Bukefalos 28 år!

Dino

Trådstartare
Gjorde nyss en tråd om min allergihund som jag inte vet vad jag ska ta mig till med. Fick då rådet att börja BARFa och tänkte testa det som sista hopp.
Men hur börjar jag?

Jag ska på Fredag och köpa kött och ben på ett ställe här i närheten. Tänkte köpa så det räcker en månad ungefär. Hunden vägen 30 kg och 3% på det är 0,9kg vilket alltså är dagsransonen. Kring 30 kg måste jag alltså köpa så de räcker ett tag. Det är ren och älg som jag kommer köpa.

Klarar han sig på endast kött och ben från älg och ren i minst en månads tid eller måste jag köpa kött från något annat djur också för att få lite variation? Bäst är det väl att hålla sig till så få djurslag som möjligt för att se vad han tål.

Hur bör jag lägga upp matransonerna? Såg en latmask på jipotimas hemsida, bör jag lägga till laxolja/olivolja?

Ska han fasta var 10:e dag?

Hur räknar jag? Väger jag benen han får och räknar det som en måltid? Tex 500gr ben och 400gr kött?

Ska jag ge honom grönsaker?

Hur fasar jag över på bästa sätt? Just nu äter han Eukanubas dermatosis. Bör jag gå över på färskfoder först för att sen hoppa över till BARF?

Tänkte också börja BARFa valpen i samma veva. Är det någonting speciellt att tänka på när det gäller BARF till valp? Såg att man kan beställa tex kycklingvingar och liknande från jipotimas hemsida och även från zoo.se, bör jag köpa lite sånt till valpen för att hon ska få en mer varierad kost? Eller är det bättre att jag går över på färskfoder till henne och börjar BARFa henne när hon blir äldre?


Många frågor då jag är helt ny på detta!! Ni får gärna informera mig om övriga saker jag behöver veta om att BARFa :) Kan också tillägga att jag har skickat mail till Standart och berättat om situationen :)
 
Sv: Barf

Gjorde nyss en tråd om min allergihund som jag inte vet vad jag ska ta mig till med. Fick då rådet att börja BARFa och tänkte testa det som sista hopp.
Men hur börjar jag?

Jag ska på Fredag och köpa kött och ben på ett ställe här i närheten. Tänkte köpa så det räcker en månad ungefär. Hunden vägen 30 kg och 3% på det är 0,9kg vilket alltså är dagsransonen. Kring 30 kg måste jag alltså köpa så de räcker ett tag. Det är ren och älg som jag kommer köpa.

Klarar han sig på endast kött och ben från älg och ren i minst en månads tid eller måste jag köpa kött från något annat djur också för att få lite variation? Bäst är det väl att hålla sig till så få djurslag som möjligt för att se vad han tål.

Hur bör jag lägga upp matransonerna? Såg en latmask på jipotimas hemsida, bör jag lägga till laxolja/olivolja?

Ska han fasta var 10:e dag?
J
Hur räknar jag? Väger jag benen han får och räknar det som en måltid? Tex 500gr ben och 400gr kött?

Ska jag ge honom grönsaker?

Hur fasar jag över på bästa sätt? Just nu äter han Eukanubas dermatosis. Bör jag gå över på färskfoder först för att sen hoppa över till BARF?

Tänkte också börja BARFa valpen i samma veva. Är det någonting speciellt att tänka på när det gäller BARF till valp? Såg att man kan beställa tex kycklingvingar och liknande från jipotimas hemsida och även från zoo.se, bör jag köpa lite sånt till valpen för att hon ska få en mer varierad kost? Eller är det bättre att jag går över på färskfoder till henne och börjar BARFa henne när hon blir äldre?


Många frågor då jag är helt ny på detta!! Ni får gärna informera mig om övriga saker jag behöver veta om att BARFa :) Kan också tillägga att jag har skickat mail till Standart och berättat om situationen :)

Jag började ge färskfoder till mina hundar. Gick direkt från torrfoder till det. Både på valp och unghunden. Dom var dålig i magen i cirka tre dagar, sen dess har dom varit bättre än någonsin. Nu har jag börjat barfa , de dagar jag har ont om tid eller dålig fantasi får dom färskfoder. Voh. Annars varierar jag rätt mycketed olika köttsorter. Viktigt vad jag förstått är att variera mellan rött och vitt kött. Ben ger ju ungefär en gång i veckan, annars blir bajsat ljust och smuligt. Det finns en sida på fb som jag tycker är superbra och som hjälpt mig, barf och färskfoder till hund och katt. Där hittar man liknade frågor som man själv har , mycket bra bilder och historik. Jag blandar ibland in grönsaker men inte ofta. Ger inga oljor eller tillsatser då jag har en helt frisk hund.
 
Sv: Barf

Min staff som är glups och har känslig mage får mest färskfoder, när han får ben så får han ej tugga längre stunder. Ger köttfärs, fisk och mjukare saker till honom. Eftersom han är glupsk och har hårda käkar så ger jag aldrig bärande ben som nöter ned tänderna, ger heller aldrig för små bitar i risk att han sväljer flisor eller större bitar. Min border är duktig och spottar ut flisor och bitar som ej bör sväljas, så honom vågar jag ge mer.
 
Sv: Barf

Har förstått att oftast är det ingen större problem att gå över från färskfoder till BARF. Så bäst är väl kanske att ge han färskfoder ett tag innan vi börjar barfa. Jag har också förstått att man ska variera en del men tänker att det kan vara lite special med en allergihund som det är osäkert vad han tål.

Hur gjorde du med din unghund när du började barfa? Några extra tillsatser som kan tänkas behövas till en valp/unghund?

Är grönsakerna egentligen endast för utfyllnad eller är det någonting som hunden måste ha?

Jag har skickat förfrågan till BARF-gruppen på FB men inte blivit godkänd ännu då det är många som vill bli medlem :)
 
Sv: Barf

Har förstått att oftast är det ingen större problem att gå över från färskfoder till BARF. Så bäst är väl kanske att ge han färskfoder ett tag innan vi börjar barfa. Jag har också förstått att man ska variera en del men tänker att det kan vara lite special med en allergihund som det är osäkert vad han tål.

Hur gjorde du med din unghund när du började barfa? Några extra tillsatser som kan tänkas behövas till en valp/unghund?

Är grönsakerna egentligen endast för utfyllnad eller är det någonting som hunden måste ha?

Jag har skickat förfrågan till BARF-gruppen på FB men inte blivit godkänd ännu då det är många som vill bli medlem :)

Ja eller för mig personligen var det lättare att börja med färskfoder medan jag försökte läsa på lite och få bättre koll. Tror även det var lättare för hundarnas magar att ställa om så. :) unghunden fick bara mer mat än vad han får nu när han närmar sig 3år. Valpen fick voh valp nu är han över året och får vanlig voh. Jag är lite osäker på grönsakerna, ger det mest som utfyllnad , eftersom dom får voh nu och då räknar jag med att dom får i sig nödvändigheter från det också. Det är en av anledningarna till att jag ville det nu och då regelbundet, i rädsla att jag missar något utan det. Vet ej hur det är med allergihund. Men att börja kanske med tre olika djur, reagerar hon byta ut ett djurdelarna i taget för att då räkna ut vilket hon inte tål? Tror dock det är bättre att fråga någon med mer koll :) jag är fortfarande rätt grön på barf.
 
Sv: Barf

Tack för svar!

Jag håller tummarna att någon annan svarar också och kan svara på mina nybörjar frågor :) Känner att jag vill ha lite mer kött på benen gällande detta med BARF innan jag börjar.
 
Sv: Barf

Det är rätt så individuellt vad de behöver. Min hund behöver tex rätt mycket ben i kosten. Om det finns något färskfoder du kan ge medan du läser på är det bra, även för att magen ska vänja sig vid rå mat. Den kan ha lite svårt för att bryta ner ben om man går direkt från torrfoder. Men du kan såklart gå direkt över på barf också, men börja med lättsmälta och mjuka ben, som revben och kycklingvingar. Det är ungefär det jag ger i benväg fortfarande eftersom min hund inte äter hårdare ben.

Jag ger kött och ben varje dag, benhalten varierar och jag höftar lite, men minst 20%, annars ger jag kalk+ från standardt eller äggskal.

1-2 dagar i veckan ger jag lever. Jag skriver upp hur mycket mat han får varjr dag så jag kan ge ca 5% av den vikten i lever.

Jag har inga veckoscheman, utan tänker ut vad jag ska ge dag för dag.

Visst kan du ge bara två djurslag till att börja med, så kan du introducera fler allteftersom :)
 
Sv: Barf

Det är rätt så individuellt vad de behöver. Min hund behöver tex rätt mycket ben i kosten. Om det finns något färskfoder du kan ge medan du läser på är det bra, även för att magen ska vänja sig vid rå mat. Den kan ha lite svårt för att bryta ner ben om man går direkt från torrfoder. Men du kan såklart gå direkt över på barf också, men börja med lättsmälta och mjuka ben, som revben och kycklingvingar. Det är ungefär det jag ger i benväg fortfarande eftersom min hund inte äter hårdare ben.

Jag ger kött och ben varje dag, benhalten varierar och jag höftar lite, men minst 20%, annars ger jag kalk+ från standardt eller äggskal.

1-2 dagar i veckan ger jag lever. Jag skriver upp hur mycket mat han får varjr dag så jag kan ge ca 5% av den vikten i lever.

Jag har inga veckoscheman, utan tänker ut vad jag ska ge dag för dag.

Visst kan du ge bara två djurslag till att börja med, så kan du introducera fler allteftersom :)

Kan man överdosera kalk eller skiter dom ut överskottet? Har för mig att jag läste att vuxna hundar skiter ut det om de blir för mycket men valpar ska man däremot vara mer noggrann med, rätta mig gärna om jag har fel :)

Vilka inälvor är det man bör ge? Lever, hjärta(?)
 
Sv: Barf

Det är lite delade meningar där, men de flesta säger att man inte kan överdosera "naturligt" (har tappat ordet) kalk, alltså kalk från ben och typ äggskal. Men ger man mycket ätbara ben en dag så kan man ge mindre en annan. Man brukar se på bajset när man ger lagom, då är det fast men inte vitt. Är drt vitt är det ingen fara heller bara de får ut det. Risken är att de kan bli förstoppade om man överdriver benintaget.

Hjärta räknas till muskelkött. Till inälvor räknas lever, njure, mjälte, lunga, testiklar och strupe. Jag ger i princip bara lever, förutom de inälvor som finns i emmzos köttkorvar, och njure då och då. Jag ger helst inte gris och nöt (det är enklast att få tag på inälvor av de djuren) och min hund tycker inte om inälvor så det är lite bökigt att få i honom. Om du har svårt att få tag på inälvor så funkar torkad lunga bra :) (vilket min hund inte helle gillar).
 
Sv: Barf

De var inte svårare än så alltså, man får helt enkelt kolla bajset. :)

Jag får väl plocka lite inälvor och se vad han äter och inte äter.
Brukar du fasta din hund någon dag? Tillsätter du grönsaker? Gör du färdiga portionspåsar eller går du bara på känsla när du ger mat? :)

Jag har funderat på de där en del, om jag ska göra färdiga portioner eller om jag ska ha olika påsar/burkar med kött, inälvor och ben i som jag bara tar lite som jag känner från. Enklast vore det kanske att göra mat för en vecka i portionspåsar.
 
Sv: Barf

Är själv intresserad att börja Barfa lite smått med mina. Vet tyvärr ingenstans i närheten man kan köpa det.
Någon som har koll om man beställa över nätet? Såg ett tips om zoo.se. någon som beställt därifrån?
 
Sv: Barf

Jag vet inte säkert, ger det inte själv, men har läst det någonstans.

Dino: Jag gör inga färdiga portioner, utan jag tar fram dag för dag och försöker få i honom så mycket jag kan i princip :) Min hund är lite känslig så jag försöker ge "lagom" med ben varje dag. Oftast så blir det en korv emmzo-kött (500 g), eller en egen påse köttspill (brukar frysa in 500 g), och 200-300 g köttiga ben (ca 50% ätliga ben) och eventuellt kalk till köttet beroende på hur mycket ben jag ger. Andra dagar kan jag ge en hel kyckling så får han äta sig mätt på det. En kyckling innehåller ca 20% ben.

Idag hoppade min hund över frukosten så han fick i sig 400 g älgkött och 100 g ben (och en pannkaka ;)), så i morgon ska jag försöka få i honom lite extra ben :)

En del gör portionspåsar, men jag tycker det är omständigt.

Killikill: Var bor du? Jag beställer det mesta från hundmatbilen som kör runt lite här och var och levererar. Men jag vet många som aldrig köper från hundmatbutiker, utan bara från matbutiker (city gross är bra), slakterier (från vissa kan man få spill billigt eller gratis), eller är kompis med jägare och bönder.
 
Sv: Barf

Ett tips är att söka upp jägare i trakten och få rester från djuren dom skjuter. Jag har även beställt från pommys. Men eftersom det är så pass lång frakttid kan man bara göra det under den kalla perioden på året för att garantera att det håller sig fryst när man bor så långt ifrån som jag gör. Köper även ibland i affären om något är billigare eller utgånget. En ett kycklingskrov räcker två dagar för min hund och kostar typ 40kr. Det tycker inte jag är så farligt dyrt. Har även alltid voh i frysen om jag inte har eller får tag i barfmat.
 

Liknande trådar

H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
11 242
Senast: Bulldoozer
·
Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
11 206
Senast: Hedinn
·
Katthälsa Vi kastrerade vår 4,5 månaders ragdoll igår. Han började jucka på kuddar och gosedjur så därför gjorde vi det redan nu så här tidigt...
Svar
8
· Visningar
1 166
Senast: Puffindog
·
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 265
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp