Bukefalos 28 år!

Betr. införsel av hundvalp från Dk.

D

Dextrosol

Jag har precis talat med Jordbruksverket och tänkte passa på att informera om att man kan införa valp under 3 månader från Dk utan karrantän. Måste först ansöka om "dispans" från Jordbruksverket och det kostar 400 kr, men kan ta upp till 30 dgr, beroende på hur mycket dom har att göra. Men man måste se till att valpen inte hinner blir äldre än 3 månader i väntan på "dispensen" skall blir klar!!!! För då gäller andra lagar o bestämmelser!!!
 
Sv: Betr. införsel av hundvalp från Dk.

Ja, det är väl inget konstigt med det? Att importera en hund är inget man gör huxflux. Vill du ta en valp från Danmark får du planera lite och söka i god tid, dvs direkt när valparna föds.

Dessutom måste valpen få en rabies spruta innan du tar in den. Gäller även om man exporterar valp från Sverige.
 
Sv: Betr. införsel av hundvalp från Dk.

När det gäller att ta in en valp yngre än 3 mån så ska dom inte ha rabies spruta.
 
Sv: Betr. införsel av hundvalp från Dk.

När det gäller unga djur under 3 mån är det ingen rabiesspruta, men dispens (som ska söka, fixas papper med osv i god tid), samt avmaskning mot dvärgbandmask som gäller. Enligt dem som importerat kattungar är det inga problem att få dispens för djur från danmark och finland, övriga EU är svårare.
 
Sv: Betr. införsel av hundvalp från Dk.

Jag har också hört att det ska gå ganska bra att få dispens för valpköp från Finland och Danmark, men tycker det låter lite osäkert att vara beroende av att "bli godkänd"... Det räcker väl med att den som läser min dispensansökan har en dålig dag och avslår ansökan, så skiter sig alltihop?... :crazy: Det verkar då mycket enklare, eller åtminstone säkrare, att importera en valp från Storbritannien eller Irland, som liksom Sverige räknas som rabiesfria och där man inte behöver göra någon dispensansökan.
 
Sv: Betr. införsel av hundvalp från Dk.

Märkligt för du måste nämligen rabiesvaccinera valp om den skall exporteras till annat EU-land från Sverige.
 
Sv: Betr. införsel av hundvalp från Dk.

Exportera ja, men när det gäller att importera en valp under 3 mån till sverige så ska den inte ha rabies sprutan.

Under förutsättning att det finns speciella skäl kan Jordbruksverket bevilja dispens för att föra in djur som är yngre än tre månader från andra länder. Detta gäller endast djur som inte vaccinerats mot rabies och som kommer från ett land som är klassat som rabiesfritt - lista över dessa länder finns här . Vidare måste djuret vara ID-märkt med mikrochip eller tatuering och avmaskat mot dvärgbandmask (kallas echinococcus på latin). Avmaskningen ska ej vara äldre än 10 dagar vid införseln till Sverige. Observera att avmaskning ej krävs för valpar eller kattungar födda i Finland.

saxat från jordbruksverkets hemsida
 
Sv: Betr. införsel av hundvalp från Dk.

mjo.. men när jag pratade med dom så sa dom att dom oftast beviljar, oavsett vilket skäl man har :confused:
 
Sv: Betr. införsel av hundvalp från Dk.

Jo, jag läste det men det är så märkligt att VI måste vaccinera valpar (vid 4 veckor) som skall exporteras till Finland och Danmark med rabiesvaccin MEN att vi får importera valpar utan att de är vaccinerade. Märkligt, jag som trodde smittorisken för rabies var större från Danmark och Finland än från Sverige..
 
Sv: Betr. införsel av hundvalp från Dk.

Dispensansökan ska följas av flera intyg, bla ska officiell veterinär intyga att misstanke om rabies inte förekommit i området, uppfödaren ska intyga att djuret enbart vistats där, inte träffat vilda djur eller djur utanför familjegruppen osv. Man räknar med fyra månader innan det finns tillräckliga halter med antikroppar, så att bara rabiesvaccinera ett par veckor innan leverans gör varken från eller till.
 
Sv: Betr. införsel av hundvalp från Dk.

Att ta in nya avelsdjur är iallafall en ok anledning, jag har inte hört någon som inte fått dispens för det.
 
Sv: Betr. införsel av hundvalp från Dk.

Vad måste man ge för skäl för att få dispensen beviljad?? Är lite rädd att om jag nu betalar in 400 kr som dispensen kostar och sedan får avslag för att handläggaren kanske "har en dålig dag" som ngn nämnde här ovan?? Brukar det gå fortare än 30 dgr?? Stamtavlorna är ju inte färdiga ännu, vilka papper måste man ha med sig vid gränsen??

Mvh Dextrosol
 
Sv: Betr. införsel av hundvalp från Dk.

När vi är inne på det här med hundar ifrån Danmark, har ni sett alla de annonserna på vavvor mm. som kommer ifrån Danmark, på Radannonser???

Jag tycker det verkar MYSKO, det har pågått länge, det är olika valpar hela tiden och de ser små ut, dyra är de och skall hämtas i Danmark. KAN det vara smuggelvalpar???

Tycker nån borde kolla upp det....
Eller är jag helt fel ute????
 
Sv: Betr. införsel av hundvalp från Dk.

Om dom skall hämtas i Danmark är dom ju inte smuggelvalpar förrän köparen tar in dom utan tillstånd!
PL
 
Sv: Betr. införsel av hundvalp från Dk.

Jag tänkte mest att det smugglas ju valpar från mexico mm.
Sedan kanske det sitter en mellanhand som inte vill ta risken att föra dem vidare utan låter "blåögda" valpköpare ta smällen själva, det har ju gjorts stora valpbeslag i tullen.

Jag reagerade bara för att det är SÅ MÅNGA valpar, olika attraktiva raser mm.
 
Sv: Betr. införsel av hundvalp från Dk.

Kan vara så men om de nu skulle uppfylla kraven för att importeras till Danmark (som jag inte kan) så år det fortvarande inte smuggling förrän ngn tar in dom till Sverige under falska förespeglingar.
PL
 
Sv: Betr. införsel av hundvalp från Dk.

Jag tycker också det är lite mysko med chihuahua-annonserna. Så många valpar från samma uppfödare??? Vavvorna har ju blivit så populära här i Sverige, att de tar hutlösa priser även om det inte finns stamtavla. Såg en annons på Blocket - 21 000 kr för en vavva. Vem?? betalar så mycket?? :confused:
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag behöver råd, och eftersom jag inte har någon annan att rådfråga, vänder jag tillbaka till min ungdoms forum ... Det här blinr långt...
Svar
6
· Visningar
2 101
Hundhälsa Gjorde nyss en tråd om min allergihund som jag inte vet vad jag ska ta mig till med. Fick då rådet att börja BARFa och tänkte testa det...
Svar
13
· Visningar
1 795
Utrustning Har sedan 2 år tilbaks varit ägare av Horseware Rambo XL täcken, & liners till. Efter haft Shires bästa täcken i många år så är jag...
2 3
Svar
58
· Visningar
9 654
Senast: Pudlan
·
Övr. Hund Har stått i kö hos Jordbruksverket en stund nu men var tvungen att lägga på då jobbet kallade... Har sökt på deras hemsida efter info...
Svar
8
· Visningar
1 258
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp