Bett 4-års championat

• Hoppning
  • Trådstartare Trådstartare Simpson
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 1 709
S

Simpson

Har kvalat min 4-åring till 4-års championatet (dvs semifinalen). Läser följande på Swede Horse´s hemsida angående bett:

"Bett: Enbart tränsbett med rörliga ringar eller tvåledat tränsbett med rörliga ringar där tygeln är fäst i ringen är tillåtet."

Min häst går med ett tvåledat eggbett som ju normalt sett är ansett som ett "snällt" bett. Innebär detta med "rörliga ringar" att jag inte får ha det? Om jag nu byter till ett tvåledat bett med "vanliga ringar" får jag då använda bettplattor?
Är det någon som vet? För jag blir helt förvirrad! :confused::confused::confused:

Sv: Bett 4-års championat

Menar du gummiringar man har otanför bettet ? De tror ja att du ska få ha. Men ring till dom och hör för säkerhets skull.

Man fick varken ha eggbett eller bettplattor. Synd.

Nej tyvärr, bara att det inte var tillåtet.
Tycker det är lite konstigt då eggbett anses vara snällt och ett trevligt unghästbett av många tränare och allmänt hästfolk jag känner... :confused:
Hävstångseffekten är ju minimal om man tittar på det som tex H**ks säljer (som jag har använt mig av)

Det där med bett för unghästar en gammal kvarleva som de verkligen borde uppdatera, fattar inte varför de inte ändrade mer när de var igång för något år sedan och i alla fall gummi/happymouth (med metallkärna) blev godkända. Är ju bara löjligt att man inte får rida dels med snällare bett som nate och nova dels att man inte får ha raktbett, äggbett eller tex parerstänger på en unghäst eller för den delen ett snällt ponnyhack. Jag vet att det motiveras med att en ridbarhäst skall kunna ridas på ett normalt bett och vist det kan säkert de flesta men varför skulle man inte få ha ett snällare bett om hästen trivs bättre på det.

Definitionen på ett normalt bett är ju väldigt mycket vidare än ett tvådelat med lösa ringar nu förtiden..... Finns ju många bett att välja på, förstår inte varför man inte skulle kunna få rida på vilket som......

Givetvis skall man premiera välridna hästar, och jag tycker inte man skall tillåta stångbett eller andra specialare med hävstångeffekt. tycker inte Hackamore är OK, då mågna hästar blir mer svårstyrda på det.... Och unghästar är ju ibland svårstyrda ändå...;-)

Håller med både dig och Gylle.
Nuförtiden finns det ju en djungel av olika bett att välja mellan. Naturligtvis tycker jag att man skall rida på ett "snällt" bett i så stor mån som möjligt när man rider unghästar, och naturligtvis vill man helst rida på ett snällt bett även när de blir äldre. Det är ju lite det utbildningen av den unga (och även äldre) hästen handlar om, att man har den så ridbar och lydig att man inte behöver starka bett som pelham och dylikt. Men i vissa fall finns det ju undantag som tex inte trivs med bett i munnen eller som är väldigt svårridna och kanske tom trivs bäst på ett lite skarpare bett.
Känns lite stenålder att fördjuda eggbett eller bett med parerstänger och framförallt förbjuda bettplattor, som typ funnits med sedan 1950 eller så! (ja, de är fula, men funkar dom så är det väl inget farligt, det är ju inte som att de skadar hästen, har inte träffat en häst som blivit sämre av att gå med bettplattor!)

Tillägg: De allra flesta som utbildar många unghästar är ju duktiga, de flesta proffs, de vet med säkerhet hur man hanterar ett lite skarpare bett och väljer inte bett efter modevågen

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

M
Hoppning Jag undrar om man får ha vanligt tredelat bett på 4-års championatet? Det står vanligt tränsbett eller tränsbett med lösa ringar.. Menar...
Svar
18
· Visningar
1 313
Senast: SLD
·
Avel Nu alla trogna avelsfantaster som suttit bänkade (eller startat själv) och tittat på 4-års champ tidigare år. Hur har det stått till med...
Svar
5
· Visningar
1 051
Senast: gylle
·
D
Hoppning Var kan jag läsa om 4-års championat och om hur man kvalat till det?? Har letat på Sv Ridsportförbundets hemsida, men inte hittat ngt...
Svar
2
· Visningar
4 024
Senast: Blobas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka