• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare smurfis
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 22
  • Visningar Visningar 2 087
S

smurfis

Vad är skillnaden mellan "vanlig" betfor och betfor i pelletsform?

Sv: Betfor

Vanlig betfor väger mindre i än den pelleterade i förhållade till volymen.
den pelleterade tar längre tid på sig att svälla.

jag har själv den pelleterade och tycker mycket bra om den.då jag tycker den är mer lätthanterad än den snittade.
MVH/Q

Även jag använder den pelleterade. 1 säck räcker till våra 9 hästar hur länge som helst!! Tänk på att den vill blötas längre bara

KL

Visst är det väl någon minimal skillnad vad gäller innehållet också? Typ att pelleterad betfor innehåller melass (för sammansättningen) till skillnad från riven betfor? Eller har jag fått allt om bakfoten?

/aiquen, som hittills bara använt riven/strimlad betfor.

All betfor innehåller melass!
(har för mig att det kommit nån melassfri,
men jag har aldrig sett den själv)

Mina hästar gillade inte den pelleterade, inte mig emot iof då jag heller inte gillar pellets. (blev fel säck av misstag vid ett tillfälle)

1 timme extra tror jag, men jag blöter mitt på kvällen till morgonen och vid lunchen till kvällen...

vi har oxå gått över till pelleterad betfor, kilopriset är exakt samma som för riven. men den pelleterade tar ju betydligt mindre plats.

KL.
Finns det olika sorters betfor? Nu menar jag en sort till kor och en sort till hästar?

Nu i sommar så har jag haft "problem" med att pelletsen att den jäser och luktar vin om man blöter den dagen innan. Så jag blöter alltid den när jag kommer. Gäller inte det pelletsen också?

Jag ställer min svalt och ser till att ha lock på så d inte kommer in flugor el annat. Och blöter inte så tidigt som på vintern.

nej, inte vad jag vet ;) betfor som betfor. vi ger exakt samma som ko-bönderna här runt. vissa ko-bönder ger riven vilket vi gjorde fram tills års skiftet, och vissa ger pelleterad vilket även vi gör nu.

det va en bekant till mig som bara har kossor som informerade mig om att kg. priset faktiskt är exakt samma, det är bara "volymen" som skiljer så det är ju mer "lätthanterat" och tar mkt. mindre lagerplats med pelletsen.

jag upplever att den pelleterade blir "smuligare" när den svällt, dvs. bitarna som sväller är väldigt små, men det är inget som verkar påverka hästarna. har inte heller upplevt att det tar längre tid för pelleterad att svälla än för riven.

Som de andra redan sagt skiljer det bara i formatet. Med pellets slipper du släpa hem så stor säck för att få samma vikt.

Däremot är det lite joxigt för oss att pelletsen behöver längre tid att svälla. Jag vill inte låta den stå över natten vår-sommar-höst, utan blöter när vi kommer och ger när vi går. Då passar riven bättre.

Vi har provat KwickBeet också, det sockerfria betfodret. Hästarna tyckte inte det var så himla kul, men det tar bara 10 minuter innan det svällt klart.

Jag måste lsänga in en fråga. Vi köpte fel säck för ett tag sen nu är den slut för längesen men jag fick för mig att den pelleterade betforen sväller mer än vad den rivna gör ? alltså att man inte behöver så mycket utav pelletsen som av den rivna för att få samma mängd ?

Jag ve tju inte om det är så, men om de är så. Tänkte köpa pelletsbetfor till hösten nu, hur mycket ska man ge för att få ja säg ca en liget uppsvälld betfor? *känner sig lite förvirrad*

Så blir det ju om man är van att räkna volym. En liter pellets blir ju mycket mer i vikt än en liter riven.

Och den pelleterade behöver då mer vatten per volym...

Jo det är klart. men hur mycket pellets i volym blir ungefär en liter uppsvällt?

Någon som har koll på detta ? Näör det gäller riven är de väl lite mer än en halvliter ? eller bar ajg som tycker det blir lagom då ? haha :P

Räkna foderstat på uppblött betfor tycker jag är värdelöst, mycket bättre att måtta upp torr betfor för att få en exakt mängd.
Jag tycker att den strimlad betforen sväller upp från en liter torr till ca 2,5-3 liter uppblött. Betforpelletsen sväller mer, ca 4 liter av en liter torr. Men då är det ju också betydligt mer torr vara i vikt. Volymvikten är ungefär så här 1 liter strimlad betfor = 0,3 kg och en liter betforpellets är ca 0,65 kg.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Jag har några frågor angående foder. Min häst har varit på träning och skall börja utfodras med hel havre och betfor samt protein...
Svar
13
· Visningar
878
Foder & Strö Min häst ger mig gråa hår. Jag har nu testat Aveve Icelandic mix - om det är mineraler i det vill hon inte äta. St. Hippolyt Höcobs...
Svar
17
· Visningar
1 170
Foder & Strö Har en häst som kissar ner hela boxen. Han är ute mellan 06-21 kan strö boxen med spån dagen efter är den nerpissad så måste strö boxen...
Svar
12
· Visningar
1 136
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 210

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Tar jag rätt beslut att avliva?
  • Vilken ras passar mig?

Hästrelaterat

Tillbaka