• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Tirre
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 1 064
T

Tirre

Vilka fördelar (och nackdelar) har egentligen betfor?
Har hört massa saker, men man vet ju inte vad som stämmer och inte. Betfor har alltid varit en sån sak som jag har gett hästarna utan att egentligen veta varför..
Kan ni hjälpa mig? :)

Sv: Betfor

kan inte hjälpa dig med detta men själv tänkte jag samma tanke idag när jag satt o funderade på foder till en gammal ponny. Väntar på att få se vad alla kloka härinne har att säga.

Jag ser bara negativt på betfor.Jag har inga hästar som kräver så mycket energi. Mina får det i samband med fölning och då det e kallt ute inte annars.

tycker nog mest att betfor är bara rester av skräp!Å tycker isåfall att de nog e lika bra å ge en sockerskål till hästen istället...

När jag varit på hård träning lr nått liknande, brukar min prins få betfor med MASSA vatten istället för bara rent vatten. LIten uppmuntran efter stor ansträgning! Det behöver vi alla ha!!!

Några fördelar...

-Pektinet i betforn är en god näringskälla för tarmens mikrober
-Betfor ger ett snabbt energitillskott
-Betfor är en bra regulator vid vallfoderbyten
-Betfor är gemförbart med spannmål ur energisynpunkt och kan med fördel ges helt eller delvis som istället för spannmål till stärkelsekänsliga hästar.

......enligt boken "Hästens näringsbehov och utfodring" från år 2005

Hej!
Jag ger betfor för att det ska vara bra för magen och för att det är gott.

Barbiegirl skrev:
tycker nog mest att betfor är bara rester av skräp!Å tycker isåfall att de nog e lika bra å ge en sockerskål till hästen istället...
Sockerskålen är borttagen från betforn. Det som finns kvar är fibrerna från sockerbetan. Sen blandar man i melass (vilket man gör även i de flesta färdigfoder som bindemedel).
Betfor liknar gräs. Båda har två typer av kolhydrater; socker och växtfibrer.
När du släpper din häst på bete så kommer den att få i sig mycket mer socker om dagen än vad en normalgiva betfor per dag ger.
// Linda

Boy of Joy skrev:
-Betfor är gemförbart med spannmål ur energisynpunkt och kan med fördel ges helt eller delvis som istället för spannmål...

jasså, min pålle har energi som det är idag och magen är i fint trim. Vi fodrar nog på som tidigare

Undrar över lämpligheten för en gammal ponny som jag känner, men om fördelarna mest handlar om energi så finns det väl kanske det som är mer lämpligt.

Och förutom dessa förträffliga egenskaper så är Betfor ett utmärkt hjälpmedel för att se till att hästarna får i sig tillräckligt med vätska. Jag har alltid betfor i foderstaten till mina hästar. Med hjälp av ett par nävar Betfor får jag oftast lätt i mina hästar 5-10 liter vatten på tävlingar och resor.

månFare skrev:
Undrar över lämpligheten för en gammal ponny som jag känner, men om fördelarna mest handlar om energi så finns det väl kanske det som är mer lämpligt.

Betforens fibrer är mer lättsmälta än hö och passar den gamla hästen utmärkt, kan t o m ersätta hö för den som har svårt att äta det.. Bör kompletteras med protein förslagsvis i form av lusern. HH

HelenaHandberg skrev:
Betforens fibrer är mer lättsmälta än hö och passar den gamla hästen utmärkt, kan t o m ersätta hö för den som har svårt att äta det.. Bör kompletteras med protein förslagsvis i form av lusern. HH
Åhå! Intressant! :bow:

//Alice

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Jag har några frågor angående foder. Min häst har varit på träning och skall börja utfodras med hel havre och betfor samt protein...
Svar
13
· Visningar
884
Foder & Strö Min häst ger mig gråa hår. Jag har nu testat Aveve Icelandic mix - om det är mineraler i det vill hon inte äta. St. Hippolyt Höcobs...
Svar
17
· Visningar
1 174
Foder & Strö Man skall höra mycket för öronen trillar av. Senaste påståendet jag har hört är att betfor enligt en bekant inte skulle vara bra för... 2 3
Svar
53
· Visningar
4 833
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
665
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka