Bett eller hackamore

F

Frieser

Hej behöver eran hjälp nu!

Jag har ssedan ridskoletiden fått inbankat i skallen att hackamore är farligt! Man kan skada hästen.... :crazy:

Min 7 åriga valack verkar inte trivas med bettet. har provat en del nya. Men verkar inte vara DET, har ett superbra bett nu. Men får ett intryck av att han tycker att det sitter illla. :(

Har ni några tipps. Ska jag prova hackamore. Har inte ridigt med det förut. Hjälp snälla :confused:
 
hej. s.k. hack som detta ska vara ofarligt för hästen, en som jobbar hos en av sveriges bästa hästtandläkare hade kurs för oss, och hon sa att man måste verkligen vilja ha av nosryggen och hålla hårt och länge för att det ska gå av, så det vore inte vara något problem.
 
tjena,

Jag har ridit ett antal olika hästar på hackamore och mitt råd är att ha det som absolut sista utväg. Det är svårt att rida hästen med normala hjälper och om hästen har lätt för att tappa ut bogarna när du rider på vanligt bett så blir det tusen gånger värre på hackamore. Angående risken för skador så är den mycket beroende på hur hästen accepterar trycket på nosryggen och hur bra din sits är med balans etc. Jag tycker att du skall undersöka hästen noga i munnen så att det inte finns några vassa kanter eller liknande som irriterar, och sedan prova lite olika två och tre-delade bett så kanske något passar.

mvh/
Daniel
 
Annars har du även flera andra bettlösa alternativ. Det finns bitless bridle, lindell, sidepull, kapson m.fl.

Jag är nog inte heller riktigt nöjd med hackamore, därför att det inverkar väldigt fel. Har en bekant som rider med detta och hon får inte till någon ärlig böjning genom hela hästen i detta.
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 123
Senast: nullo-modo
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 386
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 250
Senast: Cattis_E
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 207
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp