• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Yvvi
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 807
Y

Yvvi

Hej! Nästan Alla jag vet utfodrar med betfor.... betfor är ju egentligen rent socker. men läser man på reklamationer från betpower så står det att det bidrar till hästens välbefinnande, men på vilket sätt?!?:confused:?Finns det ngn undersökning som visar vad som händer i hästens kropp vid betfor giva??

Sv: Betfor

Det innehåller fibrer som är nyttiga för hästen.

Från Hippocampus
"Betmassan kan också torkas och berikas med melass. Den färdiga produkten kallas Betfor® och har en sockerhalt på 23%. Denna säljs i såväl pelleterad form som snitsel. Det är fiberdelen i Betfor®, som tillsammans med socker gör denna foderprodukt speciell. Hästen har ju behov av fibrer för grovtarmsflorans foderjäsning. Pektininnehållet ( pektin är en lättlöslig vatten- och näringshållande fibertyp) är högt och utgör en god näringskälla för grovtarmens mikrober, samtidigt som ett högt sockerinnehåll ger ett "snabbt" energitillskott."

Sv: Betfor

Betfor innehåller mycket bra fibrer som är nyttiga för tarmfloran. Visst innehåller det socker, men det är inga större mängder. Tror det är 23% eller något sådant.

Inga konstigheter för en häst, men många hästägare för tyvärr över den mänskliga sockerhysterin på hästarna, trots att vi hanterar sockret helt annorlunda i våra kroppar.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Jag har några frågor angående foder. Min häst har varit på träning och skall börja utfodras med hel havre och betfor samt protein...
Svar
13
· Visningar
871
Foder & Strö Min häst ger mig gråa hår. Jag har nu testat Aveve Icelandic mix - om det är mineraler i det vill hon inte äta. St. Hippolyt Höcobs...
Svar
17
· Visningar
1 141
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
613
Senast: Elo
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 408

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka