• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Ramir
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 33
  • Visningar Visningar 2 283
Sv: Betfor..

Ger det mest för att han ska äta upp sina alger, vilket han iofs gör iaf men det tar längre tid utan betfor. Sen att han blir lite piggare på köpet gör inget. Ger dock inga mängder.

Jag ger (eller gav) mina hästar betfor på tävling för att dom ska få i sig vatten. Ponnyn fick alltid befor på tävling men den stora hästen som jag har nu äter inte betfor men han har heller inga problem att dricka på tävling så det behövs ingen betfor då.

Därför att kli innehåller fytinfosfor som är svårupptaget o dessutom binder andra mineraler så att de tas upp sämre.
HH har beskrivit detta bra i flera tidigare trådar.
PL

Men den del av energin som kommer från snabba kolhydrater är ju ändå betydande. Och denna del tas ju upp snabbt= energikick. Sen att fibrerna ger lite långsammare energi borde väl bara vara bra för att förhindra ett blodsockerfall en tid efter intaget. Eller hur tänker ni?

fast långsammare än energin i fibrerna?

ja då var det ju det där med hur mycket av sockret som tas upp som snabb energi.. hur tar man reda på sånt egentligen? analyserar blodet efter en viss tid efter foderintaget och kollar blodsockret eller?

*vetgirig*

Absolut största delen av sockret tas upp som snabb energi. En del omsätts dock av bekterierna i övre delen av magsäcken till mjölksyra som fortsätter ner till grovtarmen där den omvandlas o tas upp som långsam energi.
PL

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Jag har några frågor angående foder. Min häst har varit på träning och skall börja utfodras med hel havre och betfor samt protein...
Svar
13
· Visningar
887
Foder & Strö Min häst ger mig gråa hår. Jag har nu testat Aveve Icelandic mix - om det är mineraler i det vill hon inte äta. St. Hippolyt Höcobs...
Svar
17
· Visningar
1 201
Hästvård Någon som har erfarenhet av UV-benskydd till häst och kan rekommendera? Jag har en häst med höga vita strumpor som lätt blir solbränd...
Svar
5
· Visningar
432
Senast: hamilton1
·
Hästvård Hej, Jag undrar hur lång tid det kan ta för häst att återhämta sig från selenbrist? Fick svar på mineralanalys (blodprov) i veckan och...
Svar
4
· Visningar
553
Senast: Mearas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka