Bukefalos 28 år!

Sv: betfor!

golden_tinka skrev:
En fråga, vad är det för nyttiga fibrer i?
Är inte betfor rester från socker rören, då borde man ju lika gärna kunna ge hästen sockerbitar!?

Vad jag har lärt mig så skall man undvika att ge betfor eftersom det lämmnar kvar så mycket slaggprodukter i kroppen..
Vilket gör att musklerna tar stryk!!!:(
Det är just "sockerbitarna" som är bortagna och fibrerna från betan som finns kvar. Efter det tillsätter man melass och så har man betfor.

Tvärt om. Havre lämnar mer slaggprodukter än betfor.
En svensk studie på travhästar visar att mjölksyrakoncentrationen var högre på hästar som åt bara havre än på hästar där 1,5 kg havre ersatts av 1,5 kg betfor.
Dessutom var muskelglykogenförbrukningen lägre hos "betforhästarna".
Betfor ökar alltså prestationsförmågan.
// Linda
 
Sv: betfor!

mahlmt skrev:
Det är just "sockerbitarna" som är bortagna och fibrerna från betan som finns kvar. Efter det tillsätter man melass och så har man betfor.

Tvärt om. Havre lämnar mer slaggprodukter än betfor.
En svensk studie på travhästar visar att mjölksyrakoncentrationen var högre på hästar som åt bara havre än på hästar där 1,5 kg havre ersatts av 1,5 kg betfor.
Dessutom var muskelglykogenförbrukningen lägre hos "betforhästarna".
Betfor ökar alltså prestationsförmågan.
// Linda

Var finns källa till den studien?
 
Sv: betfor!

Jacksson_95 skrev:
Jag tänkte höra vilka det är som ger sina hästar betfor, och av vilken anledning?
Och om det är någon som inte ger sin häst betfor å av vilken anledning?

Bra lr. dåligt med betfor??




Alla mina hästar i stallet äter betfor 1 gång om dagen, ca 5 dl blött betfor per hädt. det är väldigt bra för magen, dom tycker om det, funkar bra att ge ponnyerna medans dom stora äter sin kraft, så alla får käk liksom, och att betforen minskar risken för att hästen får mjölksyra under ridning och arbete, det är också väldigt bra att ger inann elelr under tävlings dagen som en extra kick. :D + för betfor.
 
Sv: betfor!

mahlmt skrev:
Det är just "sockerbitarna" som är bortagna och fibrerna från betan som finns kvar. Efter det tillsätter man melass och så har man betfor.

Tvärt om. Havre lämnar mer slaggprodukter än betfor.
En svensk studie på travhästar visar att mjölksyrakoncentrationen var högre på hästar som åt bara havre än på hästar där 1,5 kg havre ersatts av 1,5 kg betfor.
Dessutom var muskelglykogenförbrukningen lägre hos "betforhästarna".
Betfor ökar alltså prestationsförmågan.


// Linda

Precis vad jag menade! :bow:
 
Sv: betfor!

golden_tinka skrev:
En fråga, vad är det för nyttiga fibrer i?
Är inte betfor rester från socker rören, då borde man ju lika gärna kunna ge hästen sockerbitar!?

Vad jag har lärt mig så skall man undvika att ge betfor eftersom det lämmnar kvar så mycket slaggprodukter i kroppen..
Vilket gör att musklerna tar stryk!!!:(

ja jag har hör samma här det var det ja vela få bekräftat från nån mera
 
Sv: betfor!

golden_tinka skrev:
En fråga, vad är det för nyttiga fibrer i?
Är inte betfor rester från socker rören, då borde man ju lika gärna kunna ge hästen sockerbitar!?
fast det blir nog lite dyrt, eller hur?
 
Sv: betfor!

Jacksson_95 skrev:
ja jag har hör samma här det var det ja vela få bekräftat från nån mera
Betfor har fått många negativa rykten som inte stämmer. Tyvärr hänger dessa kvar trots forskning som bevisar hur bra foder det faktiskt är.
// Linda
 
Sv: betfor!

Ställde frågan till en "nätveterinär" häromdagen och fick svaret att man inte måste ge betfor. Om man ger det är det för att komplettera foderstaten med det "lilla" som fattas.
För mig är grunden ett bra hö, mineraler + det kraftfoder hästen kräver för att orka jobba.
Allt annat som kli, betfor,soja mm är tillägg om det nödvändigtvis behövs.
Har alltid gett betfor för magens skull men köper ingen ny säck när den jag har tagit slut. Ger aldrig betfor på sommaren och har inte märkt någon skillnad.
Jag litar på nätveterinären i det här fallet.
 
Senast ändrad:
Sv: betfor!

Det är klart att du inte MÅSTE ge betfor.

Det man bör ge vet man när man analyserat sitt grovfoder. Man behöver inte ens ge kraftfoder överhudtaget om man har ett bra hö! (inte ens till häst som jobbas, nej)

Däremot kan betfor vara ett BRA alternativ i många fall att ge - när det behövs mera energi och även i de fall hästen har magproblem.
 
Sv: betfor!

Jag har aldrig tänkt på betforens vara eller inte vara förut, utan har gett det för att jag alltid gjort det.
Du skriver det jag nyss gjorde fast med andra ord = vi är överens! :)
 
Sv: betfor!

Jag ger inte mitt halvblod betfor eftersom han får mugg/rasp av det...(har inga vetenskapliga bevis för detta men har provat i omgångar på min häst och får samma resultat).

I dagsläget fyller det helle ringen funktion i min övriga hästars foderstater så de får inte heller det. Annars kan de hända att de får det. Varför? Det är smakligt, bra att blanda saker med och ett skonsamt fodermedel.
 
Sv: betfor!

mahlmt skrev:
Jag har läst det i Foderbladet häst från SLU.
Palmgren-Karlsson mfl 2002. Equine Vet J Support 34, 44-49.
// Linda


Tack så mycket för den informationen!
 
Sv: betfor!

Jag ger betfor framförallt för att det är bra för magen. Nu när mon häst står på bovila har jag ökat mängden och har det blötare för att magen ska hållas igång trots minimalt med rörlse.
Till min gamla sällskapsdam är det bra för att det blöter upp den krossade havren och gör maten mer lättuggad för henne.
 
Sv: betfor!

jag hörde av en foder rådgivare(på skandinavium -98) att om man gav betfor ihop med E-vitamin, så behöver man inte ge B-vitamin. tydligen ska E-vitamin och betfor "bilda" B-vitamin hos hästen.
 
Sv: betfor!

Jag ger betfor för att det passar in (enligt uträkning) i min hästs foderstat och så är det bra för magen.
 
Sv: betfor!

Hej!

jag ger min häst betfor på vinter för att han behöver lite extra energi då:)
 
Sv: betfor!

milly skrev:
Inte samma sak!
Vanligt socker innehåller inga fibrer, bara ren energi.
Betfor däremot innehåller även FIBRER. Såhär står det i boken:
"Det är fiberdelen i Betfor som tillsammans med socker gör denna foderprodukt speciell. Pektininnehållet (pektin är en fiber med ganska hög smältbarhet) är högt och utgör en god näringsgkälla för grovtarmens mikrober, samtidigt som det höga sockerinnehållet ger ett "snabbt" energitillskott."

har hört att betfor hjälper mage och tarmar och gör det lättare för kroppen att ta upp ämnen i övrigt foder. stämmer detta?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej. En fundering nu när sommarvärmen kommit. Hur löser ni det med salt till era hästar som har betesreducerare? Min ponny får nu salt...
Svar
8
· Visningar
1 392
Senast: Roheryn
·
Svar
2
· Visningar
508
Senast: nullo-modo
·
Foder & Strö Helt plötsligt ratar min häst sin "mat" och jag får inte i henne alla tillskott. Brukar ge henne 1dl glyx mash, 1 dl lucernpellets...
Svar
9
· Visningar
792
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Jag hamnade i en INTÄRNÄTT-diskussion på en annan (amerikansk) sajt om faran med att ge hästar hela äpplen och morötter! Tydligen kan...
2
Svar
33
· Visningar
2 879
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVII
  • GVFÖ 2024
  • Uterätt för kor

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp