl:

Jag bytte för länge sen från vanlig till pellets. Man ska ta ca en del pellets och tre delar vatten. Den tar lite längre tid på sig än "vanlig" betfor att bli klar,speciellt om det förvaras kallt. Är det rumstemperatur så går det fortare. Jag tycker att en pelletssäck räcker mycket längre än vad en vanlig gör. Det hör väl inte hit men den luktar godare än vanlig också :smirk: Finns ju dom som tycker betfor luktar skunk. Jag kan rekommendera pellets!

Pelletsen kanske inte behöver mer vatten om man räknar i vikt, men en liter pellets väger ju mer än en liter snitslad betfor, så per "volymsenhet" betfor går det väl åt mer vatten till pelletsen...

En liter väger ju lika mycket som en liter (förlåt kunde inte låta bli...) :p Men det stämmer ju att pelleterad ska ha mer vatten.

Den pelleterade betforn sväller mer än den strimlade. Min häst får 4dl pelleterad betfor och det blir mycket mer än dubbelt när det svällt klart.
När den pelleterade betforn är svälld blir det mindre bitar av den än när man sväller den strimmlade.
Om man sväller den i kallt vatten måste den stå i minst 6 timmar och om man sväller den i kokande vatten behöver den 40 minuter.
Den strimlade behöver 2,5-3 timmar i kallt vatten och bara 10-20 min i kokande vatten.
Jag föredrar den pelleterade för den är lättare att hantera. Den strimlade betforn har jag fått väga om flera gånger för det kan skilja ganska mycket från säck till säck (jag har fått olika vikter i mitt mått), den palleterade är det samma vikt på varje gång jag vägt den(olika säckar samma mått).

Ah, ok!! Tack för ett jättebra svar!! :bump:

Tyckte verkligen det såg ut som massor idag... Blev tveksam om jag verkligen skulle ge honom allt... Men då är det ju så då. Ser ju imorgon om det jag blandade är lika mycket som det som var färdigsvällt idag!!

Men hur är det med vattenmängden då? Gjorde som det stod på säcken, 1 dl betfor och 3 dl vatten. Svaren ovan är ju lite varierande... Men det som står på säcken borde väl stämma?

//Julle

Det viktigaste är ju att det inte blir för lite vatten. Använder du "för mycket" vatten (i relation till rekommendationen) blir det ju bara mer vätska som din häst får i sig. Ingen fara alltså. Och man mäter ju hur mycket betfor man ska använda när betforen fortfarande är torr.

Liknande trådar

Foder & Strö Min häst ger mig gråa hår. Jag har nu testat Aveve Icelandic mix - om det är mineraler i det vill hon inte äta. St. Hippolyt Höcobs...
Svar
17
· Visningar
1 174
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
728
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Först vill jag bara skriva att jag har skickat fler foton och beskrivning till tillverkaren men dom har stängt nu och svarar nog imorgon... 2
Svar
23
· Visningar
2 006
R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar... 2
Svar
23
· Visningar
2 401
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Jane Austen eller Jane Eyre
  • Vad gör vi? Del CCXIII
  • Eurovision 2025

Hund, Katt, Andra Djur